Aprilia Tuono V4

Mmm, men det kan vara så att en av sträckarna är trött. Hydrauliskt styrda av oljetrycket. Härav rasslar de gärna lite vid uppstart. Det är dock ok. Men är det kvar efter ett par sekunder kan man misstänka att en är trött. Tror(eh har inte sett den bara hört talas om) att det finns en återkallelse på dem, men minns inte om det var upp till så sent som -12:or.

Annars kan även en läckande avgaspackning ge ifrån sig sådant "ljud".

Där sa du nåt!! Med packningen. Har tyckt att jag luktar avgas som fan i kläderna när jag varit ute o kört.
Om det ät främre packningen som läcker så blåser det ju rätt på mig. Istället för bakom mig.
Skall kolla detta.
Är den svår att byta själv?

Där sa du nåt!! Med packningen. Har tyckt att jag luktar avgas som fan i kläderna när jag varit ute o kört.
Om det ät främre packningen som läcker så blåser det ju rätt på mig. Istället för bakom mig.
Skall kolla detta.
Är den svår att byta själv?
Kan räcka med att efterdra skruvarna..
Annars är det inte så farligt mycket jobb.
Brukar bli lite sotigt runt den skyldige

Lite TV4 på Gelleråsen i vackert väder :D

(Ber om ursäkt för skramlet, nåt ligger tydligen emot kameran eller så har micken gjort sitt)

Last edited:
Jag vet hur du känner..haft 2st ktm SD innan min 2011 Tuono v4 .

Hojen går som på räls i kurvorna och känslan och förtroendet är på topp !

Där ser man!
Är du nöjd? Hur upplever du skillnaderna?
Jag tycker SD känns som den saknar en del finess jmfrt med Aprilian. Mer busig kanske men samtidigt mer ostädad och okultiverad. Eller nåt.

Där ser man!
Är du nöjd? Hur upplever du skillnaderna?
Jag tycker SD känns som den saknar en del finess jmfrt med Aprilian. Mer busig kanske men samtidigt mer ostädad och okultiverad. Eller nåt.
Mer busig...mjää inte efter du drevat ner Tuonon lite.
Lättare att hantera vid balanspunkten ja det är SD.

Resten är överlägset på Tuonov4.
Det man reagerar på i början är den skarpare knävinkeln .

Tuonon är helt enkelt bäst hehe ;)

Kan räcka med att efterdra skruvarna..
Annars är det inte så farligt mycket jobb.
Brukar bli lite sotigt runt den skyldige

Hej fettsnok.
Hur kommer jag åt de inre muttrarna? Plockar bort tanken.
Har dragit lite i de yttre och två av dem satt inte direkt hårt.

Eller om någon annan av er erfarna som vet hur jag gör?
Har ingen lust att riva ner tanken i onödan. ��

Last edited:
Lite TV4 på Gelleråsen i vackert väder :D

(Ber om ursäkt för skramlet, nåt ligger tydligen emot kameran eller så har micken gjort sitt)

Har du den där lilla vita gummigrejen monterad i fästet? Den hjälpte mig en del. Bra rulle :)

Har du den där lilla vita gummigrejen monterad i fästet? Den hjälpte mig en del. Bra rulle :)
Japp, stoppar även i en liten tunn plastbit i fästet under kameran så det blir helt stumt. Har bomull över micken inuti lådan också, så jag lutar väl åt att den fått sig en känga...

Japp, stoppar även i en liten tunn plastbit i fästet under kameran så det blir helt stumt. Har bomull över micken inuti lådan också, så jag lutar väl åt att den fått sig en känga...

Bomullen bör ju göra att kameran även håller sig still i huset, men skadar ju inte med några skumgummiremsor :) men nog om kameran kanske..
Hållt på o mailat med en italienare ang dekaler till min tail i en vecka, och igår så blev svaret att dom inte har den i matt-vit... Vafan :)

Köp valfri färg och skicka över? Jag kan göra kopia på vitt matt bara jag har formen och storleken...

Jahapp, då fick man årets kuvert från försäkringsbolaget. 5800:- hel/hel för Svedeas XL-försäkring känns rätt överkomligt. Då är det inte ens Aprilias märkesförsäkring.

Frågan är dock om det är värt att byta till något annat bolag som täcker bankörning. Vilka bolag använder ni andra?

Jahapp, då fick man årets kuvert från försäkringsbolaget. 5800:- hel/hel för Svedeas XL-försäkring känns rätt överkomligt. Då är det inte ens Aprilias märkesförsäkring.

Frågan är dock om det är värt att byta till något annat bolag som täcker bankörning. Vilka bolag använder ni andra?

Funderar starkt på att ta bilsport & mc's försäkring även fast den är ett par tusenlappar dyrare än Svedeas M.försäkring. Vad jag har förstått det som så täcker dom alla bankörningar inte bara SMC kurser som man bara får köra mellan gruppen om man har svedea.

Kan vara värt att kolla upp iaf ? :tummenupp

Funderar starkt på att ta bilsport & mc's försäkring även fast den är ett par tusenlappar dyrare än Svedeas M.försäkring. Vad jag har förstått det som så täcker dom alla bankörningar inte bara SMC kurser som man bara får köra mellan gruppen om man har svedea.

Kan vara värt att kolla upp iaf ? :tummenupp

Va? Täcker det verkligen bandagar som inte är smc?

Jag har Svedea och jag halkar runt på bankörning lite nu och då. Därför kompletterar jag med bra olycksfallsförsäkring samt SMA. Att byta till B&MC för att eventuellt få ersättning känns inte aktuellt trots att det är en dyr hoj. Den försäkring jag har kostar så lite att de pengar jag spar kan jag laga hojen för... Ser till att jag själv är försäkrad bara, det VET jag att det funkar. Inte förhoppningsvis.

Sen har jag alltid försökt köra med en aning marginal och det har funkat rätt bra. Har inte blivit så snabb genom åren men har heller aldrig vurpat så mycket att det varit värt använda försäkring. Försöker ändra på det där med marginaler lite, men gamla hundar ni vet... Men det är jag och mitt resonemang. Något annat bolag finns inte heller som täcker bankörning det minsta längre tyvärr.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...