Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nu var du allt bra tyken Linus!
Haha
Ja lite väl mycket. Han får ge igen nån gång!

Stor i munnen liten på jorden heter det väl. Och ibland stämmer det väl på mig.

Min poäng var ju att låta så bestämd över att byta bromsvätska på vad man sett på en film är svårt. Men det blev lite skevt som vanligt när jag öppnar käften.
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja lite väl mycket. Han får ge igen nån gång!

Stor i munnen liten på jorden heter det väl. Och ibland stämmer det väl på mig.

Min poäng var ju att låta så bestämd över att byta bromsvätska på vad man sett på en film är svårt. Men det blev lite skevt som vanligt när jag öppnar käften.
Haha, överlever ;)
Men det seer ju faktiskt ut som jag sa, att ni har mörkt skit bakom behållaren är inte lätt att veta. Grym hoj iaf ?
Nä nu ska jag hålla mig till min avdelning istället.. ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nä nu ska jag hålla mig till min avdelning istället.. ��
Äsch, häng kvar. Vem vet, plötsligt kanske ett oemotståndligt sug efter en V4 dyker upp. :tungan

Jupp, sitter ett svart skydd framför behållaren. En riktigt luring faktiskt, tack och lov slipper man det på twinnen. :rofl
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
O'hoj märkeskompanjoner. Operation spjällvajer utförd. Demontera hjulet som satt nåtsånär hårt
men inte tokhårt.
Tack för tipset:hej, nu står den inte och mumlar på tomgång längre.

Lockande erbjudande probike i Malmö och Sätra har på 2016
modell av RSV och Tuono, Akrapovic slipon värde
16.500 kr plus möjlighet till VIP biljett vid ett MotoGp lopp.
 
Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Åh, titta en hel tråd vigd åt denna vackra skapelse!

Sitter lite i valet och kvalet om jag ska skaffa mig en 2014 eller 2015 nu till våren.
Plus och minus med de båda årsmodellerna? Kanske bara dumt att inte ta 2015? Iofs lite dyrare..

Bra Aprilia-handlare behöver jag också! Helst i Stocholm. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Åh, titta en hel tråd vigd åt denna vackra skapelse!

Sitter lite i valet och kvalet om jag ska skaffa mig en 2014 eller 2015 nu till våren.
Plus och minus med de båda årsmodellerna? Kanske bara dumt att inte ta 2015? Iofs lite dyrare..

Ja, alltså skillnaden är inte så in i helsike stor, iaf inte i mitt tycke.

Ja, 1100an har ett bredare register, den har mer ork på lägre varv och motorn går även "mjukare" i stadskörning.

När du kör aktivt är skillnaden desto mindre, man ligger ändå på ett varvtal där effektkurvan är väldigt lik varann.

Chassit på 1100, ja du tycker jag att factory är värt pengen, relativt liten extra kostnad i det stora hela för att få deras bästa komponenter, med fler justermöjligheter och lättare att få tag i komponenter för att kunna anpassa till dig som förare.
Jag upplever 1100 som "stadigare/tryggare" i sitt uppträdande. Långsam är den inte men den är lugnare i chassit än 1000. Svårt att förklara, men 1000 känns mer "full jävla attack hela tiden".

Jag håller mig mest på bana och tycker att 1000 är lättare att kasta runt mellan vänster och höger i chikaner, mer på tå. Vad det beror på är sannolikt den något kortare hjulbasen, samt nån annan vinkel i geometrin.

Det är avhängt på vad du ska ha den till helt enkelt. 2014 är genomarbetad och har vad jag känner till inga "sjukdomar" att tala om.

2015 är ytterligare en nivå av förfining.

Du bör testa båda.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Kul med jämförelser och du kan ju din sak snok.
Får man va så besvärlig och be om en jämförelse mellan -12:an och -15?!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok då!
Behåller min stumpa tills nån säljer mig en billig Factory.
Kanske till och med RSV4...
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det är precis där jag är. Byter TV4R mot RSV4 när läget blir gynnsamt. Men det var då sjutton vad de står sig i pris nuförtiden.
Finns ju väldigt få till salu. Men över 80 tusen för en icke aprc fån 2009 är lite väl hårt tycker jag. Factory iofs, men ändå. Nån gång kanske det står en i garaget :)
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Ni ska få köpa mitt lilla hjärta till ett juste pris då jag tröttnat på henne, vilket iof lär ta ett bra tag :kär

1.jpg

Hur som helst blev skylthållaren från Evotech jättebra! Mkt snyggare än alternativet från R&G racing anser jag. Avståndet mellan blinkersen på hållaren är 15,5 cm och tillsammans med en miniskylt från miniskylt.se som mäter 16x12 cm så ser det supersnyggt ut! Till detta kommer miniblinkers från NCCR:

NCCR2.jpg

Med dessa hamnar blinkersglasen ca 18,5 cm från varandra och är därmed godkända för besiktning.

