Aprilia V4 999cc 210hk

sandstream skrev:
2609424 Eller så gör man som Ilmor och Suzuki i årets MotoGP och kör med pneumatiska ventillyftare vilket gör att man kan varva ännu mer än vad desmodromiska klarar.
(Det har pratats om att Ilmor helt har skippat kamaxeln i sin 800:a men det kanske bara är snack).
och det ser man ju hur det har gått...
Aprilia hade pneumatiska ventillyftare på sin motoGp hoj redan 2001.
(Ser jag att Jocke redan skrivit nu..)

Last edited:
Bearing skrev:
2609436 Har dom haft pneumatiska ventillyftare?!
Tycker det är lite konstigt att de inte haft ett effektövertag då. Det borde gå att få lika hög specifik effekt som en F1, om inte mer eftersom de använder mindre cylindrar, tycker jag.
Det har skrivits massor om Suzukis pneumatiska ventilstyrning den här säsongen och många tror att de kan ge dem en fördel i 800-motorn eftersom de redan har tekniken för att ta ut höga varvtal.
Men som någon skrev innan är inte effekt allt i MotoGP, chassi, däck osv ska också vara på topp för att kunna hänga med de snabbaste teamen.

Men grabbar, snackar ni inte helt i nattmössan nu??

Det finns inga rejsmotorer som har pneumatiska ventillyftare! Man använder kamaxlar i F1-motorer precis som i Aprilias MotoGP-hoj. Däremot använder man pneumatik och inte fjädrar för att stänga ventilerna.
Ni förstår väl själva att det skulle vara hysteriskt svårt att styra hur ventilerna öppnar med bra precision om man skulle använda luft.

Och utöver det har det varit vädligt tydligt att det inte är maxeffekt utan register som är avgörande i hoj-rejsing...

Håller med

ulf_lundin skrev:
2609612 Största axet på ventilen kommer inte av ventilfjädern, utan av trycket från kammen
när ventilen börjar öppnas resp. i slutet av stängningen. Det är MYCKET större än fjädertrycket.
Kamnocken är mao hårt belastad./u

Men gränsättande för en given ventilmekaniskm övre varvtalsgräns är ju kamlobens vinkel vilket bestämmer vid vilket varvtal ventilen ej längre kan följa kammen och man får ventilsläpp (Sk Lift-off). Ventilmekanismens massa, ventilfjäderns kraft samt egenresonans är ju som bekant förstås också inblandade.

Men det farliga med Lift-off/ventilsläpp är ju ej primärt och enbart att ventilen tar i kolven om den får studs vid landningen i sätet. Utan det är ju att man helt enkelt slår sönder ventilen/säten när den landar medelst "fritta fall" utan att bromsas upp av kammen.

Så den acceleration/decceleration som stängnings- och öppningsrampen skapar verkar inte vara bekymmersam för iaf kammen ty den slits ju som bekant mest på nocken. Men det har nog mer tribologiska orsaker. Filmen blir tunn när man ska över en "profilspets" helt enkelt.

Tror jag.

/J

Don Quixote skrev:
2609679 Men grabbar, snackar ni inte helt i nattmössan nu??
Det finns inga rejsmotorer som har pneumatiska ventillyftare! Man använder kamaxlar i F1-motorer precis som i Aprilias MotoGP-hoj. Däremot använder man pneumatik och inte fjädrar för att stänga ventilerna.
Ni förstår väl själva att det skulle vara hysteriskt svårt att styra hur ventilerna öppnar med bra precision om man skulle använda luft.
Men nu är det väl du som är ute på bärtur, eller?
Fjädern som det pneumatiska systemet ersätter lyfter ju ventilen så att den stänger. Kamaxeln trycker ner ventilen så att den öppnar.
Som jag har förstått det hade Suzuki pneumatiska ventillyftare på sin 990 och det har sedan flyttats över till 800:an.

Don Quixote skrev:
2609679 Det finns inga rejsmotorer som har pneumatiska ventillyftare! Man använder kamaxlar i F1-motorer precis som i Aprilias MotoGP-hoj. Däremot använder man pneumatik och inte fjädrar för att stänga ventilerna.
Ni förstår väl själva att

Ursäkta en okunnig lekman men lyfter man inte ventilerna när man "stänger" dem? De öppnas väl nedåt och stängs uppåt så ventillyftaren är ordagrannt sett pneumatisk/fjäder medans ventilöppnaren är kamaxeln?

sandstream skrev:
2609688 Men nu är det väl du som är ute på bärtur, eller?
Fjädern som det pneumatiska systemet ersätter lyfter ju ventilen så att den stänger. Kamaxeln trycker ner ventilen så att den öppnar.

