Aprilia Tuono V4

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Dum fråga kanske men har inte hittat svaret på min fråga när jag googlat.
På min 2017 sitter ju, som ni vet, avgasspjällen på ljuddämparen och om man byter till slip-on kommer det dyka upp felkoder.
Är dessa felkoder skadliga om man skulle köra med? Går det ens att köra när dessa felkoder dyker upp?
Jag antar att det inte är bra för hojen och att det inte är att rekommendera men ville ändå ställa frågan.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Bytte däck på Tuonon från Metzeler till Pirelli och lärde av gammalt misstag att köra calibration direkt, inga problem. Körde hem och ställde hojen i garaget, men när jag skulle köra nästa gång så såg jag att den inte hade någon TC aktiverad. Hmmm, skumt tänkte jag och gjorde calibration igen, samma sak, inga problem och TCn gick att aktivera igen.
MEN när jag sen kör lite snabbare än vad man får, men absolut inget extremt, så blinkar TC-lampan som en tok och tar man i ordentligt så känner man hur TCn fullständigt dödar effekten i hojen.
Dessutom stänger den av TCn mitt under färd och jag har fått stanna och köra recalibration flera gånger. Fattar inte riktigt varför den beter sig på det här viset :va Någon annan som råkat ut för något liknande?
 

jossi68

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2011
Ort
GBG
Hoj
HD, Tuono 1100 Factory
Hej min betedde sig konstigt efter ecu bytet efter jag kört Guzzidiag calibrering var inga problem texten försvann men när jag skulle få igång TC hände inget nästa gång när jag starta hojen höll jag in + knappen en stund sen kom TC igång efter det har allt funkat
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ja, alltså jag kan aktivera TCn igen med hjälp av + efter kalibreringen, det är inte det som är problemet. Det är bara att hojen tappar all TC igen efter en stunds körning och att den inte alls beter sig som den ska med vald TC-nivå.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du vinklat om handtaget? Koppling då, så det tar i -knappen?

Vad har du för setting på AWC?

Edit; prova du nån gång att aktivera tc igen utan att först köra kalibrering?
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Har du vinklat om handtaget? Koppling då, så det tar i -knappen?

Vad har du för setting på AWC?

Edit; prova du nån gång att aktivera tc igen utan att först köra kalibrering?

Fråga 1: Ja, men ställt om alla reglage i originalläge. Borde ju inte vara något problem då tycker man, men kan ju absolut vara värt att kolla.

Fråga 2: AWC2 för tillfället

Fråga 3: Jag har för mig att jag provade det med lite blandade resultat, någon gång funkade det och någon gång inte. Men även då det funkade så släppte den TCn igen.

Får på det igen imorgon och dubbelkolla allt. Kan settingen på AWC påverka detta och i så fall hur? Skulle det kunna ha något med själva däckbytet att göra? Att någonting har fått sig en liten känga?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fråga 1: Ja, men ställt om alla reglage i originalläge. Borde ju inte vara något problem då tycker man, men kan ju absolut vara värt att kolla.

Fråga 2: AWC2 för tillfället

Fråga 3: Jag har för mig att jag provade det med lite blandade resultat, någon gång funkade det och någon gång inte. Men även då det funkade så släppte den TCn igen.

Får på det igen imorgon och dubbelkolla allt. Kan settingen på AWC påverka detta och i så fall hur? Skulle det kunna ha något med själva däckbytet att göra? Att någonting har fått sig en liten känga?
Som snoken säger. Kolla så inte du kommer åt - med kopplingshandtaget när du kopplar. Supervanligt!

Sen ang att du kände tc gå in tidigt. Jag sjävl tycker både awc 1 och 2 går in väl tidigt. Och då blinkar även tc lampan. Jag kör alltid med awc av på gata! Annars känns hojen så jävla strypt och den vill oftast inte ens powerwheela.

Så testa du gå ner till awc 1 först. Tycker du samma så stäng av och prova så får du kanske dig en glad överasskning :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
AWCn är rätt påtaglig och ja, lampan blinkar när awc går in.
AWCn går in för att förebygga wheelie och jobbar mest med gyro. Sätter sig hojen, samtidigt som rejäl acceleration så är wheelie nära och då drar den av lite på gas tills det blir inom godkänt intervall. Hjulet behöver inte upp i luften, det räcker att det hade varit på väg till väders. Gasar bak bryskt så kan det nästan bli känsla av att skalla styret..
Backa hem till 1 eller prova av men håll i hatten då..

När du kollar handtaget, tänk på att där är ett visst naturligt spel i "höjdled" så du verkligen trycker ner samtidigt som du drar in handtaget för att få en så korrekt position som möjligt.
Om jag inte minns som en kratta justera jag kopplingens läge så den gick fritt men med endast ett par millimeter. - Har du justerat läget på greppet -vinklat neråt- så har du sannolikt hamnat i "kontakt" med - knappen.

Det som annars skulle kunna ha skett vid däckbytet är att du råkat stuka/trycka till framhjulets triggerskiva(den som sitter utanpå bromsskivan. Lätt att kolla, upp med hjulet och mät avståndet mellan skiva och givaren på 6-8 ställen på varvet. Ska ligga runt mellan 1-2mm. Ser det ut som triggerskivan wobblar, ta av den och räta ut den.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Traction control sensor fram är trasig enligt Probike.... inte konstigt att det inte gick att kalibrera skiten :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Traction control sensor fram är trasig enligt Probike.... inte konstigt att det inte gick att kalibrera skiten :huvet

Ajdå! Glömde du möjligen att frigöra kabeln ifrån bromsslangen när du hade av oket/hjulet? Låter knepigt att det bara uppkommer utan yttre påverkan (nu är förvisso Bosch-sensorerna lite känsliga men borde hålla länge..)
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
hur långt ska man behöva köra kalibreringen efter däckbyte. Gördel en bra bit idag men den slocknade inte, eller gjorde jag fel. In i menyn, Calibration, körde i 40 km/h och sen ska den väl slockna efter ett tag? Körde säkert en kilometer, mellan 39-42 km/h ca.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
hur långt ska man behöva köra kalibreringen efter däckbyte. Gördel en bra bit idag men den slocknade inte, eller gjorde jag fel. In i menyn, Calibration, körde i 40 km/h och sen ska den väl slockna efter ett tag? Körde säkert en kilometer, mellan 39-42 km/h ca.

Körde du 2:ans växel..?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top