Men det som blev absolut snyggast var CR-T sliponet från SC-Projekt. Den mattgråa färgen passar suveränt bra till hojens matta silverlack. Nu väntar jag bara på att allt ska monteras så att jag får höra ljudet samt att all snö ska smälta bort så att jag får prova den. :kär :yoparty
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ni ska få köpa mitt lilla hjärta till ett juste pris då jag tröttnat på henne, vilket iof lär ta ett bra tag :kär

View attachment 428124

Hur som helst blev skylthållaren från Evotech jättebra! Mkt snyggare än alternativet från R&G racing anser jag. Avståndet mellan blinkersen på hållaren är 15,5 cm och tillsammans med en miniskylt från miniskylt.se som mäter 16x12 cm så ser det supersnyggt ut! Till detta kommer miniblinkers från NCCR:

View attachment 428125

Med dessa hamnar blinkersglasen ca 18,5 cm från varandra och är därmed godkända för besiktning.

Men det som blev absolut snyggast var CR-T sliponet från SC-Projekt. Den mattgråa färgen passar suveränt bra till hojens matta silverlack. Nu väntar jag bara på att allt ska monteras så att jag får höra ljudet samt att all snö ska smälta bort så att jag får prova den. :kär :yoparty
Lär bli grymt! Ska du på nån bandag med klubben?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Åh, titta en hel tråd vigd åt denna vackra skapelse!

Sitter lite i valet och kvalet om jag ska skaffa mig en 2014 eller 2015 nu till våren.
Plus och minus med de båda årsmodellerna? Kanske bara dumt att inte ta 2015? Iofs lite dyrare..

Bra Aprilia-handlare behöver jag också! Helst i Stocholm. :)

Jag kan varmt rekommendera Bikeport i Hudiksvall! Eric & Eva med personal är supertrevliga och de brinner verkligen för Aprilia! Väl värt åkturen anser jag :)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ja, alltså skillnaden är inte så in i helsike stor, iaf inte i mitt tycke.

Ja, 1100an har ett bredare register, den har mer ork på lägre varv och motorn går även "mjukare" i stadskörning.

När du kör aktivt är skillnaden desto mindre, man ligger ändå på ett varvtal där effektkurvan är väldigt lik varann.

Chassit på 1100, ja du tycker jag att factory är värt pengen, relativt liten extra kostnad i det stora hela för att få deras bästa komponenter, med fler justermöjligheter och lättare att få tag i komponenter för att kunna anpassa till dig som förare.
Jag upplever 1100 som "stadigare/tryggare" i sitt uppträdande. Långsam är den inte men den är lugnare i chassit än 1000. Svårt att förklara, men 1000 känns mer "full jävla attack hela tiden".

Jag håller mig mest på bana och tycker att 1000 är lättare att kasta runt mellan vänster och höger i chikaner, mer på tå. Vad det beror på är sannolikt den något kortare hjulbasen, samt nån annan vinkel i geometrin.

Det är avhängt på vad du ska ha den till helt enkelt. 2014 är genomarbetad och har vad jag känner till inga "sjukdomar" att tala om.

2015 är ytterligare en nivå av förfining.

Du bör testa båda.

Kalas, tack! Blir inte mycket visare, men du bekräftade det jag trodde; lite hugget som stucket.
2015 har en avsevärt mycket skönare sadel, måste jag säga! Styret kändes lite mer avslappnande, men frågan är hur det är vid inspirerande körning vs långåka?

Vad drar era Tuonos? Finköra, touring och typ... Slingerbulten/bandag?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kalas, tack! Blir inte mycket visare, men du bekräftade det jag trodde; lite hugget som stucket.
2015 har en avsevärt mycket skönare sadel, måste jag säga! Styret kändes lite mer avslappnande, men frågan är hur det är vid inspirerande körning vs långåka?

Vad drar era Tuonos? Finköra, touring och typ... Slingerbulten/bandag?
Jag har satt den nya sadeln på min 2012a. Samt det nya styret :)

Jag har försökt fisåka en hel tank för att ta reda på vad den drar. Det är svårt eftersom den är så satans rolig! :)
Men lite över 0.6 nånting. Sen allt mellan 0.7-1.0 när den körs som den vill köras.
Man hade allt viljat ha den större tanken ibland på min gamle. Men jag intalar mig att den mindre tanken är snyggare! ;)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top