Aprilia Tuono V4

Knepigt att det inte står i instruktionsboken att man behöver ha i 2:ans växel vid kalibrering. Fungerade då iaf
 
Söker vänster sidokåpa, kopplingshandtag, ev styre, och växelstag till en 16 factory. Nån som har nått liggande?
 
Ajdå! Glömde du möjligen att frigöra kabeln ifrån bromsslangen när du hade av oket/hjulet? Låter knepigt att det bara uppkommer utan yttre påverkan (nu är förvisso Bosch-sensorerna lite känsliga men borde hålla länge..)

Nej då, det var inte klåfingriga jag som bytte däck, det lämnar jag till proffsen. Vet inte om det uppkommit i samband med däcksbytet, men det känns ju troligt. Killen som bytte däck har dock alltid bytt däck på både min och polarnas Tuonos, så det verkar lite konstigt. Snackade med honom och frågade, men han sa att han inte upplevt att det hänt något ovanligt. Frågan är bara hur mycket tid Probike har lagt ner på ärendet, så att det inte bara är ett kontaktfel eller dyl. Ska nog be min meckar-kille att ta en titt på det innan Probike får laga hojen.
 
Jahaja... då var det dax att joina tråden som ligger i topp på sporthoj :yoparty
Införskaffade mig en Factory -17 som jag håller på att köra in.

GRATTIS TILL MIG:banana
 
Någon som har ett tips på ett vettigt, lägre, mer aggressivt styre? (Kör en 1100rr -16) Funderat lite på clip-ons, men verkar vara lite för mycket meck för en snickare som mig :D
 
Har testat med lite olika varianter typ kortat dragbar som då blir ganska rakt.
Problemet med de varianter jag testat är att broms och koppling inte får fritt från kåpan.
Jag vinklar bak originalstyret och tycker det blir ok.
Upplever du att styret kommer för nära dig kan du vända på styrhållaren på gaffelkronan så kommer du nån cm längre fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hur många användbara liter är tanken på? Hur långt kommer man med lite marginal i motorvägsfart? Tourade autobahn och mestankade vid 12 mil, många tankningar blir det..
 
Märkte igår att quckshiftern missade lite mellan 1-2, provade och fungerade trögt..eller inte alls så smidigt som tidigare..behövdes klart mycket mer tryck på pedalen och ibland hände ingenting. Jag kollade spelet på kopplingen och märkte att om jag släppte ut kopplingen långsamt så gick den inte tillbaka helt utan man fick hjälpa till med fingrarna och trycka tillbaka den sista biten, pratar kanske 2-4 mm på handtaget. Kopplingsarmen likaså såklart. Då jag såg till att kopplingen var fullt ute, dvs fullt grepp, så fungerade qs som den skulle, dvs smidigt och underbart men annars inte.
Kan man justera så att den drar tillbaka helt och håller på nåt vis? Några idéer vad som kan orsaka det? Hände helt plötsligt.
En 1100 2015 med 1600 mil på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kollade över den oxå å den ser bra ut..men just det att är kopplingen fullt ute, dvs fullt grepp fungerade allt som det skulle men med det lilla glappet fungerade det inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hur många användbara liter är tanken på? Hur långt kommer man med lite marginal i motorvägsfart? Tourade autobahn och mestankade vid 12 mil, många tankningar blir det..

Jag hade inga problem att köra 20mil per tank när jag körde på Autobahn genom Tyskland förra sommaren. Låg i 130km/h. Och då hade ändå inte reservlampan tänts.
 
Hur många användbara liter är tanken på? Hur långt kommer man med lite marginal i motorvägsfart? Tourade autobahn och mestankade vid 12 mil, många tankningar blir det..

Har fått soppatorsk i Frankrike med 98 och då kom jag 27 mil. Förra veckan rullade jag in på macken i Sverige på ful95 och då,stod trippen på 23 mil. Brukar komma 4-5mil längre på 87. Testat båda på Autobahn men aldrig inväntat soppatorsk. Får i 17.2-17.3 liter när den varit helt tom så detta med 18.5 liter tror jag inte riktigt på. Max 18 om man ställer hojen rakt.
 
View attachment 438684Kolla skruven till växelföraren!!

Det här skulle jag vilja veta lite mer om. Kan den vara glapp och vad ger det för symptom? Tycker min QS kan göra helt grymma växlingar ibland för att vid andra tillfällen gå in ganska abrupt. Men det har blivit bättre bara genom att jag justerat höjden på föraren och blivit mer distinkt själv. Dock tycker jag fortfarande att den beter sig olika vid olika tillfällen.
 
Det här skulle jag vilja veta lite mer om. Kan den vara glapp och vad ger det för symptom? Tycker min QS kan göra helt grymma växlingar ibland för att vid andra tillfällen gå in ganska abrupt. Men det har blivit bättre bara genom att jag justerat höjden på föraren och blivit mer distinkt själv. Dock tycker jag fortfarande att den beter sig olika vid olika tillfällen.

Fick svar från BikePort, sitter en brytare vid kopplingshandtaget som måste vara påverkad för att QS ska fungera. Jag smorde upp handtaget/gjorde rent och efter det går greppet tillbaka som det vore nytt och allt fungerar som det ska.

- - - Updated - - -

View attachment 438684Kolla skruven till växelföraren!!
Fick svar från BikePort, sitter en brytare vid kopplingshandtaget som måste vara påverkad för att QS ska fungera. Jag smorde upp handtaget/gjorde rent och efter det går greppet tillbaka som det vore nytt och allt fungerar som det ska.
 
Tog ut RR:en för lite banåka för första gången i helgen... Har vi kommit fram till vilka belägg som "gäller" för våra Tuono/RSV4? Fick brake fade i slutet på 20-minuterspassen vilket inte gav förtroende i bromsningarna.

Galfer 1375?
EBC HH?
SBS RS?

I övrigt så funkade Supercorsa SP V2 helt suveränt med 2,0 bar fram och 1,9 bak, kallt utan värmare. Man hade nog kunnat gå ännu lägre bak...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top