Aprilia Tuono V4

Usch va tråkig jag känner mig.. Men jag behöver tips för skötselråd..
Har använt alldeles för rikligt med Mequiars NXT Gen Car Wash och således lyckats få lite vita vaxavlagringar på en del plastdetaljer, framförallt på matta plasten i bakkant av strålkastarna.. Testade igår med lite "plast och gummi rengöring(turtle)", yes diskmedel och lite naturavfettning och en mjuk tandborste men är inte helt nöjd än.. det är fortf lite rester kvar.. Vad tvättar ni era med? Har ni nåt bonntrick för vaxborttagning?


Och del två: Sadeln.. Denna skapelse verkar ju väldigt känslig.. Efter en sväng i regn så sprutade det upp en del finkorning sand som la sig över sadeln, det gav ju rätt otrevliga märken direkt.. Nåt bra medel för att hålla den mjuk o smidig men ändå inte superhal?

Det e fan en krånglig hoj o tvätta/putsa ^^
 
Det är Gelleråsen. Glöm prognoser, de stämmer nästan aldrig ändå. :rolleyes:

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Hoppas det blir sol.
Vi är 4 galningar från Helsingborg som drar upp.
Det är jag som kör den gula (snabba) Tuonon hehe.
Hoppas vi ses :fyllisar
 
Fick mitt kitt med R&G prylar idag. (Beställde via DemonTweeks i UK)
IMG_3718.jpg

puckar (ram, sving o gaffel) : Verkar helt ok, dock var det 2 olika distanser med i kittet och det stod det inget om i manualen. Jag gissar på att det är olika djupa brunnar för motorfästesbultarna mellan rsv4 (factory) och tuonon. Den långa till svingen var överdrivet lång: kolla frigång till drev+bult

Motorskyddskåpor, Tunn rackig plast. Skeptisk att dessa hjälper det minsta såvida inte det är en ren vältning stillastående, dekalen satt väldigt snett på vänster kåpa och ser allmänt trista ut. Köp nåt annat.
IMG_3742.jpg


Tailtidy: Hyfsat utseende, kändes lite trist med stora "öron" för orginalblinkers. Jag köpte dock med deras miniblink (glödljus) och motstånd. Kontakterna passade inte ens ihop mellan grejerna. Skulle varit Hona+Hane på blinksladdarna men bara två hanar.. Hursomhelst så passar det ju inte på tuonon iaf så det blev att ta fram lödkolv o krympslang. IMG_3732.jpg

Kylarskydden har jag inte hunnit montera ännu, men dom såg riktigt trevliga ut. :tuttar

Stompgrips köpte jag åxå och dom verkade passa skitdåligt ända tills jag såg att jag försökte sätta dit höger grip på vänster sida.. :fakta RTFM

SMC förarträning here i come!! :Bugar
 
Last edited:
Nice !!

Sviestad trsfikövning here i come :banana


Skitkul dag :)
 

Bifogat

  • IMG_0776.jpg
    IMG_0776.jpg
    90.4 KB · Visningar: 99
Last edited:
Satt på Rosenhill förra veckan och snackade lite med "12:an" om hans RSV4, då sa jag att jag hellre skulle kunna tänka mig en Tuono.
Jaha, du menar en sån där med farbror-körställning :rofl
 
Satt på Rosenhill förra veckan och snackade lite med "12:an" om hans RSV4, då sa jag att jag hellre skulle kunna tänka mig en Tuono.
Jaha, du menar en sån där med farbror-körställning :rofl

Ja det kanske stämmer eller komfort-körställning :)

Kul med Tvr4 att den funkar så bra till det mesta ..Riktig åkmaskin nr1 !

Här finns en drös olika hojar bänkade i samma bänk ...http://www.cycleworld.com/videos/dyno_runs/
Tuono är en värsting :) min fd Hypermotard 1100 evo sp hade 86 på hjulet där och om jag såg rätt ducati 1198 corse 153 på hjulet ungefär lika som Tuonon :)
 
Last edited:
Ja det kanske stämmer eller komfort-körställning :)

Kul med Tvr4 att den funkar så bra till det mesta ..Riktig åkmaskin nr1 !

Här finns en drös olika hojar bänkade i samma bänk ...http://www.cycleworld.com/videos/dyno_runs/
Tuono är en värsting :) min fd Hypermotard 1100 evo sp hade 86 på hjulet där och om jag såg rätt ducati 1198 corse 153 på hjulet ungefär lika som Tuonon :)

Hittade också en artikel där om V4-motorns uppbyggnad :)
http://www.cycleworld.com/2012/07/17/tech-analysis-aprilia-rsv4-factory-engine/
 
Back
Top