Aprilia Tuono V4

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Igår lyckades jag med bedriften att köra slut soppan i hojen (tuono -11), inte så märkvärdigt med tanke på hur törstig den är och det va precis efter en dag på knutstorp. :brinnerup
Medans jag väntade på räddning så kollade jag färddatorn och ska bara ha förbrukat 0.8 i snitt men inte kommit längre än 15 mil.

Går där inte i 17 Liter? stänger den lite i förväg för att inte tömma systemet helt? hur långt brukar ni kunna komma på en tank?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
17 liter är ljug på 11-13års modellerna. Fick inte i det när jag körde den tom ens. Många andra som sagt samma sak. Jag brukar ligga runt 0.7-0.8 när jag är ute och kör. Lite lägre om jag bara transporterar mig och inte har skoj. Litar inte på datorn utan räknar själv.
2-3 mil har jag annars vågat köra när lampan tänds.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
View attachment 423611
Var och provkörde denna igår. Lite för att se om det var värt att byta upp sig. Men mest bara för att det var kul att prova.

Och visst är den förfinad på alla punkter och en bättre hoj.
Den extra kraften i mellanregistret kändes verkligen. Den powerwheelade på tidigare varv än min -12a. Men på toppen var det ju typ same same!
Skönare att sitta på var den ju också.

Men saknade lite den sportigare känslan då jag tycker att den nya sittställningen var lite för snäll?

Slutsatsen då? Hade jag vart gjord av pengar så kanske jag hade bytt upp mig till en factory. Annars var det inte värt det enligt mig om man redan äger en tuono v4.

Har också alltid tyckt att den nya fronten är snyggare på bild. Den är snygg i verkligheten också. Men kändes väldigt stor?

Massa onödigt babbel. Var bara skönt att man inte blev helt överväldigad och ville byta bort den gule och få ett stort hål i plånboken! :)

Jag tycker detsamma.
Med tillägget att jag tycker styret på 1100 är skönare.
Så jag vill ha sadeln o styret på min -12a.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Någon som har erfarenhet av kolfiber skydd som dessa? Bra/dåligt? Hur sätter man fast de på hojen?

ImageUploadedByTapatalk1442213491.653154.jpg
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Någon som har erfarenhet av kolfiber skydd som dessa? Bra/dåligt? Hur sätter man fast de på hojen?

Har liknande på ramen på gixxern. De sitter med dubbelhäftande industri-foamtejp.

Måste f.ö. göra om det på högersidan till nästa år, den har lossnat nertill. :-/
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Ni som själva köper och byter olja + filter, vilka kör ni på och varifrån handlar ni? Jag tänkte nog köra Motul 300V och originalfilter från Aprilia, åsikter?
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
De flesta på AF1 förespråkar Motul 300V 5W40, kör ni samma? Ska köpa på mig några filter ifrån Marcussens. De ska få kolla mina ventiler under hösten med.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
De flesta på AF1 förespråkar Motul 300V 5W40, kör ni samma? Ska köpa på mig några filter ifrån Marcussens. De ska få kolla mina ventiler under hösten med.
Nä. Oftast Okq8 15w50 på dunk från Swedol eller via polare i den gula jag hade. 55-70 kr/lit.

Men det spelar ingen roll, bara ett konstaterande.
 
Last edited:

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Hmm allright, du anser inte att det är värt dom extra kronorna för Motul då. Det borgar iofs istället för tätare oljebyten. Kanske ska tänka om, och 15W50 istället för 5W40 alltså. :)
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hmm allright, du anser inte att det är värt dom extra kronorna för Motul då. Det borgar iofs istället för tätare oljebyten. Kanske ska tänka om, och 15W50 istället för 5W40 alltså. :)
Vart ett väldigt rabalder på apriliaforum.com om viskositet. Tror snoken vart inblandad där också. I boken så ska rsv4 och tuono v4 fram till och med 2011 ha 15w40. Därefter vill dom ha i 5w50. Toleranserna i motorn ska tydligen vara mindre på de senare?

Jag kör med sbk racing i nu. 10w40 tror jag det var. Och ett snell filter från xlmoto. Har haft lite varmstarts skrammel. Vilket är vanligt. Ska prova orginalfilter och 300v nästa gång.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vart ett väldigt rabalder på apriliaforum.com om viskositet. Tror snoken vart inblandad där också. I boken så ska rsv4 och tuono v4 fram till och med 2011 ha 15w40. Därefter vill dom ha i 5w50. Toleranserna i motorn ska tydligen vara mindre på de senare?

Lägre visko, mindre pumpförluster, mindre motstånd, mer effekt.

Min fjorton mumsar på 15w-50
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top