Aprilia Tuono V4

Fler funderingar, jag har numera ett litet helvete att kalibrera systemet varenda gång jag försöker. Får hålla på ganska länge och många försök innan den tar vilket är enormt frustrerande. Visst är den väl 40 km/h ungefär som gäller? Nån mer som haft krångel och har nån bra lösning eller ska man kolla efter uppdatering? Den var inte såhär från början utan började nån gång i somras... :mad:

40 km/h stämmer + - nån km.. Mitt funkar fint . Tips ! Ha inte bråttom och lägg an på fotbromsen lite .
 
40 km/h stämmer + - nån km.. Mitt funkar fint . Tips ! Ha inte bråttom och lägg an på fotbromsen lite .

Har inte provat med bromsen, ska göra det. Har däremot åkt lååångt och hållt mellan 40-42 km/h, runt kilometern utan att den tar kalibrering... :mad:
 
Har inte provat med bromsen, ska göra det. Har däremot åkt lååångt och hållt mellan 40-42 km/h, runt kilometern utan att den tar kalibrering... :mad:

Lyckades aldrig med min kalibrering.. För dåligt tålamod för sånt strul. Testade ett par gånger men den blev aldrig klar. Kan ju hoppas att dom fixar det i nyare programversioner. :huvet

Körde 18mil igår innan soppalampan tändes, nytt rekord för mig :) :banana
 
Testkörde BMW S1000R idag...
Helt ok hoj ganska duktig på att svänga in och känns lite mindre och smidigare än Tuono, men jag gillar inte alls radfyrans kraftleverans. Hur tråkig som helst om man är van vid V4:ans vilda men ändå kontrollerbara hästar :rock

Så jag håller kvar vid påsk hojen... :hihi
 
Last edited:
Tjena gabbar.
Nu har jag en fråga igen.
Jag har ett ackropovitch helsystem. Men den är inte mappad för det.
Probike pratade om race ECU
Finns det något annat? 3-4000 spänn plus arbetet är lite mkt just nu.
 
Köp en extra ECU från af1 och gör det själv.

Jo , dock så måste han ändå till en handlare för Learning throttle prosedur ...och köper och installerar race ecu här så får man garanti .. om man gillar sånt förstås hehe .

Du borde kunna köra med helsystemet ändå så länge du har en buttplugg i . Men det är vad jag tycker och inte vet helt säkert ...
 
Last edited:
Nja, det är inget absolut måste. Systemet kompenserar till viss del ändringar i luft/bränslemängd. Å andra sidan är det kanske gränsfall med ett helsysyem. Hur som helst är race-mappen bara en programvara som kan läggas in i din befintliga ECU. Någon helt ny enhet behöver inte köpas.

Sen kan det hända att de inte vill installera den åt dig utan jättemycket betalt...

En annan fundering slår mig, det Akra-system som är "original" till hojen kommer med tillhörande race-mappning. Hur vet du att det inte är gjort? (Förvirrande, men det säljs två identiska system. Ett via Aprilia och ett från vilken handlare som helst. Det första är dyrare men inkluderar alltså ommappning).
 
Last edited:
Det va dom på probike som informerade mig.
Det är en grå import som servats av probike.
Förra ägaren köpte systemet utanför probike. Med andra ord utan mappning.
Har 3 mappar i Road, sport, track.
 
Jo , dock så måste han ändå till en handlare för Learning throttle prosedur ...och köper och installerar race ecu här så får man garanti .. om man gillar sånt förstås hehe .

Du borde kunna köra med helsystemet ändå så länge du har en buttplugg i . Men det är vad jag tycker och inte vet helt säkert ...

Buttplugg? Den har jag på ett annat ställe, hehe.
Nä skämt åtsido. Vad är det?
 
Jo , dock så måste han ändå till en handlare för Learning throttle prosedur ...och köper och installerar race ecu här så får man garanti .. om man gillar sånt förstås hehe .

Har för mig att någon har löst detta. Det finns en tråd på af1 forumet. Men jag kan ha fel, har inte testat själv.
 
Buttplugg? Den har jag på ett annat ställe, hehe.
Nä skämt åtsido. Vad är det?

Hehe db-killer en insats som sitter i bak med en skruv ..


Westsidee , det du syftar på är guzzidiag , ett program som gör det möjligt att komma åt inst i ECU .
Dock så funkar inte throttle learning med den ännu såvitt jag vet.

Ialf med db-killern i så blir avgassystemet mer likt orginal.

Sedan har jag läst att senaste std map är väldigt lik race i soppa luft kurvan och det är bra .
 
Last edited:
Hehe db-killer en insats som sitter i bak med en skruv ..


Westsidee , det du syftar på är guzzidiag , ett program som gör det möjligt att komma åt inst i ECU .
Dock så funkar inte throttle learning med den ännu såvitt jag vet.

Ialf med db-killern i så blir avgassystemet mer likt orginal.

Sedan har jag läst att senaste std map är väldigt lik race i soppa luft kurvan och det är bra .

Just det... Guzzidiag.

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/GuzziDiag_Changelog.txt

Läs changelog från 2014.01.13.

Det ska gå nu för tiden. :-)

Från en kille i guzzidiag tråden:

I've tried the throttle learning and the ride by wire learning procedure on a standard ECU of a Tuono V4 aprc and everything works well ;-)
 
Last edited:
Är det någon som har koll på vad det kostar att uppdatera till racemappen?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top