Damn you Sandstream, you beat me to it! :)

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2609692 Ursäkta en okunnig lekman men lyfter man inte ventilerna när man "stänger" dem? De öppnas väl nedåt och stängs uppåt så ventillyftaren är ordagrannt sett pneumatisk/fjäder medans ventilöppnaren är kamaxeln?

Det är kutym att kalla ventilöppningen för lyft eller lift.
Det är inte relaterat till centrum på planeten sas ;)
Mvh
J

Hehe, ok. Ventilen lyfts när den öppnar. Därav uttrycket "ventillyft" när man talar om hur mycket den öppnar :)
Men men, då redde vi iaf ut det...

Jörgen Karlsson skrev:
2609696 Det är kutym att kalla ventilöppningen för lyft eller lift.
Det är inte relaterat till centrum på planeten sas ;)
Hur kommer det sig?
Ventilen öppnar ju när den trycks ner i cylinder och stängs när den lyfts :va
(Är det downunder som de kommit på detta och därför är det tvärtom :tungan )

sandstream skrev:
2609725 (Är det downunder som de kommit på detta och därför är det tvärtom :tungan )

Helt korrekt. Dessutom vart det så språkligt stökigt (även för Aussies) med roterande stjärnmotorer, med i det närmaste dagsnotering på lyftbegreppet! Slagsmål och missämja utbröt, solen gick ner över en surande motorvärld. Man vart tvungen att bestämma sig. ;)

Nej seriöst så tror jag att begreppet kommer från det faktum att de flesta motorer i tidernas begynnelse hade underliggande kam och stötstänger. Med ritningen rättvänd så "lyftes" lyftaren var gång kammen lämnade grundcirkeln.

/J

Last edited:
sandstream skrev:
2609725 Hur kommer det sig?
Ventilen öppnar ju när den trycks ner i cylinder och stängs när den lyfts :va
(Är det downunder som de kommit på detta och därför är det tvärtom :tungan )

Den lämnas utrymme att stängas...kraften som stänger den kommer ifrån en fjäder eller lufttryck !!

Skitsamma,,,,,,jag vill se hojen detta underverk skall sitta i !!!

Jörgen Karlsson skrev:
2609744 Helt korrekt. Dessutom vart det så stökigt (även för Aussies) med språket på roterande stjärmotorer, med i det närmaste dagsnotering på lyftbegreppet! Slagsmål och missämja utbröt, solen gick ner över en surande motorvärld. Man vart tvungen att bestämma sig. ;)

Nej seriöst så tror jag att begreppet kommer från det faktum att de flesta motorer i tidernas begynnelse hade underliggande kam och stötstänger. Med ritningen rättvänd så "lyftes" lyftaren var gång kammen lämnade grundcirkeln.

/J

Själv vill jag tro att det i tidernas begynnelse, d.v.s innan TOPP-ventilerna kom, och man alltså hade hängande ventiler i sidventilmotorerna...så uppkom begreppet lyft.
Där stämmer det ju då ventilerna mycket riktigt lyfts uppåt! ;)

*fråga lund*

Dr.Bike skrev:
2609759 Själv vill jag tro att det i tidernas begynnelse, d.v.s innan TOPP-ventilerna kom, och man alltså hade hängande ventiler i sidventilmotorerna...så uppkom begreppet lyft.
Där stämmer det ju då ventilerna mycket riktigt lyfts uppåt! ;)

*fråga lund*

Du ska då vända på allt. Plättvändare!:sissy
Det har du nog rätt i.
/J

Det beror nog snarare på att man i fysikens/den akademiska världen oftast menar att något lyfts till en högre energinivå. Lyfts någonting upp från jordens yta får den lägesenergi. Detsamma händer om man lyfter någonting mot en fjäderkraft. En ventil vill ju återgå till stängt läge om man släpper den (pga fjädern) liksom saker vill ramla ner till jordens yta. Alltså helt rätt att lyfta upp en ventil till öppet läge. ;)

