Aprilia Tuono V4

Jag skulle vilja lägga till att man gör inställningar tex fram först och sedan följer efter med bak genom att göra som det står i guiden. Inte justera bägge samtidig som jag tolkar det. Att bara trycka ner hojen sådär för att ställa in Comp ger dig dessutom en alldeles för mjuk fjädring, men det är ett utgångsläge bra som något. Man måste ut och köra.

Läsvärt Rav3n, tack och bock.
 
Last edited:
Jag kompletterar med mina inställningar som också ramlat bort ifall nån ville testa men missade att skriva ner.

Inställning 2014-06-28

Gaffel: 3 streck
Retur fram: 2 klick ut från fullt (två klick in från ifjol)
Comp fram: 4 klick ut från fullt
Förspänning fram: 4 varv ut

Retur bak: 10 klick ut? Måste kollas varm, hittar inga lägen kall
Komp bak: 1,5 varv ut från fullt
Förspänning bak: 9-10 mm gäng synlig
 
Jag skulle vilja lägga till att man gör inställningar tex fram först och sedan följer efter med bak genom att göra som det står i guiden. Inte justera bägge samtidig som jag tolkar det. Att bara trycka ner hojen sådär för att ställa in Comp ger dig dessutom en alldeles för mjuk fjädring, men det är ett utgångsläge bra som något. Man måste ut och köra.

Läsvärt Rav3n, tack och bock.

Så som ja gjort var att förspänningen jobbar man med först bak sen fram eller tvärtom till man nått den önskade längden för ändamålet och därefter jobbar man man "Comp" "Rebound" var för sig men kollar då på helheten. men som sagt en guide hur ja gått till väga, man kan likväl göra de på de sätt du beskrev med. dock vill man ju uppnå symmetrin mellan framfjädring och bakfjädring för att jämna ut arbete mellan dessa för att få så jämn fjädringsverkan och inte att dom fjädrar olika.
 
Det var precis det jag försökte få fram, man ska INTE göra bägge samtidigt. Jag tyckte bara att guiden gick att tolka så... :)
 
Last edited:
Imponerande text ra3vn, även om jag inte förstår hur resultatet kommer bli så mycket annorlunda än hojens standardinställning där fram o bak borde vara balanserade redan.
Hänget skall enligt mitt minne vara en cm mer där fram.
Annars kommer hojen inte bli särskilt snabbstyrd och smidig.
Det viktiga att förstå är att dämparna behöver kunna fjädra ut ett par cm så att däcken kan ha markkontakt över ojämheter.
Samt att höja eller sanka hojens endera ände så lite som 5 mm påverkar hur snabbstyrt det blir.
Som Jåke skriver så ut o kör och justera efter din egen "rätta känsla".
 
Imponerande text ra3vn, även om jag inte förstår hur resultatet kommer bli så mycket annorlunda än hojens standardinställning där fram o bak borde vara balanserade redan.

Som ja skrev så är de sättet ja lärt mig och de har gjort grym skillnad för mig, kan vara lite svårt att förstå de fullt ut men handlar inte om att balansera den genom att ändra fjäder förspänningen utan de gör du med Comp och Rebound. Det de handlar om är att ställa in hojens fjädring efter DIN vikt, så den är optimal efter dig. Därför ska man sätta sin vikt i sadeln när de mäts, så den blir anpassad efter dig.

Standard inställningen funkar säkert bra för många som ligger i samma viktklass som de rörs sig om, ta man japanska hojar är de troligen en person i 70kg klassen skulle ja gissa, väger man då själv 90kg så de är klart att dessa mm gör skillnad om man tar vikten till hänsyn. Men de är bara testa om man vill annars skiter man i det. :tummenupp

Är inte helt 100% på siffrorna men under 30mm gäller för banan vet ja sen kan ja kolla upp exakt gränsvärden på den mätning ja anv. mig av.
 
Hänget från upplyft-olastat pratas det ju en hel del om. Hur viktigt är det? Och vad ligger ni på
 
Hänget mäter du alltid från olastat, annars är det liksom ingen poäng. Dvs med hjulet hängande fritt i någon mån. Däremot kommer jag inte ihåg just nu vad jag ligger på för inställning. Förmodligen nånstans mellan 30-35 fram och något mindre bak.

Däremot kan du såklart mäta både med och utan förare, så du får två olika värden. Men det är mest intressant för att kontrollera ifall man behöver byta fjäder, man kör ju relativt sällan utan förare så att säga... :rolleyes:
 
Last edited:
Winner takes it all :)

Performace bikes test på bana en mindre typ Sviestad .
 

Bifogat

  • attachment 2.jpg
    attachment 2.jpg
    202.4 KB · Visningar: 108
  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    225.9 KB · Visningar: 101
Nu har äntligen mitt race ECU dykt upp på probike.
Får det installerat på onsdag. Fan det skall bli kul:-)
 
Nu har jag justerat in returdämpningen ordentligt enligt vettiga tubfilmer...
Resultat; fram fick jag öka returen 8 klick. Jag kan inte spänna åt mer, skruvarna dragna till stopp.
Std enl bruksen är 7-10 klick fråm max. Om man skall vara noga så vänder hojen fortfarande tillbaka ner en smula. Möjligt att gaffeln har för låg oljemängd eller blivit trött efter 800 mil...

Bak fick jag lossa returen på Öhlinaren 23(!) klick, och kan nog lossa lite till.
När man trodde man hade koll:confused::smasha
Ska bli extra intressant på Mantorp nu på tor-fre. Efter en tur på gatan idag så kan jag inte påstå att hojen känns så väldans annorlunda, men en aning mer satt och stabil genom kurvorna. Får se på banan..

