Aprilia Tuono V4

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Vad tycker du om din Tuono nu då djulle? Känns den som ett steg neråt från Duken eller mer som ett steg åt sidan?

Kommer hämta ut den på onsdag nästa vecka, sen efter det kommer vi veta mera. Spontant kommer jag sakna vridet som 1290 eller allmänt som twinnar ger. Jag älskade att kunna ligga och mysköra på låga varv och sedan bara vrida till lite så gick den upp på hjulet, helt fantastiskt vid i 1290.
Det ska bli jätteintressant att se hur jag kommer ställa mig till V4, spännande :).
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Mina power 2ct höll ca 350mil och då var det inge bakhjulsåka eller burnisar, så gillar du dom inte så behöver du inte leva med dom speciellt länge iaf :rolleyes:
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Hej!
Jag funderar på om jag får lust att byta till något eftermarknadsystem, slipon eller helsystem och ev bort med cat, hur man anpassar motorinställningar. Som jag förstått så byter man ECU till en som är anpassad för systemet eller är det någon som mappar om befintlig eller kan man köpa mappar och byta själv. Tidigare hojar så har jag haft P-C, vilket är lite enklare för mig att förstå. Hur gör de på service om man bytt ECU. Garantier vad händer. Vad händer med all data och övriga inställningar som finns i ECU:n?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Du byter eventuellt till en Aprilia-ECU, eller låser upp den du redan har. Den är identisk med originalet förutom att den går att mappa om som en P-C. (eller redan har justerad mapp installerad). APRC, service eller nåt annat berörs inte då.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Kommer hämta ut den på onsdag nästa vecka, sen efter det kommer vi veta mera. Spontant kommer jag sakna vridet som 1290 eller allmänt som twinnar ger. Jag älskade att kunna ligga och mysköra på låga varv och sedan bara vrida till lite så gick den upp på hjulet, helt fantastiskt vid i 1290.
Det ska bli jätteintressant att se hur jag kommer ställa mig till V4, spännande :).

Jag har aldrig testat 1290, men den verkar ju vara en grym hoj i många avseenden. Däremot har jag provkört en TV4 och herrejösses vilket ljud det är i den maskinen. Det spöar fan allt annat med hästlängder, mäktigt är väl rätt ord :rock Den är med på min måste-lista över motorcyklar för framtiden.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Du byter eventuellt till en Aprilia-ECU, eller låser upp den du redan har. Den är identisk med originalet förutom att den går att mappa om som en P-C. (eller redan har justerad mapp installerad). APRC, service eller nåt annat berörs inte då.

Tack för info.
Finns det färdiga mappar att få tag i eller ska man låta något "proffs" bänka?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
T ex Aprilia Race-ecu som säljs tillsammans med vissa Akra-rör kommer färdiga med mapp. Bör ändå kontrolleras i bänk. Däremot är det så att om du bara tänker montera slipon så behöver du inte bekymra dig om det här, ommappning behövs inte förrän du stoppar på ett helsystem.

Finns även firmor numera som mappar om original ECU ifall du vill, Proservice utanför Norrtälje exvis. Vet inte om det ger så mycket mer effekt men kanske lite bättre bränsleekonomi och mjukare register. Kostnad ca 6000.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Med dB-killer monterad bör det gå bra, slipon har funkat bra för andra. Har dock ingen egen erfarenhet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Så var Morris såld. Till en ny lycklig ägare här på SH, faktiskt boende relativt nära så hojen kommer tillbaka till Uppsala. Vilket gör hela manövern med att frakta den 23 mil enkel resa och betala handlaren provision till en ganska onödig och dyr manöver. :gnissla

Dock jättekul att Micke får den snabbaste Tuonon, misstänker att han får oförskämt kul och kommer behöva ett gäng nya kalsonger. Den kommer vara saknad i vårt garage även om den extra platsen behövdes akut. :tummenupp

Får jag anledning att återkomma till den här tråden och berätta om nyköp blir det förmodligen med en 1100 Factory. :D

PS. Alla nya ägare till V4 är välkomna ner till Sviestad 22:a maj!
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det tackar vi för, tyvärr är jag ute och springer i GBG den 23:e så jag får hoppa denna gången. Den senare körningen skall jag försöka komma på!
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Sådär då. Då verkar det som om jag är ägare till en gul Tuono APRC 2012 med 280 mil på mätaren. Helt orginal förutom tailtidy.

Provkörde en sväng idag med blandade intryck. Mycket gött ljud även fast det inte satt nåt mer spännande avgas på.
När jag skulle iväg så tyckte jag att den var väldigt tungstyrd i krypfart och uppåt mot min sd990. Inget jag tänkte på senare. Och ägaren hade ställt om fjädringen. Så kan vara en orsak. Så blir till att kika på.

Saknade brutaliteten och vridet från min sd990 på de låga varven. MEN! Det var snabbt glömt när jag öppnade upp högre i registret :D

Och jäklar vad gött det är med lite elektronik.
Jag tror att jag kommer bli supernöjd. Hämtar den i veckan!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
- Kolla vilken motormapp du kör på (det finns vridmomentsbegränsning på de första växlarna lite olika beroende på mapp, herrejösses-läget heter T), och koppla ur avgasspjället (vilket GÖR skillnad på lågvarv)
- Det är en sporthoj, inte en (tjock)motard så den beter sig därefter. Släpp upp gaffelbenen ett streck till så du får tre synliga, det gör skillnad plus att du kollar över fjädringen! Jag vill minnas att den var inställd med ganska mycket häng bak från början...
- Grattis :tummenupp
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sådär då. Då verkar det som om jag är ägare till en gul Tuono APRC 2012 med 280 mil på mätaren. Helt orginal förutom tailtidy.

Provkörde en sväng idag med blandade intryck. Mycket gött ljud även fast det inte satt nåt mer spännande avgas på.
När jag skulle iväg så tyckte jag att den var väldigt tungstyrd i krypfart och uppåt mot min sd990. Inget jag tänkte på senare. Och ägaren hade ställt om fjädringen. Så kan vara en orsak. Så blir till att kika på.

Saknade brutaliteten och vridet från min sd990 på de låga varven. MEN! Det var snabbt glömt när jag öppnade upp högre i registret :D

Och jäklar vad gött det är med lite elektronik.
Jag tror att jag kommer bli supernöjd. Hämtar den i veckan!

Tänk på att det är en helt annan utväxling på Tv4 vs din Sd 990 ..tex Tv4 på 2an gör säkert vad 990 gör på 3an . Samt att Tv4 har en annan tyngd på framhjulet vilket är skönt på banan tex .
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Kolla även däcktrycket fram så här års, och trackläget ger tydlig skillnad på lågvarvsvridet.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack för tipsen! Ska hårdtestas när den kommer hem. Hoppas på fint väder till helgen. Spjället ska jag se över. vart finns det?
Blir att kolla inställningarna på fjädring också :)
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Smakråd. Vad tycker ni, vilket passar bäst?
Som ni ser så vill jag inte ha för långa dämpare, men inte heller de jättesmå typBodis. Har ni andra förslag?

SC-project
SC-liten.jpg
Graves
Grave liten.jpg
GPR
GPR liten.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top