Aprilia Tuono V4

Fundering kring reservdelar till V4:an, är de bara V4 specifika delar som passar eller finns de delar från RSV4:an som passar med till Tuono'n ? fick till mig att en del ljuddämpare funkar från RSV4 till Tuono utan större ingrepp då undrar ja om de är fler delar som funkar ?! :va

Måste fixa krashpuckar till hojen med, är de Evotech som gäller eller ?
 
Delar passar i olika omfattning från både RSV4 samt gen 2 av twinnarna. Samma delar/samma mått på fälgar, bromsok osv sedan säkert 10 år tillbaka. Angående ljuddämpare så fick RSV4 samma burk som TV4 i samband med att den senare släpptes.

Kraschpuckar kör du Evotech eller R&G. Jag föredrog de senare i denna konfigurationen eftersom de fäster på två punkter i ramen: http://www.ebay.co.uk/itm/R-G-RACIN...00?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2570e35bbc
 
Fundering kring reservdelar till V4:an, är de bara V4 specifika delar som passar eller finns de delar från RSV4:an som passar med till Tuono'n ? fick till mig att en del ljuddämpare funkar från RSV4 till Tuono utan större ingrepp då undrar ja om de är fler delar som funkar ?! :va

Måste fixa krashpuckar till hojen med, är de Evotech som gäller eller ?

Delar passar i olika omfattning från både RSV4 samt gen 2 av twinnarna. Samma delar/samma mått på fälgar, bromsok osv sedan säkert 10 år tillbaka. Angående ljuddämpare så fick RSV4 samma burk som TV4 i samband med att den senare släpptes.

Kraschpuckar kör du Evotech eller R&G. Jag föredrog de senare i denna konfigurationen eftersom de fäster på två punkter i ramen: http://www.ebay.co.uk/itm/R-G-RACIN...00?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2570e35bbc

Enda som skiljer för kraschpuckarna är att Tuono och rsv4r har lite djupare brunnar in i ramen mot factoryn. På länken jåke gav så ser du fyra svarta distanser per sida medans factoryn bara använder två.
I övrigt så passar nog det mesta. :)
 
Tjena grabbar.
Hur va det med luftfiltrerna i våra tuonos?
Misstänker att mina inte är bytta utan det är original som sitter i.
Hur yttrar sig problemen om man inte byter till tex KN?

Problemen yttrar sig i att du får in sand, pollen o insekter i motorn.

Min gamla hade läckt som satan men om det var anledningen till den höga bränsleförbrukningen eller motorraset vet jag ingen. Men är man rädd om garantin och tänker sälja hojjen innan garantin går ut så kanske orginal kan sitta kvar. Min nya fick inte rulla en meter innan jag bytte.
 
Problemen yttrar sig i att du får in sand, pollen o insekter i motorn.

Min gamla hade läckt som satan men om det var anledningen till den höga bränsleförbrukningen eller motorraset vet jag ingen. Men är man rädd om garantin och tänker sälja hojjen innan garantin går ut så kanske orginal kan sitta kvar. Min nya fick inte rulla en meter innan jag bytte.

Då kanske det är på sin plats att regelbundet ta isär och rengöra filtret. Om man nu inte vill byta.
Men jag tror jag byter.
Men sympomen kan inte vara "bludder" på låga varv?
 
Jag tänkte mer på hur jag märker att det är läckage?

Det läcker inte såpass mycket att det påverkar gången på något sätt. Mitt filter var inte igensatt på gamla, ändå så sög den bredvid. Så att rengöra funkar inte.
Det man kan göra är såklart att täta ramen på lämpligt sätt. Vissa kör med fett, men jag skulle nog limma/foga. Samt fila ur lite där skruvarna tar i boxen, det är dock svårt att förklara var utan bild.
 
