Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För lite varv...

Ärligt, det missar ibland speciellt om man har för lite acc när man använder QS eller om man slöpetar för mycket på pedalen. Jag har gjort det på bana några gånger, det varvar ganska bra de gångerna... Händer dock bara mellan 4/5/6.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja slöpetar är nog en bra definition :)
Som sagt när jag testade senare och accade på gick det bra.
Men man blir ju lite nojjig :)
Bra då vet jag! Kopplingen nästa!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Va fan!
På vägen hem från jobbet idag hittade jag ett friläge mellan trean och fyran.
Växlade lugnt med quickshiftern vid ca 5000 varv.
Kan jag ha tagit det för lugnt, alltså inte petat upp pedalen nog hårt?
Nån som vart med om samma fenomen?
När jag testade distinkt från tvåan och uppåt gick det bra.
Men det rev bra i lådan när friläget hittade växeln...

Använd kopplingen då du finåker ..använd qs när du ger på ordentligt med gas och se till att du har tryck under pedalen :yoparty

Personligen använder jag inte qs under 6-7000 om jag slöåker .. Ge fullt = Qs :yoparty


Code:
Jag hade inte heller några problem med passformen på min EVO Tech. Funkade hur bra som helst.
samma här .
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Till veckan försvinner även min TV4 på ett eller annat sätt. Kvar blir lånade hojar, Japp's Mille räser för Speedster, farsans TDM eller Bandit för gatåka. Finns det finanser i framtiden blir det troligen en annan V4 så småningom, i år är det racingkonkurs som gäller.
uploadfromtaptalk1426327928179.jpg
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Okej skönt, ville mest slippa byta varje gång man kör bana.
Nästa fråga, Tuonon ska väl levereras med rosso corsa? Jag har inte hämtat ut min men den levereras med pilot power 2ct och jag vill minnas att det är väl en gammal däck model? Det är en ny -14 jag köpt. Jag reagerade på det men sa inget hos handlaren då jag ville undersöka lite först.
Sedan race ecu, duger aprilias egna och är det att räkna med ca 3000kr i kostnad (throttle learning gör jag själv)?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hade inte räknat med premiär förrän i april och då på bana, men det blev "Sista färden" och säsongspremiär idag, grymt! När man hör V4orna komma ut ur vintervila då är det vår...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Okej skönt, ville mest slippa byta varje gång man kör bana.
Nästa fråga, Tuonon ska väl levereras med rosso corsa? Jag har inte hämtat ut min men den levereras med pilot power 2ct och jag vill minnas att det är väl en gammal däck model? Det är en ny -14 jag köpt. Jag reagerade på det men sa inget hos handlaren då jag ville undersöka lite först.
Sedan race ecu, duger aprilias egna och är det att räkna med ca 3000kr i kostnad (throttle learning gör jag själv)?

Ska du köra slipon med db killer är det tveksamt om du behöver race ecu ..Och throttle Learning gör verkstaden ..snabbt men ialf . Senaste normal mappen är så pass bra att race map är tveksamt , det va skillnad förr . Men kolla upp det noga först är mitt tips .
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Ska du köra slipon med db killer är det tveksamt om du behöver race ecu ..Och throttle Learning gör verkstaden ..snabbt men ialf . Senaste normal mappen är så pass bra att race map är tveksamt , det va skillnad förr . Men kolla upp det noga först är mitt tips .

Ja det kommer bli ett slipon och kanske till och med utan db killer ibland. Jag kollar med verkstaden när jag hämtar ut den då.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Mina herrar! Jag är herrejössessugen på en TV4 APRC. Finns det några barnsjukdomar jag bör ha koll på? Vad ska jag kolla på (blir beggat) inför köp? Vad drar den i soppa vid inspirerande resp. lugn körning?
Det suger ofantligt i hojtarmen just nu!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns nog ingen beggad kvar med några sjukdomar som inte är åtgärdade. Kolla dock läckage av kylarvätska (måste köras) och ingen är egentligen äldre än att det ska finnas servicehistorik.

En inkörd V4 drar ca 0,65 vid jämn fart lugnt tempo och 0,8 vid inspirerad körning på gata. Litern på bana.

Finns en ganska billig gul på Bikeport i Hudik just nu....
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Mina herrar! Jag är herrejössessugen på en TV4 APRC. Finns det några barnsjukdomar jag bör ha koll på? Vad ska jag kolla på (blir beggat) inför köp? Vad drar den i soppa vid inspirerande resp. lugn körning?
Det suger ofantligt i hojtarmen just nu!

Go for it!!!
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
okej, får ta och kolla upp det för jag gillar mera rosso corsa så får se vad de säger om det

Svarar mig själv angående vilka däck Tuono´n levereras med. Det kan vara olika fabrikat, det är helt upp till Aprilia vem dem köpt in ifrån. En Aprilia kan komma med michelin och en annan med pirelli även i samma batch förstod jag det som.
Jag har aldrig köpet med pilot power 2ct men jag får väl lära mig gilla dem :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Vad tycker du om din Tuono nu då djulle? Känns den som ett steg neråt från Duken eller mer som ett steg åt sidan?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top