Dom flesta kan mäta in hänget men tänker nog inte på chassigeometrin.
Om standardhänget är en cm mer fram än bak (ca 4,5/3,5 cm), och man ändrar till banhäng där båda
är runt 3 cm så måste man såklart kompensera den borttrollade cm så att ramens framåtlutning förblir intakt. Enligtminlogic iallafall :hjälm
 
Last edited:
Nu har jag justerat in returdämpningen ordentligt enligt vettiga tubfilmer...
Resultat; fram fick jag öka returen 8 klick. Jag kan inte spänna åt mer, skruvarna dragna till stopp.
Std enl bruksen är 7-10 klick fråm max. Om man skall vara noga så vänder hojen fortfarande tillbaka ner en smula. Möjligt att gaffeln har för låg oljemängd eller blivit trött efter 800 mil...

Dom flesta kan mäta in hänget men tänker nog inte på chassigeometrin.
Om standardhänget är en cm mer fram än bak (ca 4,5/3,5 cm), och man ändrar till banhäng där båda
är runt 3 cm så måste man såklart kompensera den borttrollade cm så att ramens framåtlutning förblir intakt. Enligtminlogic iallafall :hjälm
Min har gått dubbelt så långt, och förvisso är det dags att renovera efter snart två år men med två klick kvar på returen gör den som den ska. Fast även jag har skruvat in den mer och mer så jag kanske bara har tur än så länge.

Tror det du missar att banhäng fram/bak inte plötsligt är samma mått, utan precis som gathäng är det olika så det är klart geometrin kan behållas. Sen är frågan om man verkligen ska ha samma geometri på bana som på gata?

Sen behöver du inte ta så hårt att du fick släppa returen bak ganska mycket. Det är väldigt många som kör med för mycket retur bak (och för lite fram) så du har varit i gott sällskap. :)

Grovt kan man generalisera 1/3 av fjädringsvägen för gata och 1/4 för bana om man vill. Eller för bana fram/bak: 25-30/15-25 mm. Sen blir det ju ändringar om man t ex byter dämpare som jobbar lite annorlunda eller har längre slag...

Lite mer handgripligt tips förutom tuben: View attachment Mätblankett häng 4.5.pdf
 
Last edited:
Min har gått dubbelt så långt, och förvisso är det dags att renovera efter snart två år men med två klick kvar på returen gör den som den ska. Fast även jag har skruvat in den mer och mer så jag kanske bara har tur än så länge.

Tror det du missar att banhäng fram/bak inte plötsligt är samma mått, utan precis som gathäng är det olika så det är klart geometrin kan behållas. Sen är frågan om man verkligen ska ha samma geometri på bana som på gata?

Sen behöver du inte ta så hårt att du fick släppa returen bak ganska mycket. Det är väldigt många som kör med för mycket retur bak (och för lite fram) så du har varit i gott sällskap. :)

Grovt kan man generalisera 1/3 av fjädringsvägen för gata och 1/4 för bana om man vill. Eller för bana fram/bak: 25-30/15-25 mm. Sen blir det ju ändringar om man t ex byter dämpare som jobbar lite annorlunda eller har längre slag...

Lite mer handgripligt tips förutom tuben: View attachment 408695


Du har rätt, när jag tittar noggrannare så är rekomendationerna olika häng för fram resp. bak även i racetabellen, men skillnaden på hängens medelvärde mellan fram/bak är mindre än för gata, så hojen står rakare och får en
ramvinkel som känns missgynsam. Det är som att dom förutsätter att man sänker ramen runt gaffelbenen men inte skriver det. Tuonon har 4 mm mellan gaffelns markering så att sänka ett snäpp känns klokt. Det beror på hur snabb banan är och hur mycket stabilitet som behövs, men generellt så gissar jag att man vill ha en snäppet mer snabbstyrd hoj på banan jämfört med gata.
Jag gissar som sagt men vill ändå väcka en tanke så att man inte sabbar sin fina italienska Superbike.
Tack för responsen!
 
Du har rätt, när jag tittar noggrannare så är rekomendationerna olika häng för fram resp. bak även i racetabellen, men skillnaden på hängens medelvärde mellan fram/bak är mindre än för gata, så hojen står rakare och får en
ramvinkel som känns missgynsam. Det är som att dom förutsätter att man sänker ramen runt gaffelbenen men inte skriver det. Tuonon har 4 mm mellan gaffelns markering så att sänka ett snäpp känns klokt. Det beror på hur snabb banan är och hur mycket stabilitet som behövs, men generellt så gissar jag att man vill ha en snäppet mer snabbstyrd hoj på banan jämfört med gata.
Jag gissar som sagt men vill ändå väcka en tanke så att man inte sabbar sin fina italienska Superbike.
Tack för responsen!

Kul o se dig i fredags, trodde du skulle stanna o snacka lite mer gojja vid skolan :) Bobo måste ju kommit flygande som en kanonkula bakifrån den rackarn.. Trodde han släppte förbi oss för att han skulle ta det piano :D :3freak
 
Ni såg så tuffa ut med alla kameror o jag ville inte störa filminspelningen allt för mycket :tummenupp
Tjejen impade helt klart, full koll på grejerna, fick nästan köra över min förmåga för att komma om.
Köpte en egen actionkamera igår så får se om man kommer hem med nån bra film från
Nurburgring om några veckor.
Alltid kul att snacka med andra Tunoister!
 
Tänkte jag skulle ha nya fina bromsbelägg fram till Kinnekulle.
Pga de osäkra leverenstiderna här i Sverige så blir det ett nät köp!
Vad har ni för tips?
 
Back
Top