Aprilia Tuono V4

Det står bara att de skickar med cut pipe och fästet runt burken.
Den länken var helt ok. Tack!
Hur var det nu igen man kan väl köra utan någon race ECU med bara slipon?
Har någon testat Rapid Bike Easy? Det verkar vara ganska billig "ny" lösning.
Kör bara, nån Race-ecu behövs inte.
 
Förra helgen så försökte jag mig på allvar ge det här med fjädringsinställningar en chans, vettefasen hur jag lyckades dock:hihi

Hade uppskattat att ta del av den expertis som jag vet att en del av er sitter på :)

Har ny fjädring både fram o bak ifrån Wilbers, det ger fler inställningsmöjligheter såsom hög/lågfartsdämpning bak, men det gör också att jag som okunnig i ämnet har mer att skruva bort mig på :D

Förra ägaren vägde ca 16-17 pannor mer än mig, så det sitter en fjäder bak som är beställd för hans vikt, trots att jag justerat ner förspänningen bak så mycket det går får jag inte till varken det statiska eller dynamiska zag:et såsom jag vill ha det... Misstänker att fjädern är på tok för hård min vikt?

Jag har bifogat de siffror som jag fått fram efter att justerat zag mm så gott jag kunde.

Fram
A: 13,7cm
B: 10,7cm
C: 9,8cm

N1 (Statiskt sag): 3cm = 22%
N2 (Dynamiskt sag): 3,9cm = 28,5% (road/race)

Road 1/3 33% = 4,56cm
Race 1/4 25% = 3,425cm

Bak
A: 53,5cm
B: 52cm | 51cm
C: 50cm | 49cm

N1 (Statiskt sag): 1,5cm = 2,8% | 2,5cm = 4,6%
N2 (Dynamiskt sag): 3,5cm = (Åt helvete för hårt)

Race 10% = 5,3cm
Road 15% = 8cm

Wilbers settings-1.jpg
Wilbers settings-2.jpg
 
Ja det är väl där någonstans. Det är i långsamma tvära kurvor jag ställer till det ibland.
Jag tror att jag går på gas lite, lite försent helt enkelt. Även om jag bromsat klart.
Eller kan det vara så att jag har för lite tryck fram och därför inte har fäste?

Det är inte bara att hojen vill läggs sig då det går "för sakta"? Kan nog uppfattas som släpp.

När du bromsar vill den resa sig upprätt, är du under nerlägg och ändrar från broms till gas, tippar den gärna inåt och det upplevs lite som ett släpp då den dyker hastigt. Men det är inte fästesrelaterat. Bara moder gravitation.
 
Last edited:
Det är inte bara att hojen vill läggs sig då det går "för sakta"? Kan nog uppfattas som släpp.

När du bromsar vill den resa sig upprätt, är du under nerlägg och ändrar från broms till gas, tippar den gärna inåt och det upplevs lite som ett släpp då den dyker hastigt. Men det är inte fästesrelaterat. Bara moder gravitation.
Äckligt att prova vilket som är vilket bara:smasha
 
Äckligt att prova vilket som är vilket bara:smasha

Alltså, i min tanke så är släpp fram i långsamma kurvor i princip "omöjligt " sålänge det är samma grepp som i övriga svängar. Enda du kan göra är att bromsa omkull dig.

Och, ytterligare baserat på min egen begränsade erfarenheteä, får du släpp fram under nerlägg är det väldigt vanligt med en lowsider. Det krävs rätt mycket av dig som förare att rädda det.
 
Vem vinkade jag på idag då? Svart tuono v4 med högre ruta i rondellen vid ishallen/nisse i trollhättan. Klockan kanske var 20 nånting
 
Nee. det var det inte
Bak var det 10 klick på comp och retur. studsare i första högern i esset . ställt orginal 15/17 nu (street)
fram var det comp 11 retur 9 , kändes fint på bana :), ställt 15/10 nu
Lite mycket ändringar på en gång... Hoppas det funkar bättre!
 
Tja.
Luftfilter fråga.
Passar rsv4 luftfilter i våra?
24mx hittar inget annat i sin dator.
De skickade ett men det var till twinnen visade det sig.
Det är KN filter jag pratar om.
 
Tja.
Luftfilter fråga.
Passar rsv4 luftfilter i våra?
24mx hittar inget annat i sin dator.
De skickade ett men det var till twinnen visade det sig.
Det är KN filter jag pratar om.

Ganska lite som skiljer rsv mot tuono, så även i detta fall.

Samma typ av filter på båda. AL-1010 heter det på k&n nummer.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top