http://www.motorcycle.com/shoot-outs/2014-ultimate-streetfighter-finale-video

Jahapp nu har jänkarna sagt sitt. Och jag köper väl em del av resonemanget även om jag inte håller med till fullo varför vissa saker ska berömmas.
Tuonons negativa saker är sånt som jag inte har något problem att leva med. Trög bromspump, hård sadel, manuella justeringar av fjädringen, avsaknad av tankmätare och handtagsvärmare samt "lite" lagg i manövreringen av menyerna.
Skulle tuonon släppas som en factory skulle den fortf torska detta test, däremot kanske en ännu snällare version med toppkåpa och centralstöd skulle vinna :)
Dynamisk dämpning kanske blir the shit snart, men såvitt jag förstått det så måste man fortf justera fjäderförspänningen manuellt. Men åter igen, hade det varit ett rent bantest så hade nog resultatet ändrats, men det är ju trots allt en kompromiss vi åker på, även om apan kompromissat minst i sällskapet.

Negativt om testet är hur dom berömmer vridet i ktm'n och säger att det ger färre växlingar. Med så kort register som ktm har mot dom andra två så lär ju snarare det ge tvärt om, och har jag bara inbillat mig att ktm dessutom har lägre växlat?
Skulle vara kul att se vad dom olika bågarna toppar på varje växel.
Tuonon gör väl 130-170-200(?) på första tre?
 
http://www.motorcycle.com/shoot-outs/2014-ultimate-streetfighter-finale-video

Jahapp nu har jänkarna sagt sitt. Och jag köper väl em del av resonemanget även om jag inte håller med till fullo varför vissa saker ska berömmas.
Tuonons negativa saker är sånt som jag inte har något problem att leva med. Trög bromspump, hård sadel, manuella justeringar av fjädringen, avsaknad av tankmätare och handtagsvärmare samt "lite" lagg i manövreringen av menyerna.
Skulle tuonon släppas som en factory skulle den fortf torska detta test, däremot kanske en ännu snällare version med toppkåpa och centralstöd skulle vinna :)
Dynamisk dämpning kanske blir the shit snart, men såvitt jag förstått det så måste man fortf justera fjäderförspänningen manuellt. Men åter igen, hade det varit ett rent bantest så hade nog resultatet ändrats, men det är ju trots allt en kompromiss vi åker på, även om apan kompromissat minst i sällskapet.

Negativt om testet är hur dom berömmer vridet i ktm'n och säger att det ger färre växlingar. Med så kort register som ktm har mot dom andra två så lär ju snarare det ge tvärt om, och har jag bara inbillat mig att ktm dessutom har lägre växlat?
Skulle vara kul att se vad dom olika bågarna toppar på varje växel.
Tuonon gör väl 130-170-200(?) på första tre?

1290 är starkare drevad 1-4 ..5 och 6 som är typ överväxel.

Din orginal 2a är ungefär som ktm 3a.

Du förstår väl att det är svårt att sätta en 4 år gammal model före de rykande färska nykomlingarna ;)

Prylen är och de säger de är allihopa i toppklass och smak avgör vilken du gillar mest .

Dock så har vi qs :) och det bästa elektronik paketet , och en mer ready to race hoj :)

Fan jag skulle kunna haft båda om det gick kåtte o tuono , ekonomin tillät endast minibeast nuda 900 wheelie machine :banana och brutala TV4 . Men jag garvar som mongolid då jak
G kör dessa .
 
Hur skall man lyckas registrera sig på La familia forumet?
Jag försöker men får bara till svar att jag inte svarat rätt på kontrollfrågan.
Å frågan är "vad är motsatsen till oärlig?"
I min värld finns det bara 1 svar. "Ärlig" Men inte där tydligen.
Någon som har ett tips?

Helt sjukt. Hittade felet. Liten bokstav i ärlig. Jag hade skrivit med stor.
 
Last edited:
Det kan var nyttigt att testa lite olika hojar för att få perspektiv. Efter att ha kört Tuonon i ett år tyckte jag inte längre att prestanda och effekt var så märkvärdig. Åskmolnet hade helt enkelt blivit "normal".

Efter att ha kört sönder oljetråget parkerade jag Tuonon i garaget och väckte istället min gamla Honda VTR Firestorm (ca 110 hk) till liv igen samt har även kört lite av polarnas hojar. De kändes också helt ok och rätt pigga.

