Aprilia Tuono V4

När vi ändå snackar om samma artikel, är servicekostnaderna som uppskattas i slutet av artikeln något som är nära sanningen eller är det helt uppåt väggarna? Jag har varit väääldigt sugen på att uppgradera till en V4 1100 sen jag provkörde en i höstas men jag blev lite avskräckt när jag såg servicekostnaderna.:glömdet

Uppskattat drygt 36 papp på en femårsperiod/5000 mil jmf med styva 10 för en SD1290, som å andra sidan tar igen det + moms på försäkringen. Är det så illa, eller har de tagit i så de storknar och verkligheten ligger på en helt annan nivå?
Såg det också. Tror som så att dom skrivit för lite på superduken och för mycket på tuonon. Dock så är nog tuonon dyrare i service. Storservicen har jag fått prisuppgift på både 6 och närmare 10 tusen.
 
En allmän avstämning:

Race ECU, SPG har inte sett till någon Race ECU för T1100 ännu. I Australien har de redan börjat installeras etc..ingen verkar ha mätt dem i bänk avseende AF etc.

Titax: leveransförmågan är sopig...beställde fälgar och handtag i Oktober...inte sett till dem ännu. Nästa vecka är typ svaret.

Skall monteras: LiFe batteriet från Magnet Marelli , DNA RSV filter....Race ECU när man väl kan få tag i en...
Första bankörningen bokad med Actionpics i slutet av April.
 
Last edited:
Nu har jag bokat mig två bandagar med Lafamigliaaprilia. Båda på sviestad 20e maj och 12 aug. Har man betalat sin medlemsavgift så får man bra pris på båda dagarna! Klubben fyller fem år också. Så det bjuds på vandrarhem i samband med bandagen den 20maj och andra klubbaktiviteter samma helg.

Nu lät det väldigt mycket som reklam. Och lite var väl meningen såklart ;)

Tjofräs heja våren!
 
Nu är jag tillbaka och tjatar om den där jäkla servicen igen. Eftersom jag fortfarande är störtsugen på en Tuono så har jag luskat vidare och fick tag på servicepriser hos Probike för en 5-årsperiod för att se vad verkligheten hade att bjuda på. Säkert nån annan som är intresserad så jag lägger upp dem här också. Det verkar nästan som att Bike låg i underkant med sin kalkyl på 36'... :brinnerup

100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr

Någon som har rekommendation på en bra verkstad i Stockholmsområdet som har lite trevligare priser än ovanstående? :gnissla
 
Nu är jag tillbaka och tjatar om den där jäkla servicen igen. Eftersom jag fortfarande är störtsugen på en Tuono så har jag luskat vidare och fick tag på servicepriser hos Probike för en 5-årsperiod för att se vad verkligheten hade att bjuda på. Säkert nån annan som är intresserad så jag lägger upp dem här också. Det verkar nästan som att Bike låg i underkant med sin kalkyl på 36'... :brinnerup

100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr

Någon som har rekommendation på en bra verkstad i Stockholmsområdet som har lite trevligare priser än ovanstående? :gnissla
Herrejävel!
Varför är 4000mila så mycket dyrare än 2000? Är väl samma service.

Vilka priser! Jag får öppna en verkstad själv snart känner jag
Starol i Enköping har jag läst gott om i apriliaklubben. Kan vara värt att höra med dom? Annars är det marcussen i halmstad dit jag kört min där du kan höra om priser. Det är väl de två förutom probike och bikeport i hudik som jag vet om när det gäller auktoriserad.
Folk får gärna fylla på.

Vissa saker kan man ju göra själv för att få ner priset. Tex skruva ner så nycket som möjligt innan 2000milan. Ha koll på bromsbelägg, drivpaket och vätskor själv.
 
Herrejävel!
Varför är 4000mila så mycket dyrare än 2000? Är väl samma service.

Vilka priser! Jag får öppna en verkstad själv snart känner jag
Starol i Enköping har jag läst gott om i apriliaklubben. Kan vara värt att höra med dom? Annars är det marcussen i halmstad dit jag kört min där du kan höra om priser. Det är väl de två förutom probike och bikeport i hudik som jag vet om när det gäller auktoriserad.
Folk får gärna fylla på.

Vissa saker kan man ju göra själv för att få ner priset. Tex skruva ner så nycket som möjligt innan 2000milan. Ha koll på bromsbelägg, drivpaket och vätskor själv.

Kolvstudsarfjädrarna i solitt guld håller ju bara 4000 mil och det är inte gratis eftersom man måste byta alla fyra samtidigt. :7peta

Men jag ska definitivt spana in Starol och se vad de kan erbjuda. Har läst om Marcussen också men det är ju en bit från hufvudstaden, även om det säkert är billigare att ta ledigt och åka på roadtrip dit så blir det ett litet projekt. Jag har ju inte tummen mitt i handen heller så förhoppningsvis kan man fixa lite själv så man kommer ner till en servicekostnad som faktiskt går att motivera. Fortsättning följer. :tummenupp
 
Nu är jag tillbaka och tjatar om den där jäkla servicen igen. Eftersom jag fortfarande är störtsugen på en Tuono så har jag luskat vidare och fick tag på servicepriser hos Probike för en 5-årsperiod för att se vad verkligheten hade att bjuda på. Säkert nån annan som är intresserad så jag lägger upp dem här också. Det verkar nästan som att Bike låg i underkant med sin kalkyl på 36'... :brinnerup

100 mila 3482kr
1000mila 4116kr
2000mila 10766kr
3000mila 4116kr
4000mila 15516kr

Någon som har rekommendation på en bra verkstad i Stockholmsområdet som har lite trevligare priser än ovanstående? :gnissla
Fick precis prisuppgift från MC Verkstaden i Eskilstuna på 1000-mila. De ville ha 3354:- och jag har haft förra Tuonon hos dem på försäkringsrep utan problem.

100-mila har jag för mig att jag betalade strax över 2000:- för hos Bikeport i Hudik. Probike vet att ta rejält betalt...
 
Fan vad det dragit i väg ..100 mila får man med i priset väl :yoparty :va , 1000 mila fick jag för 2000 spänn men det va ett tag sedan , sedan får man väl spara då va ... Trist att det ska behöva vara sååå dyrt .
 
Kan ngn tala om för en oinsatt hur detta funkar. Måste man ha en race ecu för att mappa hojen? Det verkar lite överkurs i min värld att köpa ngt för 800 dollar (nästan 7000 kr) bara för att få en mapp till ett slipon, eller har jag missförstått ngt?
Du behöver inte göra någonting alls för att montera slipon på hojen, den klarar av det alldeles utmärkt utan mappning.

Racemapp innehåller en del andra inställningar, anpassade för helsystem och bankörning/tävling. Den justerar TC, motorbroms, ABS och en hel del annat förutom bränsleblandningen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top