Aprilia Tuono V4

QS fungerar väl inte under ett visst varvtal? Kommer dock inte ihåg vilket men helt klart är att den fungerar bäst under vid lite hårdare körning och bestämdhet..

Ajdå det har jag inte läst eller hört något om, förvisso en smal sak att använda kopplingen när växlingen blir mjukare.
Tack för svaret.
 
Om jag minns rätt så ska qs inte användas under 3000rpm :smasha

Nu en Viktigare fråga om 1100 hur är den att wheela med ....1000cc va lite marig/hårig . Nu med 15hk? mer på mellan borde den vara lättare eller ?
 
3000 är nog det absolut lägsta varv du skall använda qs. Själv brukar jag aldrig använda den under ca 5000 bara för att den inte går så smidigt och alltid med koppling när jag fiskör.
 
Om jag minns rätt så ska qs inte användas under 3000rpm :smasha

Nu en Viktigare fråga om 1100 hur är den att wheela med ....1000cc va lite marig/hårig . Nu med 15hk? mer på mellan borde den vara lättare eller ?

Den är svårare än en sävlig KTM twin, men ändå rätt ok. Lyfter ju mjukare tidigare i registret :)
 
Den är svårare än en sävlig KTM twin, men ändå rätt ok. Lyfter ju mjukare tidigare i registret :)
1290 är lekande lätt på 3an , 1100 borde vara rätt lätt på 3an med nya utväxlingen , blipp med kopplingen syftar jag på såklart . Roligare ju tidigare den går upp SAS :yoparty

Jag tyckte 1000cc va snuskig då man närmade sig balanspunkten ,1100 borde vara mindre så .. Men vad vet jag ..
 
Last edited:
1290 är lekande lätt på 3an , 1100 borde vara rätt lätt på 3an med nya utväxlingen , blipp med kopplingen syftar jag på såklart . Roligare ju tidigare den går upp SAS :yoparty

Testade idag, petade ned fr 6:an till 4:an, ca 140km/h och den skickade upp framhjulet duktigt vid omkörning.. mysigt :)

Reser på 3:an vid acceleration på ren gas
 
Ok , nice .

Ångra ..1290 ? Nää den är grym , men jag måste erkänna att Factoryn gör mig knäsvag :)

Jag valde mellan 1290 och Factoryn, ångrar mig inte... men 1290'n gör mig knäsvag :)

Älskar twin och dess gång.
v4'n är mer vild och otämjd medans twin'n är brutal och rå.

Skulle behöva bägge
 
Ajdå det har jag inte läst eller hört något om, förvisso en smal sak att använda kopplingen när växlingen blir mjukare.
Tack för svaret.
Du skall inte använda qs vid låga varv. Över 4 tusen enligt boken ska den funka. Dock så rekommenderar jag och andra ännu högre varvtal för att det ska funka som smidigast. Gärna mycket gas! :)
 
Du skall inte använda qs vid låga varv. Över 4 tusen enligt boken ska den funka. Dock så rekommenderar jag och andra ännu högre varvtal för att det ska funka som smidigast. Gärna mycket gas! :)

Okej 4000+ ska jag komma ihåg framöver.
Mycket gas e inga problem nu när inte vajrarna gör någon nytta längre.
Körde idag med annan hoj, jädrar vad kyligt de var brrr. April e en lurig månad.
 
Tanken i grunden med qs är ju att korta tiden mellan kraft till kraft på hjulet. I typfallet växlar föraren upp vi rätt tidpunkt för att nå rätt varv för nästa växel i syfte att maximal acceleration. I realiteten på en v4 blir det runt 10500.
Använder man den så blir upplevelsen lätt euforisk.
Att sen Aprilia valt att ha olika bryttider för olika varvtal är ju bara en bonus. Men under 4000 ska låtas bli "by the book"
 
Ok , låter bra . Hur låga varv kan du dra upp han på i 3an med koppling .?

Provade lite på väg till jobbet imorse, men för kallt. Vid 5000rpm och lite knyck med kopplingen så reser det lite men sen går TC'n in och bryter, utan TC skulle det bara spunnit. Vid bättre värme i däcket hade det lyft fint.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top