Ända tills igår. Då jag tog en repa med Tuonon igen. På nytt insåg jag på nytt vilken j***a maskin det är. Den är så lätt, liten och kompakt. Svänger på femöring. Blixtrande prestanda. Vrålet vrån V4:an tillsammans med quickshiftern är inte annat än hypnotiserande. Jag är kär på nytt igen. Är det tillåtet att gifta sig med en motorcykel? Plötsligt kändes de andra hojarna som rena rama stenåldersmaskiner och blysänken.

Väntan på delarna från Aprilia (minst två veckors levtid...) blev plötsligt mycket längre. Måste nog knalla upp till macken och se om de har något jag tillfälligt kan lappa ihop oljetråget med.
 
Kemisk metall funkar bra till oljetråg. Spraya det fettfritt med bromsrengöring och spackla på det bara.
Fick laga bilens tråg med sånt, blev aldrig att jag bytte för det läckte inte de två åren...
:tummenupp
 
Problemet är bara att det är en del av gängan till oljepluggen som gått åt skogen. Även om jag får stopp på läckaget nu, lär det börja igen så fort jag skruvar ur pluggen. Så det är nog tyvärr bara till och byta. Men med lite plåt på tub kan jag iaf köra tills delarna kommer.
 
Lite andra Apor idag, men ensam TV4 så jag får härja fritt i Steg 6. Tyvärr är det fullt med andra som härjar tillbaka... Men när jag får till sittställningen så jag får plats, alltså lite längre bak så är det stört omöjligt att använda framhjulet att styra med. Det lättar ju för fan på 3:an på de korta rakorna ungefär lagom tills det är dags att bromsa och svänga igen... :banana
 
Lite andra Apor idag, men ensam TV4 så jag får härja fritt i Steg 6. Tyvärr är det fullt med andra som härjar tillbaka... Men när jag får till sittställningen så jag får plats, alltså lite längre bak så är det stört omöjligt att använda framhjulet att styra med. Det lättar ju för fan på 3:an på de korta rakorna ungefär lagom tills det är dags att bromsa och svänga igen... :banana
Är det inte så man kör en Tv4 :confused: :tummenupp :banana
 
Kolla lite på filmen Motovudu. Och flytta fram styret med min snabbfix. Går ju inte få fart ur kurvorna om man sitter med styret i knät, sen att du och Micke65 blåste förbi mig på Sviestadrakan beror nog på
att jag enligt rekomendation inte kollade i backspeglarna, vilket jag inte kommer göra om:fakta::tungan
Jag vill också gå steg 5-6. Du får gärna berätta sen om du tycker det är nåt du kan rekomendera.
Om olycksrisken t.ex. kändes mycket högre eller om det funkar med gatuhoj...

Smc brukar ju säga "kör snyggt" så det låter ju som du gör rätt. 1-2-3 på bakhjulet:tummenupp
 
Last edited:
Motovudu ligger i hyllan hemma och har snurrat några gånger i spelaren redan, det är därför jag experimenterat med att låta mig åka fram. Har bara gjort det för långt så jag inte fått ner överkroppen.
Steg 5 är ju en licenskurs vilken ger dig baslicens, den har jag inte gått eftersom jag redan har sån. Steg 6 är en licensträning med coachning. Olycksrisken är väl högre för att farten är generellt lite högre än School men inte annars. Det är tightare omkörningar såklart men fortfarande snällare än vilken kvällsträning som helst. Tränas nån start och då blir det gärna lite minirace ett par varv.
Har kört dessa två dagar som "egen träning" i egenskap av tidigare instruktör så jag är kanske inte rätt person att göra en bedömning...

Jag kör min gathoj, har bara plockat nummerskylten och tejpat lysen.
 
Last edited:
Problemet är bara att det är en del av gängan till oljepluggen som gått åt skogen. Även om jag får stopp på läckaget nu, lär det börja igen så fort jag skruvar ur pluggen. Så det är nog tyvärr bara till och byta. Men med lite plåt på tub kan jag iaf köra tills delarna kommer.

Precis, du kan ju inte behöva byta olja innan nya delen kommer. Ut å spackla med dig!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top