Aprilia Tuono V4

Jag har läst genom hela försäkringvilkor från bil&mc. Det står bara att försäkring gäller inte vid träning eller tävling. Men jag är tveksam att det verkligen kommer hålla när man lägger hojen på en bandag.

Har fortfarande inte hittat någon som har fått ut helförsäkring efter en crash på bandag som inte är smc organiserad.
 
Klubben har haft ett par incidenter på Sviestad-körningarna där personer fått ut på försäkring, men det är nog undantag. Jag vet inte i vilken omfattning heller.
 
Last edited:
Som sagt tidigare ...bilsport&mc gäller vid banåka överallt förutom tidtagning eller träning inför tävling. Amen !

Nu hoppas vi det är slut på denna frågan.
 
Precis, vilket betyder att deras försäkring inte gäller hos AP på exvis Mantorp där man erbjuder transponder... Åtminstone inte om de skulle råka få reda på det.
 
Snyggt Jowe!! Hur gör du?? :)
Jag tycker Tuonon är svår-wheelad, den är så nervös i trottelsvaret så jag bangar ur varje gång. Jag börjar nog bli feg och gammal :)
 
Om man får för sig att göra servicen själv på hojen hur får man då släckt skiftnyckeln i instrumentdisplayen, är det någon som vet? :)
 
Snyggt Jowe!! Hur gör du?? :)
Jag tycker Tuonon är svår-wheelad, den är så nervös i trottelsvaret så jag bangar ur varje gång. Jag börjar nog bli feg och gammal :)
Tack ska ni ha. Ja, Tuonon är vingligare än dom flesta på bakhjulet, och sprutet är ryckigt, dock inte vid vardagskörning, utan på höga varv. Man får helt enkelt aldrig slå av gasen, utan ta upp hojen lagom högt
och sedan portionera mer gas eftersom, eller hålla gasen still. Undvika av-på-och-av rörelsen som lätt blir.
Jag gillar att ta upp den på tvåans växel. Sedan omgående växla till trean, och då det inte är
någon större skillnad mellan trean och fyran, så kan man lägga i den växeln ganska snart också.
När hastigheten ökar över 150 så gäller det att förankra sig och luta fram överkroppen mera och spänna sig stumt. Det är en fantastisk känsla att ligga som ett segelflygplan mot vinden i 200 km/h.
Hur man stegrar upp hojen är en smaksak. Jag gillar att hjälpa upp framhjulet genom att dutta till på kopplingen samtidigt som jag ger gas. Sen väljer man hur högt man vill lyfta framhjulet genom att vrida mer eller mindre på gasen. Teorin är enkel och dom flesta har känslan i gashanden. Gäller att vara lite cool i sadeln och tänka logiskt när man sitter där. Inte helt lätt men inte så svårt heller egentligen :):tummenupp
 
Göteborgare (eller andra)
Vad sägs om en Tuono träff i morgon lördag? Det skall ju tydligen bli gött väder!
En sista tur kanske och lite skitsnack.!
 
Goddamn! Vad har du för storlek på ställ o sånt? Skulle vilja ha lite film på när "jag" wheelar sådär o visa för brudarna på rosen :D :tummenupp:tummenupp

Då får du skynda dig. Jag går i bytestankar. Nyfikenheten att prova något annat efter 2 år.
Nu sitter jag i klistret helt enkelt, för vad tusan skall man byta till? Normalt har jag en hel
hög olika kandidater som vore kul att prova, men nu kommer jag ärligt talat inte på någon
hoj som jag hellre vill ha än Tuonon. Det lutar åt en banhoj. Tuonon blir nog kvar också.

Funkar inte eldsprutarfilmen? Svårt att bräcka den! Mycket vill ha mer...:D:D
 
Är lite inne på samma spår, fast jag säljer isf för att jag knappt använt hojen i år. Men det finns ju inget som lockar istället liksom, just nu den ultimata hojen när den funkar om än långt ifrån perfekt. Har testat det mesta som eventuellt varit intressant och inte hittat något. Ska prova lite race med gammal twin nästa år, då får vi se om en sån det känns lockande igen. Kanske en Tuono Factory gen 2 med 1127-kit iallafall? Motsvarande RSV? Eller en vit big bang R1 med fixad fjädring... Håhåjaja.
 
Last edited:
Back
Top