Aprilia Tuono V4

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag (observera: JAG) tycker att R&G har snyggare tailtidy, tycker den ser mindre och smidigare ut.
Har haft R&G på mina V4:eek:r och skulle inte vilja ha något annat..

$(KGrHqZHJEcFBfBDHOLZBQiqjQM39w~~60_1.JPG

Smaken är som baken på en Tuono! :)

Personligen tycker jag att Evon till och med verkade lite smidigare än RG:n, men det är inte så mycket som skiljer. Oavsett vilket man väljer får man en kvalitetsrumpa som är betydligt snyggare än original.

et7489_d.jpg

Jag skulle dock hålla mig borta från billiga standardlösningar som inte är specifika för Tuonon.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Smaken är som baken på en Tuono! :)

Personligen tycker jag att Evon till och med verkade lite smidigare än RG:n, men det är inte så mycket som skiljer. Oavsett vilket man väljer får man en kvalitetsrumpa som är betydligt snyggare än original.

View attachment 403573

Jag skulle dock hålla mig borta från billiga standardlösningar som inte är specifika för Tuonon.

Håller absolut med Evotech är kunglig :tummenupp samt att skyltbelysningen är väldigt mkt snyggare gjort på Evotech :banana

Så det är bara att köpa nya glasögon Hudik :D


Var hos Probike nyss och skulle uppgradera race mapen det gick sådära ....sitter med std map för tillfället :näsblod
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Nu kommer första tekniska frågan:)
Min kylväska nivå ser jäkligt låg ut. Men det går inte att fylla på!
Öppnar jag kylet så är det fullt.
Någon som känner igen detta?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nu kommer första tekniska frågan:)
Min kylväska nivå ser jäkligt låg ut. Men det går inte att fylla på!
Öppnar jag kylet så är det fullt.
Någon som känner igen detta?

Står hojen rakt, eller på sidostödet när du kollar nivån? Du ska väl fylla på kylmedel via expansionskärlet, inte direkt i kylaren.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det fullt i kylaren saknas det väl inte vätska? Menar du att det är lite vätska i expansionskärlet (ungefär enda stället du kan se nivå)?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Är det fullt i kylaren saknas det väl inte vätska? Menar du att det är lite vätska i expansionskärlet (ungefär enda stället du kan se nivå)?


Hojen står rakt.
Det är i expansionskärlet nivån är låg.
Det brukar ju vara i kärlet man fyller på. Men locket ser inte ut att vara öppningsbart liksom
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Manual finns på Apriliaklubbens forum, tillgänglig om du är registrerad. :tummenupp
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Manual finns på Apriliaklubbens forum, tillgänglig om du är registrerad. :tummenupp

Är inte medlem än. Men skall bli.
Hinner inte idag dock. Skall övningsköra med flickvännen. Tänkte skruva lite med min sen i em.
Tempen är ju rätt lugn på den så det kan ju inte vara sån panik men kylvätskan.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Tänk på att vid sån körning så kommer hojen att gå upp till ganska hög temperatur typ 103 grader om ni ligger i stadskörning, det är inte ovanligt. Försäkra dej om att fläkten snurrar vid den tempen bara.

Landsväg ar normalt c:a 70-80 grader

Har inte kollat fläkten än. Men den har aldrig varit över 103 än och på landsväg ligger den på 75 konstant.
Så det känns som om den beter sig normalt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Fler funderingar, jag har numera ett litet helvete att kalibrera systemet varenda gång jag försöker. Får hålla på ganska länge och många försök innan den tar vilket är enormt frustrerande. Visst är den väl 40 km/h ungefär som gäller? Nån mer som haft krångel och har nån bra lösning eller ska man kolla efter uppdatering? Den var inte såhär från början utan började nån gång i somras... :mad:
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Nu kommer första tekniska frågan:)
Min kylväska nivå ser jäkligt låg ut. Men det går inte att fylla på!
Öppnar jag kylet så är det fullt.
Någon som känner igen detta?

Detta är lite ologiskt men du fyller på strax till höger under panelen på höger sida som måste skruvas bort. Se bild.

Vissa Tuonos läcker lite pga dåligt åtdragna slangklämmor. Har haft samma problem.

ImageUploadedByTapatalk1398076559.798184.jpg
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Detta är lite ologiskt men du fyller på strax till höger under panelen på höger sida som måste skruvas bort. Se bild.

Vissa Tuonos läcker lite pga dåligt åtdragna slangklämmor. Har haft samma problem.

View attachment 403846[/QUOTE

Är du noga med glykol o destillerat vatten?
Det är den panelen jag tänker skruva bort i em.
Jag har inte sett att det läcker men det är ju inte mkt vatten i kärlet heller så:)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kom ihåg bara att kärlet inte ska vara fullt heller, då finns det ju inte plats för kylarvätskan att expandera om motorn går varmt länge...

Aprilia rekommenderar (såklart) en Agip Permanent Special kylarvätska, vet inte om den är blandningsbar. Byter man så bör ju färdigblandad från macken funka lika bra iaf.
 
Last edited:

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Sen ska du tänka lite extra när du tar bort panelen då den sitter också fast med någon/några mer eller mindre gömda plastnitar.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Kom ihåg bara att kärlet inte ska vara fullt heller, då finns det ju inte plats för kylarvätskan att expandera om motorn går varmt länge...

Aprilia rekommenderar (såklart) en Agip Permanent Special kylarvätska, vet inte om den är blandningsbar. Byter man så bör ju färdigblandad från macken funka lika bra iaf.

Inte lätt att få tag i den kylarvätskan idag.
Får kolla probike i Göteborg i morgon.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tillägg:
Registrerad och betalande medlem i klubben..


Vet inte om det räknas som reklam eller inte, så jag gör en chansning. Om någon ser det som reklam så tar jag bort det.
Här kan du bli medlem i svenska apriliaklubben:apriliaklubben

Det har stått på min att-göra-lista i nästan ett år.. Ska ta och fixa det ikväll.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top