Aprilia Tuono V4

När hojen kom upp på depåstödet idag efter en tur över Sättra, Svensboda och Furusund så upptäckte jag att bakhjulet hade fått sig en smäll. Inga märken utan bara en böjning innåt ungefär 5 mm som om bakhjulet slagit ned i en grop. Har alldrig varit med om detta tidigare på min fina Tuono snyft. Paradoxalt så körde jag väldigt försiktigt då det var årets första längre tur med lurande grus här och där. Har inte ens minne av att jag varit nere i någon grop. Har kört över massor av knölar och svackor tidigare utan något som helst problem. Inga märken i däcket eller på sidan av fälgen. Hur är detta möjligt?
Potthål från förra året som du inte upptäckt?
 
När hojen kom upp på depåstödet idag efter en tur över Sättra, Svensboda och Furusund så upptäckte jag att bakhjulet hade fått sig en smäll. Inga märken utan bara en böjning innåt ungefär 5 mm som om bakhjulet slagit ned i en grop. Har alldrig varit med om detta tidigare på min fina Tuono snyft. Paradoxalt så körde jag väldigt försiktigt då det var årets första längre tur med lurande grus här och där. Har inte ens minne av att jag varit nere i någon grop. Har kört över massor av knölar och svackor tidigare utan något som helst problem. Inga märken i däcket eller på sidan av fälgen. Hur är detta möjligt?
Däcktryck? Borde inte ett potthål som bucklar fälgen kännas rejält??
 
Har alltid kört på 2.8 bak vilket inte ska vara något problem men måste checka av trycket igen för det skulle ju kunna vara en orsak?
 
Ingen som behöver ett nytt lithiumbatteri?

Trodde mitt var paj, så beställde ett nytt men fick sedan igång det gamla.

Finns en annons uppe
 
Eftersom Tuonotråden verkar vara den enda levande apriliatråden så provar jag med lite RSV4 funderingar här, är ju lite samesame.
Märkte häromdagen när jag vred på tändningen och soppapumpen primade så slutade den inte efter dom vanliga sekunderna?
Hojen startar å går precis som vanligt, sen kom det ännu skummare, stängde av och pumpen snurrar än ett bra tag, med tändning av?
Startade om, stängde av några gånger och till slut ploppade ett felmeddelande upp i displayen, hann knappt läsa men nåt med CAN ECU blablabla.
Att pumpen går efter att nyckeln är av har bara hänt en gång och det var då men att den inte slutar prima vid tändning på händer ofta, kan reläet slå fast? Sitter det ens pumprelä?
Har ingen soppaläcka
Har garanti kvar och ska naturligtvis kolla upp det men är ju nyfiken på problemet innan

:giggle:
 
Eftersom Tuonotråden verkar vara den enda levande apriliatråden så provar jag med lite RSV4 funderingar här, är ju lite samesame.
Märkte häromdagen när jag vred på tändningen och soppapumpen primade så slutade den inte efter dom vanliga sekunderna?
Hojen startar å går precis som vanligt, sen kom det ännu skummare, stängde av och pumpen snurrar än ett bra tag, med tändning av?
Startade om, stängde av några gånger och till slut ploppade ett felmeddelande upp i displayen, hann knappt läsa men nåt med CAN ECU blablabla.
Att pumpen går efter att nyckeln är av har bara hänt en gång och det var då men att den inte slutar prima vid tändning på händer ofta, kan reläet slå fast? Sitter det ens pumprelä?
Har ingen soppaläcka
Har garanti kvar och ska naturligtvis kolla upp det men är ju nyfiken på problemet innan

:giggle:
Gissar att det är crank position sensor som ger signal att motorn är igång och att pumpen skall gå. Sen finns det väl ett pumprelä som kan fastna också. Men att pumpen fortsätter gå med tändningen av tyder ju på nåt annat random elfel, eller tom att ecu:n är kass.
Bra med garanti ibland. :) Hoppas du inte har köpt den hos Probike.
 
Gissar att det är crank position sensor som ger signal att motorn är igång och att pumpen skall gå. Sen finns det väl ett pumprelä som kan fastna också. Men att pumpen fortsätter gå med tändningen av tyder ju på nåt annat random elfel, eller tom att ecu:n är kass.
Bra med garanti ibland. :) Hoppas du inte har köpt den hos Probike.
Ja garanti till oktober låter lovande i det här läget om det börjar lukta ECU :eek:
Nä den är inte köpt där, vet du om dom nyare går att felsöka via dator med felkoder eller kommer det bli gissnings och uteslutningsmetoder, har bokat 2 dagars på Gotland efter midsommar och vill Inge gärna ha ett fel som just nu inte är ett problem, hojen går ju som vanligt, men förändras det så pumpen stannar så blire dåligt flås i grejjorna :crash
 
Ja garanti till oktober låter lovande i det här läget om det börjar lukta ECU :eek:
Nä den är inte köpt där, vet du om dom nyare går att felsöka via dator med felkoder eller kommer det bli gissnings och uteslutningsmetoder, har bokat 2 dagars på Gotland efter midsommar och vill Inge gärna ha ett fel som just nu inte är ett problem, hojen går ju som vanligt, men förändras det så pumpen stannar så blire dåligt flås i grejjorna :crash
Det är nog inga problem att diagnostisera felet för en aukt. verkstad med rätt utrustning. 👌
 
Det är nog inga problem att diagnostisera felet för en aukt. verkstad med rätt utrustning. 👌
Det ska nog finnas, testade imorse och då snurrade pumpen på utan att bryta när jag vred på tändningen, sen var jag ut å fräste 20mil och dom gånger jag stannade under dagen så primade den som vanligt och bröt efter någon sekund, luddigt fel:gnissla
Det är spännande att åka italienskt, livligt och och skänker mer glädje än någon annan hoj jag haft men man läre vara med på diverse underligheter, oljeläckage och förbrukning :hihi
 
Det ska nog finnas, testade imorse och då snurrade pumpen på utan att bryta när jag vred på tändningen, sen var jag ut å fräste 20mil och dom gånger jag stannade under dagen så primade den som vanligt och bröt efter någon sekund, luddigt fel:gnissla
Det är spännande att åka italienskt, livligt och och skänker mer glädje än någon annan hoj jag haft men man läre vara med på diverse underligheter, oljeläckage och förbrukning :hihi
Usch schhh sånt får man inte skriva …. Sugen på en rsv4 men efter rxv550 vill man inte ha ras/elfel/oljeläckage för mycket sånt dödar körglädjen 👋😅
 
Usch schhh sånt får man inte skriva …. Sugen på en rsv4 men efter rxv550 vill man inte ha ras/elfel/oljeläckage för mycket sånt dödar körglädjen 👋😅
Fått förklarat för mig vad italienarna säger när handlarna ifrågasätter vissa händelser….
- Iiiit’s aa reeejsbike!!(med italiensk brytning och en lätt axelryckning):hihi
Men är fan värt det!!
 
Det ska nog finnas, testade imorse och då snurrade pumpen på utan att bryta när jag vred på tändningen, sen var jag ut å fräste 20mil och dom gånger jag stannade under dagen så primade den som vanligt och bröt efter någon sekund, luddigt fel:gnissla
Det är spännande att åka italienskt, livligt och och skänker mer glädje än någon annan hoj jag haft men man läre vara med på diverse underligheter, oljeläckage och förbrukning :hihi
Alltid lika spännande - när jag stängde av min Tuono från 2009 häromdagen så gick pumpen en stund efter att jag tryckt in dödaren
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top