Jörgen Karlsson skrev:
2609771 Du ska då vända på allt. Plättvändare!:sissy
Det har du nog rätt i.
/J

Puss på dig oxå! :D
Detta "borde" du ju vetat! Eftersom du kör ett märke som ff anser att sidventilaren är en relativt modern historia... *hehe*
(när övergick HD till toppventiler? Var det med V-roden?) :rofl
(jaja jag vet; knucklan)

Don Quixote skrev:
2609777 Det beror nog snarare på att man i fysikens/den akademiska världen oftast menar att något lyfts till en högre energinivå. Lyfts någonting upp från jordens yta får den lägesenergi. Detsamma händer om man lyfter någonting mot en fjäderkraft. En ventil vill ju återgå till stängt läge om man släpper den (pga fjädern) liksom saker vill ramla ner till jordens yta. Alltså helt rätt att lyfta upp en ventil till öppet läge. ;)

Haha, du kan ställa upp i det där radioprogrammet där de får en minut på sig att fylla med... snömos! :D
Klockren teori! :tummenupp

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2609563 Sist de där bilderna visades här på Sporthoj kom vi väl fram till att det är en Photoshop där någon satt ihop två motorer från SXV? Det var någon som postade bilde på SXV-motorn i den tråden och då var det uppenbart att det är samma bild som använts.
De här bilderna menar du?
Aprilia´s nya V4
Det är inte samma.

Don Quixote skrev:
2609679 Det finns inga rejsmotorer som har pneumatiska ventillyftare! Man använder kamaxlar i F1-motorer precis som i Aprilias MotoGP-hoj. Däremot använder man pneumatik och inte fjädrar för att stänga ventilerna.

Okej, definitionsfel. Pneumatiska ventilstängare.

Så om jag tolkar ovanstående inlägg från experterna rätt så är det så här:

I en motor med överliggande kamaxlar så är det kamaxeln som trycker ner (öppnar) ventilen i cylindern och fjädern/pneumatiken som lyfter (stänger) ventilen.
Men eftersom man i tidernas begynnelse hade underliggande kamaxlar så var det kamaxeln som lyfte (öppnade) ventilen och fjädern som tryckte ner (stängde) ventilen.

Well, är jag med i matchen?

sandstream skrev:
2609807 Så om jag tolkar ovanstående inlägg från experterna rätt så är det så här:

I en motor med överliggande kamaxlar så är det kamaxeln som trycker ner (öppnar) ventilen i cylindern och fjädern/pneumatiken som lyfter (stänger) ventilen.
Men eftersom man i tidernas begynnelse hade underliggande kamaxlar så var det kamaxeln som lyfte (öppnade) ventilen och fjädern som tryckte ner (stängde) ventilen.

Well, är jag med i matchen?

del 1 JA
Del 2 Nej ! eller vänta nu...i alla lägen är det en fjäder som stått för stängandet av ventilen !!

Men skit nu i detta !! VAR ÄR BILDERNA PÅ HOJEN !!!!

Dr.Bike skrev:
2609782 Puss på dig oxå! :D
Detta "borde" du ju vetat! Eftersom du kör ett märke som ff anser att sidventilaren är en relativt modern historia... *hehe*
(när övergick HD till toppventiler? Var det med V-roden?) :lrof
(jaja jag vet; knucklan)

Harley körde faktisk K-topp på 20-talet, dvs toppinsug med sidventilavgas. Så de tallade faktisk lite nyfiket på toppventiltekniken. Men lät sedan sidfläsket regera ytterligare en period innan de efter kriget vågade släppa ner håret fullständigt och komma ut som fullblown toppventilare och enbart satsa på toppventilsknölen som kom -36. Men sidorna hängde underligt nog med länge i tävlingsmodellen KH för flattrack och rundbana.

Jo jag har mekat/mekar och kör mycket sidventil om du tänker efter, Ford V8.

Nu ska jag försöka sluta spamma sönder den här arma Aprilia-tråden.
Jag gillar Apriliamotorn iaf. Den är vacker!

/J

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2609814 del 1 JA
Del 2 Nej ! eller vänta nu...i alla lägen är det en fjäder som stått för stängandet av ventilen !!
Ja, det var ju det jag skrev!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...