Aprilia Tuono V4

Vek bakdämpare ... Hur mkt väger du då ? för mig 85kg är det inga som helst problem med den .

Den drar ca 0.6 -0.8 väl :va inte mer än en Sd ialf :tungan

Och ja den går bättre efter 100 mila ,mindre oljud .

Tänk på att tanken inte rymmer 17l som det uppges .. utan snarare 15.7 typ .

Kollade på din film ..Den rister lite på låga varv .. upp till ca 3k det blir bättre med öppnare dämp eller så är det milen .

Såg ut som du surkörde för mkt på höga växlar med för lågt varv ..Bättre att köra med " tryck" högre upp i varv och motorbromsa vartannat ialf i min bok :)
 
Last edited:
Ungefär samma vikt här.

Jo, det ska väl ge sig med milen. Räknar med ett par hundra till innan det släpper helt.

Surkör å surkör... jo, det var ganska oinspirerat långa stunder när jag faktiskt testade låga varv med flit. Men att ligga och pressa vid 7-8 tusen på en 3 meter bred okänd väg är ändå inte min musik riktigt. Jag är för feg...

Jag är van att hålla mig över 4000 från twinnen, så 3 ska vi nog kunna undvika. :D

När det gäller inkörningen tar jag den bara delvis på allvar. Jag räknar med att motorn varit startad och testkörd innan den lämnade fabriken...

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 
Last edited:
Kolla så du har den senaste uppdateringen av mappning. Drar mig till minnes att det kom en uppdatering 2011-sent. Kan tyvärr inte hitta vilket nr/id den mappen har men det bör din ÅF ha koll på, gratis!
 
Fyfan vilken hemskt dålig omkörning. När tempot ni höll ändå inte var superdupermegafort så kunde den där bruden kört om på en raka som vanligt folk. :3freak Verkar som om hon inte hade alla hästar i stallet eftersom hon gjorde såna omkörningar vid fler tillfällen under eran bandag! :dummer
 
Fyfan vilken hemskt dålig omkörning. När tempot ni höll ändå inte var superdupermegafort så kunde den där bruden kört om på en raka som vanligt folk. :3freak Verkar som om hon inte hade alla hästar i stallet eftersom hon gjorde såna omkörningar vid fler tillfällen under eran bandag! :dummer

Jo .. Hon sa att hon legat efter mig i flera varv ..Men men hon skickade ett Pm och och bad om ursäkt ordentligt så hon är förlåten av mig :)


Oki Jåke .
Jag känner igen mig en del hehe med 4 twinnar för mig innan denna har/hade jag svårt att varva ett tag .

Det som är lite kul är att Tuonon går ungefär som en Sd upp till 8000rpm vilket är rätt snabbt .. sedan efter 8-9000 :) fifan va den går där !

Inte kört varvstoppet ännu .. tror det ligger på 12500rpm ca ..
 
Last edited:
Kan de ha hällt i fel olja vid 100 mila kanske ..Så de slirar pga av det ?

Motul 300v enligt servicekvittot såg jag idag, det skall ju vara kvalitet iallfall. Får väl se vad de säger, skall lämna in nu på onsdag. Tur det är skitväder och inga mer banåkningar är bokade inom det närmaste :gnissla
 
Fast på bilden ser den Gula lite Långsam ut ..konstigt , men det är väl pga av svart är så attans cool :hihi :banana
 
@Johansson: Har du lämnat in hojen på verkstad än? Be dem kolla att lagret i kopplingskorgen är helt ipressat, tydligen händer det att lagret inte sätter sig riktigt och då släpper inte kopplingen helt utan ligger och slirar lite...

(Jocke i Köping har bättre info ifall jag missförstod honom)
 
@Johansson: Har du lämnat in hojen på verkstad än? Be dem kolla att lagret i kopplingskorgen är helt ipressat, tydligen händer det att lagret inte sätter sig riktigt och då släpper inte kopplingen helt utan ligger och slirar lite...

(Jocke i Köping har bättre info ifall jag missförstod honom)

Ok, tack för infon. har haft den inne nu och de har justerat kopplingen, kommer slirandet åter så lovade de ett utbyte av kopplingen. Har provkört rejält idag utan något slirande iallafall.

Jag justerade ut kopplingen när jag hämtade ut hojen då jag tyckte den tog så långt in och nerväxlingarna kändes rejält i handtaget. Nu är det samma känsla igen efter att de justerat in kopplingen igen men den slirar ju inte iallafall och växlarna går i som de skall.

Hur är känslan i era kopplingshandtag? Snäpper det till i kopplingshandtaget när ni växlar ner? Kanske skall det kännas så?
 
Hur är känslan i era kopplingshandtag? Snäpper det till i kopplingshandtaget när ni växlar ner? Kanske skall det kännas så?

Det ska vara så, det står tillomed i manualen. :) Det kändes skitskumt första gången för min hjärna fattade nog inte riktigt om det var handtaget eller växelföraren som "slog tillbaka".. Men det är tydligen helt normalt när kopplingen går från grepp till antislipper läge.. Men känner du det varje gång oavsett varv/last så kanske det inte är helt hundra :confused:
 
Jo, ibland när man drar in kopplingen får man en extra knäpp lite beroende på hur gaspådraget är synkat. Inte mycket men tillräckligt för att man ska reagera, men som Micke skriver så ska det tydligen vara så. Jag har dock inga hårda snäpp, utan känns mer som att några trådar i vajerna går av. Varje gång det händer... :3freak :D
 
Det ska vara så, det står tillomed i manualen. :) Det kändes skitskumt första gången för min hjärna fattade nog inte riktigt om det var handtaget eller växelföraren som "slog tillbaka".. Men det är tydligen helt normalt när kopplingen går från grepp till antislipper läge.. Men känner du det varje gång oavsett varv/last så kanske det inte är helt hundra :confused:

Har du läst manualen alltså? :hihi Sånt gör inte jag hehe. Nä det känns inte likadant varje gång i handtaget, det varierar med varvet.
 
Jo, ibland när man drar in kopplingen får man en extra knäpp lite beroende på hur gaspådraget är synkat. Inte mycket men tillräckligt för att man ska reagera, men som Micke skriver så ska det tydligen vara så. Jag har dock inga hårda snäpp, utan känns mer som att några trådar i vajerna går av. Varje gång det händer... :3freak :D

Ungefär så ja, ok då är jag inte ensam om att tycka det känns konstigt men man vänjer sig väl.
 
Back
Top