Aprilia Tuono V4

Jag ska bli eran heråoåoåo
Hahaha...
 
Last edited:

Aja, jag gissar att du sover nu när det är världens hojväder utanför. EvenSteven :tungan

Nåväl.

Första som märks är att sadeln är betydligt mer mjuk än föregångarens.
När du ger dig av, noterar du snabbt att motorn går mjukare, hela vägen från tomgång och upp, glömmer du växla ner kan du harva runt på fyran i 50.

Bottendraget är påtagligt bättre, vilket medför att du inte upplever samma typ av "kick" högre upp i registret. Den finns men upplevs som dämpad på grund av ökningen längre ner. Lite andra typ av vibrationer i styrer, mindre igenom sadeln mot föregående modell.
Kraft i överflöd och du upplever inte samma behov av att ha "rätt " växel, det driver på ändå. Lite som en litertwin.
Växellådan är ännu mer exakt och lättväxlad, samt quickshiftern är klart mycket "snabbare" och mjukare.

Chassit (detta var en factory) upplever jag som stadigare, spårstabilare. Samtidigt blir den något mer "långsam" i reaktionerna, dvs det behövs lite mer kraft för att ändra riktning. Fördelen är att den mitt i kurvan går som om den vore kopplat till räls. Ingen som helst orolighet.
Bättre på att svälja ojämnheter och öhlins styrdämparen gör såklart stor skillnad mot den vanliga cykelpumpen föregångare modell förärades med..

Om den något lugnare, mindre lättflippade chassit beror på att det är längre hjulbas, att det sitter ett 200däck bak eller att det är en inställningsfråga låter jag vara osagt.

Alla jämförelser är från gatan mätt mot en 2014 1000kubikare.
 
Aja, jag gissar att du sover nu när det är världens hojväder utanför. EvenSteven :tungan

Nåväl.

Första som märks är att sadeln är betydligt mer mjuk än föregångarens.
När du ger dig av, noterar du snabbt att motorn går mjukare, hela vägen från tomgång och upp, glömmer du växla ner kan du harva runt på fyran i 50.

Bottendraget är påtagligt bättre, vilket medför att du inte upplever samma typ av "kick" högre upp i registret. Den finns men upplevs som dämpad på grund av ökningen längre ner. Lite andra typ av vibrationer i styrer, mindre igenom sadeln mot föregående modell.
Kraft i överflöd och du upplever inte samma behov av att ha "rätt " växel, det driver på ändå. Lite som en litertwin.
Växellådan är ännu mer exakt och lättväxlad, samt quickshiftern är klart mycket "snabbare" och mjukare.

Chassit (detta var en factory) upplever jag som stadigare, spårstabilare. Samtidigt blir den något mer "långsam" i reaktionerna, dvs det behövs lite mer kraft för att ändra riktning. Fördelen är att den mitt i kurvan går som om den vore kopplat till räls. Ingen som helst orolighet.
Bättre på att svälja ojämnheter och öhlins styrdämparen gör såklart stor skillnad mot den vanliga cykelpumpen föregångare modell förärades med..

Om den något lugnare, mindre lättflippade chassit beror på att det är längre hjulbas, att det sitter ett 200däck bak eller att det är en inställningsfråga låter jag vara osagt.

Alla jämförelser är från gatan mätt mot en 2014 1000kubikare.
Jag tror inte på nåt du säger! En 2012a är den bästa hojen. Går fortare och har bättre väghållning!

Nä då ska sluta vara avundsjuk. Kul med en jämförelse. Hade också viljat provköra en factory. Får väl dra ner till gbg nån dag
 
Var ute och busade lite. Hojen ville inte lyfta med tc på. Lampan bara blinkade lyfte några cm och satte ner mig direkt. Slog jag av den så skickade den upp mig hur lätt som helst. Tycker inte den gjort så förut. Såg att jag hade wc på 2an efter bandagen. Men den har lättat Mycket mer på den settingen förut. Nån som har vart med om liknande?
 
Jag står i Box 1, och jag är nog det svarta fåret :)
Kom in och morsa!
 
Har en känsla av att vi med riktiga hojar kommer dras till varann tis-ons :)
Vi sover i husbil. Och har Rom å Cola :)
 
Haha, ja det blir inte bättre än så :)
Ok race ECU:n kan du knycka, men bromsarna och Öhlins styddämparen låter du bli
 
Sorry seg på ladda upp Pålle. Drog 15 mil motorväg idag från gröndal till nyköping så tackar fan för det där vindskyddet. OIzxiVs.jpg
 
Haha, ja det blir inte bättre än så :)
Ok race ECU:n kan du knycka, men bromsarna och Öhlins styddämparen låter du bli
Har inte lärt mig bromsa än ändå. Så behöver inga bättre styrdämparr har jag vart sugen på att byta. Orginalen känns ju knappt att den gör nån skillnad?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top