Aprilia Tuono V4

tjin alla fina ap-ägare.

letar efter en ohlinare bak för min tuono 2014, gärna gafflar oxå + kronorna som behövs för det, eller adapter :)
 
Att möta stallkamrater händer inte ofta, idag mötte jag 2 andra tuono-ägare. En Factory i Kävlinge och en RR på annan plats :hej:hej
 
Börjar bli dags för nya belägg fram på pärlan och undrar lite vad folk kör med.
Några som funkar fint till aktiv körning på gata och ett par bandagar om året hade varit fint!
Har en - 14 med abs om det spelar roll?

Tack :)
 
Brembo SC funkar. Liksom en hoper andra liknande. Galfer 1375.

Original (motsvarar Brembo SA). Men de klarar inte bankörning på bästa sätt. Fast kör du bara ett par dagar om året är det inget problem. EBC HH. SBS dual sinter för gata.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Bromsbeläggen bryr sig inte om ABSen, men ABSen KAN få spunk om man byter till belägg med väsentligt annorlunda friktionskoefficient.
Eftersom sensorer mäter skillnad i rotation och g-kraft för att bedöma låsning, inte friktion i bromsen verkar det lite märkligt men kör för det.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Eftersom sensorer mäter skillnad i rotation och g-kraft för att bedöma låsning, inte friktion i bromsen verkar det lite märkligt...
Man mäter inte friktionskoefficienten direkt, men man mäter hydraultrycket, som beror av friktionskoefficienten, och det är där det kan gå snett.
 
Man mäter inte friktionskoefficienten direkt, men man mäter hydraultrycket, som beror av friktionskoefficienten, och det är där det kan gå snett.

Inte sant att det går snett.

Tycket används för att indikera om du ligger på broms och sedermera att det avlastats. Den väsentligt största skillnad i friktionskoefficient föreligger mellan vägbana och däck. Härav kan ytterst låga hydraultryck ge upphov till hjullåsning vis exvis kallt/blött väglag. ABS-systemet har inte en susning om det beror på bättre/sämre belägg eller skitväder, blöta/kalla skivor eller kassa däck från ena bromsningen till en annan. Du kan byta belägg/skivor hejvilt. ABS är rudimentärt.
Allt annat är en myt.

Prova tuonon på snö, ABS funkar utmärkt som den ska även där.

G-sensorn kommer in i mer stabilitetssyfte vill jag hävda utöver att ge en återkoppling i att retardation faktiskt sker samt även som i Tuono/RSV4 anti-lift.
 
Last edited:
Jag skrev KAN med versaler, det hjälpte tydligen inte. :(

Går det snett HAR DET INTE MED ABS ATT GÖRA.

Att nån exvis glömmer skruva fast oket (- det gick snett) får samma effekt både med och utan ABS.

Det är obra om folk får för sig att deras ABS-hojar är nån slags voodoo/svartkonst, härav mitt erbarmliga tjat.

Det finns inget KAN i kontexten.
Pussijumsken!
 
Last edited:
Går det snett HAR DET INTE MED ABS ATT GÖRA.

Att nån exvis glömmer skruva fast oket (- det gick snett) får samma effekt både med och utan ABS.

Det är obra om folk får för sig att deras ABS-hojar är nån slags voodoo/svartkonst, härav mitt erbarmliga tjat.

Det finns inget KAN i kontexten.
Pussijumsken!

ABS är bäst
 
Det verkar hyfsat viktigt med belägg för abs, även om jag förstår vad ni menar. Har svårt att inte gå på rekommendation av tillverkarna iaf.
 
Nya spjällmotorn på, funkar klockrent! Hittade en bättre begagnad från Australien för 600 pix. En ny skulle de ha 3000 för...
Gällande beläggen blev blev det ett par EBC HH. Inte helt såld på dem än, men får återkomma när de slitits in lite :)

Tack för hjälpen!
 
Tebax igen!

När jag bytte spjällmotorn gjorde jag inga förändringar på vajrarna, men likväl känns det som att det ev. Inte öppnar helt som det ska.
Har googlat runt lite, men får svar som säger emot varandra..
Någon som har koll på spjället position innan tändning, efter tändning, vid motorstart och när man stängt av den igen?
Glömde ju dumt nog dokumentera detta...

Tack!
 
TABLE G3 - EXHAUST VALVE ACTUATOR
Fitting procedure of the valve / actuator Bowden
cables:
• Insert the cables with the set screws
closed in the following sequence:
• Valve side closing cable (univocal fitting)
• Actuator side closing cable
• Valve side opening cable (univocal fitting)
• Actuator side opening cable
Turn the closing cable set screw until there is a
distance of 1.9-2 mm between the mechanical
endstop and the pulley; Finally tighten the lock nut
on the set screw.
Operate on the adjuster screw of the opening cable until there is a cable voltage similar to the
closing cable; Finally tighten the lock nut on the set
screw
 
Hallå !

Funderar på att sälja min 1290gt och köpa en Tuono v4 factory till nästa år, 2019årsmodell.

Tänkte höra med er som äger en, kommer från ktm så ingen större oro :gnissla

hur driftsäker är den?
Service kostnad ?
 
Back
Top