Aprilia Tuono V4

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Ort
Götene
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Min frambroms tar på nått jävla vis in luft nånstans, på 100milservicen bytte dom bromsvätska och luftade ur ordentligt. Fungerade bra ett tag sen samma problem igen, bromshandtaget tar längre och längre in och jag får ut luft vid huvudcylindern.

Behöver bara lossa behållaren och vinkla den uppåt och pumpa några ggr så får jag ut ett gäng stora bubblor, upp i behållaren alltså. Var kan den dra in luft?
Orkar inte asa iväg hojen 20 mil till handlaren..

Kanske långsökt men jag har varit med om att banjobultens hål uppe vid handtaget bottnat i läge så att passagen är neråt, då kan man få en envis luftbubbla som är närmast omöjlig att få bort när bulten är en hög punkt. Normalt går luften uppåt och luftar sig självt upp i behållaren men just här kan man få en luftficka. Lösningen är att förse banjobulten med ett extra hål mitt emot. Märk bulten och lossa den sedan för att se vilket läge passagen har.
Just det att du får ur luft när du vinklar handtaget kan vara en ledtråd.
Att du upplever att du får ny luft i systemet kan vara alla mikrobubblor som vandrar uppåt och blir till några större bubblor, inte så troligt att det kommer in luft utifrån då trycket är högt när du belastar systemet, då borde det läcka och tappa tryck.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Nu ska även jag lämna bort min S1000R på onsdag till förmån för en 1100 Factory.

Vad ska jag passa på att utrusta den med? Jag beställer förmodligen ett Slip-On från SC-Project men hur är det egentligen med Race ECU... Jag vet att frågan har släpats fram och tillbaka men jag tycks inte få någon klarhet. Är den enda egentliga anledningen att köpa en att garantin gäller med Slip-on?

Något annat tillbehör från Aprilia som är vettigt? Någon som köpt deras LED-blinkers?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Enda vettiga att köpa i mina ögon är en tailtidy, hojen låter rätt ok original...
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Nu ska även jag lämna bort min S1000R på onsdag till förmån för en 1100 Factory.

Vad ska jag passa på att utrusta den med? Jag beställer förmodligen ett Slip-On från SC-Project men hur är det egentligen med Race ECU... Jag vet att frågan har släpats fram och tillbaka men jag tycks inte få någon klarhet. Är den enda egentliga anledningen att köpa en att garantin gäller med Slip-on?

Något annat tillbehör från Aprilia som är vettigt? Någon som köpt deras LED-blinkers?

Mig veterligt så gäller garantin även utan race ECU om man slänger på ett slipon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Dax för mig att köpa nytt bakdäck mää ..lutar åt samma lika supercorsa Sp v2 har kikat lite på bridgestone s21 de nya .. Lite osäker
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Dax för mig att köpa nytt bakdäck mää ..lutar åt samma lika supercorsa Sp v2 har kikat lite på bridgestone s21 de nya .. Lite osäker

Körde Supercorsa på blött Kinnekulle, sladdade bra. Likadant på pendling till jobbet, SC suger på blött. Bytte till Metzeler, är sån skillnad. Funkar bra på alla underlag.. tycker jag. Kontrollerade släpp på torrt som vått
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Antar att du kör supercorsa i fortsättningen eller?
Nya Bettan går fint eller?
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jupp ska blåsa ner till Halmstad och ge den lite service imorgon...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nä, detta är en materialsport. Värsta prylarna så vinner man.
Du kommer bli snabbast Stanko
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alltså, varför diskuterar ni ens däck som SC i samma mening som blött? Ska ni ha bara en uppsättning som funkar så är det inte bandäck. Punkt. Gå på sportiga gatdäck typ M7, PP3, S21 eller Sportsmart. Duger för tider ner till 1,15 åtminstone på Gelleråsen eller dryga minuten på Kinnekulle.

Eller köp regndäck.
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Alltså, varför diskuterar ni ens däck som SC i samma mening som blött? Ska ni ha bara en uppsättning som funkar så är det inte bandäck. Punkt. Gå på sportiga gatdäck typ M7, PP3, S21 eller Sportsmart. Duger för tider ner till 1,15 åtminstone på Gelleråsen eller dryga minuten på Kinnekulle.

Eller köp regndäck.

Är super corsa så dåliga vid regn?
Eller är det bankörning vid regn som menas.
Tänkte ta en Norge tripp med mina. Där lär det ju bli en del regn är jag rädd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top