Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
När vi ändå snackar om samma artikel, är servicekostnaderna som uppskattas i slutet av artikeln något som är nära sanningen eller är det helt uppåt väggarna? Jag har varit väääldigt sugen på att uppgradera till en V4 1100 sen jag provkörde en i höstas men jag blev lite avskräckt när jag såg servicekostnaderna.:glömdet

Uppskattat drygt 36 papp på en femårsperiod/5000 mil jmf med styva 10 för en SD1290, som å andra sidan tar igen det + moms på försäkringen. Är det så illa, eller har de tagit i så de storknar och verkligheten ligger på en helt annan nivå?
Såg det också. Tror som så att dom skrivit för lite på superduken och för mycket på tuonon. Dock så är nog tuonon dyrare i service. Storservicen har jag fått prisuppgift på både 6 och närmare 10 tusen.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
En allmän avstämning:

Race ECU, SPG har inte sett till någon Race ECU för T1100 ännu. I Australien har de redan börjat installeras etc..ingen verkar ha mätt dem i bänk avseende AF etc.

Titax: leveransförmågan är sopig...beställde fälgar och handtag i Oktober...inte sett till dem ännu. Nästa vecka är typ svaret.

Skall monteras: LiFe batteriet från Magnet Marelli , DNA RSV filter....Race ECU när man väl kan få tag i en...
Första bankörningen bokad med Actionpics i slutet av April.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nu har jag bokat mig två bandagar med Lafamigliaaprilia. Båda på sviestad 20e maj och 12 aug. Har man betalat sin medlemsavgift så får man bra pris på båda dagarna! Klubben fyller fem år också. Så det bjuds på vandrarhem i samband med bandagen den 20maj och andra klubbaktiviteter samma helg.

Nu lät det väldigt mycket som reklam. Och lite var väl meningen såklart ;)

Tjofräs heja våren!
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Nu är jag tillbaka och tjatar om den där jäkla servicen igen. Eftersom jag fortfarande är störtsugen på en Tuono så har jag luskat vidare och fick tag på servicepriser hos Probike för en 5-årsperiod för att se vad verkligheten hade att bjuda på. Säkert nån annan som är intresserad så jag lägger upp dem här också. Det verkar nästan som att Bike låg i underkant med sin kalkyl på 36'... :brinnerup

100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr

Någon som har rekommendation på en bra verkstad i Stockholmsområdet som har lite trevligare priser än ovanstående? :gnissla
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nu är jag tillbaka och tjatar om den där jäkla servicen igen. Eftersom jag fortfarande är störtsugen på en Tuono så har jag luskat vidare och fick tag på servicepriser hos Probike för en 5-årsperiod för att se vad verkligheten hade att bjuda på. Säkert nån annan som är intresserad så jag lägger upp dem här också. Det verkar nästan som att Bike låg i underkant med sin kalkyl på 36'... :brinnerup

100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr

Någon som har rekommendation på en bra verkstad i Stockholmsområdet som har lite trevligare priser än ovanstående? :gnissla
Herrejävel!
Varför är 4000mila så mycket dyrare än 2000? Är väl samma service.

Vilka priser! Jag får öppna en verkstad själv snart känner jag
Starol i Enköping har jag läst gott om i apriliaklubben. Kan vara värt att höra med dom? Annars är det marcussen i halmstad dit jag kört min där du kan höra om priser. Det är väl de två förutom probike och bikeport i hudik som jag vet om när det gäller auktoriserad.
Folk får gärna fylla på.

Vissa saker kan man ju göra själv för att få ner priset. Tex skruva ner så nycket som möjligt innan 2000milan. Ha koll på bromsbelägg, drivpaket och vätskor själv.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Herrejävel!
Varför är 4000mila så mycket dyrare än 2000? Är väl samma service.

Vilka priser! Jag får öppna en verkstad själv snart känner jag
Starol i Enköping har jag läst gott om i apriliaklubben. Kan vara värt att höra med dom? Annars är det marcussen i halmstad dit jag kört min där du kan höra om priser. Det är väl de två förutom probike och bikeport i hudik som jag vet om när det gäller auktoriserad.
Folk får gärna fylla på.

Vissa saker kan man ju göra själv för att få ner priset. Tex skruva ner så nycket som möjligt innan 2000milan. Ha koll på bromsbelägg, drivpaket och vätskor själv.

Kolvstudsarfjädrarna i solitt guld håller ju bara 4000 mil och det är inte gratis eftersom man måste byta alla fyra samtidigt. :7peta

Men jag ska definitivt spana in Starol och se vad de kan erbjuda. Har läst om Marcussen också men det är ju en bit från hufvudstaden, även om det säkert är billigare att ta ledigt och åka på roadtrip dit så blir det ett litet projekt. Jag har ju inte tummen mitt i handen heller så förhoppningsvis kan man fixa lite själv så man kommer ner till en servicekostnad som faktiskt går att motivera. Fortsättning följer. :tummenupp
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Nu är jag tillbaka och tjatar om den där jäkla servicen igen. Eftersom jag fortfarande är störtsugen på en Tuono så har jag luskat vidare och fick tag på servicepriser hos Probike för en 5-årsperiod för att se vad verkligheten hade att bjuda på. Säkert nån annan som är intresserad så jag lägger upp dem här också. Det verkar nästan som att Bike låg i underkant med sin kalkyl på 36'... :brinnerup

100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr

Någon som har rekommendation på en bra verkstad i Stockholmsområdet som har lite trevligare priser än ovanstående? :gnissla
Fick precis prisuppgift från MC Verkstaden i Eskilstuna på 1000-mila. De ville ha 3354:- och jag har haft förra Tuonon hos dem på försäkringsrep utan problem.

100-mila har jag för mig att jag betalade strax över 2000:- för hos Bikeport i Hudik. Probike vet att ta rejält betalt...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fan vad det dragit i väg ..100 mila får man med i priset väl :yoparty :va , 1000 mila fick jag för 2000 spänn men det va ett tag sedan , sedan får man väl spara då va ... Trist att det ska behöva vara sååå dyrt .
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kan ngn tala om för en oinsatt hur detta funkar. Måste man ha en race ecu för att mappa hojen? Det verkar lite överkurs i min värld att köpa ngt för 800 dollar (nästan 7000 kr) bara för att få en mapp till ett slipon, eller har jag missförstått ngt?
Du behöver inte göra någonting alls för att montera slipon på hojen, den klarar av det alldeles utmärkt utan mappning.

Racemapp innehåller en del andra inställningar, anpassade för helsystem och bankörning/tävling. Den justerar TC, motorbroms, ABS och en hel del annat förutom bränsleblandningen.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top