Aprilia Tuono V4

Var fler som hade frågat detta på stora aprilia forumet. Dom sa byt bara. Så jag gjorde samma. Jag har inte känt nån skillnad.
 
Hade samma fundering då jag bytte på min förra....ringde tom säljaren å frågade..ska inte flyttas över(om det ens går?)....
 
En fråga igen. Kört ca 20 mil på min Tuono nu, skrattar hysteriskt lite nu å då..ska det va så?

Nä seriöst.. Det ska tydligen vara en inkörningsmapp i den nu som kommer bytas ut på första servicen. Vad är skillnaden? Och ska det vara sån motorbroms? Är det bara att vänja/lära sig eller kommer det kanske försvinna med den andra mappen? Lite knöligt i stadstrafik, men man är kanske bara ovan.
Och om man byter bort originalljuddämparen mot nån annan, kräver det nån annan mappning då?

Och ingen som kanske har en passande ljuddämpare att sälja. Hojta till isf.
 
En fråga igen. Kört ca 20 mil på min Tuono nu, skrattar hysteriskt lite nu å då..ska det va så?

Nä seriöst.. Det ska tydligen vara en inkörningsmapp i den nu som kommer bytas ut på första servicen. Vad är skillnaden? Och ska det vara sån motorbroms? Är det bara att vänja/lära sig eller kommer det kanske försvinna med den andra mappen? Lite knöligt i stadstrafik, men man är kanske bara ovan.
Och om man byter bort originalljuddämparen mot nån annan, kräver det nån annan mappning då?

Och ingen som kanske har en passande ljuddämpare att sälja. Hojta till isf.
Ja smilbanden ska vara utsträckta! ;-)
Jag har hört både och om inkörningsmapp. Att det inte är nån och att det är det. Vissa säger att endast shiftlighten ändras efter service. Ring och fråga :-)
Ang motorbroms så är det olika mycket på olika motormappar. Inget jag har stört mig på då jag kommer från en 990 superduke där det typ var tvärnit om man släppte gasen.

Och Ang slipon så ska du inte behöva annat program. Men det blir såklart bättre. Jag ska införskaffa både slipon och race ecu till vintern. Tror inte det finns race ecu till 1100orna än dock.
 
Race ECU? Är det mappen eller måste man byta nåt rent mekaniskt?
Köper man akrapovic via aprilia så får man en upplåsningskod som återförsäljare kan använda för att låsa upp din ecu och ladda in deras race programvara. Köper man annat märke finns det sätt att få tag i race ecu ändå. Jag kommer fysiskt skicka min till en kille i Italien som förbättrat race mappen ännu mer. Gabro ecu kallar dom det på aprilia forumet.
 
Ja smilbanden ska vara utsträckta! ;-)
Jag har hört både och om inkörningsmapp. Att det inte är nån och att det är det. Vissa säger att endast shiftlighten ändras efter service. Ring och fråga :-)
Första generationen (11-13) har åtminstone ingen inkörningsmapp, å shiftlight:en ställer man ju själv...
 
Hehe riktig amatöråkare vad gäller bakhjulskörning jag också, hade också gladeligen mottagit tips faktiskt. Trycker upp den på ettan jag också, koppla upp den har jag inte testat så mycket än. Kommer nog testa en del imorgon då det är dags för vårat gängs årliga vårtur :banana
 
Hehe riktig amatöråkare vad gäller bakhjulskörning jag också, hade också gladeligen mottagit tips faktiskt. Trycker upp den på ettan jag också, koppla upp den har jag inte testat så mycket än. Kommer nog testa en del imorgon då det är dags för vårat gängs årliga vårtur :banana

Lite han jag testa ialf :) Använd bara ettan om du kör typ Power upp ettan quickshift 2an .

Annars är det klart lättaste 2an med eller utan koppling , 1an är det lätt att göra bort sig med...

3an går den med , dock svårare tyckte jag som inte gilla slita för mkt på kopplingen ...

jag tycker tuono passar bäst för sköna powerwheelies iom den är lite läskig då du närmar dig balanspunkten.

obs , mina erfarenheter :tungan
 
Tycker det är lite dåligt med TV4:or i anmälningslistan... In å anmäl er nu medan det finns platser kvar!

http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php?topic=1459

Hade gärna kommit, men har svårt pga jobb på vardagar och Sviestad ligger en bra bit bort.
Vet att jag svär i kyrkan nu, men jag har vigt mina surt förvärvade komptimmar till mina gamla kompisar i KCS och KTM och ska till Gelleråsen om två veckor.
Ska dessutom jogga runt GBG dagen efter Apriliakörningen...
Hoppas kunna komma i augusti!
 
Hehe riktig amatöråkare vad gäller bakhjulskörning jag också, hade också gladeligen mottagit tips faktiskt. Trycker upp den på ettan jag också, koppla upp den har jag inte testat så mycket än. Kommer nog testa en del imorgon då det är dags för vårat gängs årliga vårtur :banana

Jag skulle säga tvåan MED koppling. Då får du upp hojen lätt och kontrollerat på relativt låga varv och har mycket varv att spela med innan du börjar fundera på växlingar.
När jag tänker efter har jag aldrig växlat på bakan med V4:an. Det är säkert görsimpelt med QS, men skallen spökar lite efter SuperDuken då jag emellanåt hittade frilägen mellan 2:an och 3:an och 4:an. Man sätter ner framhjulet rätt hårt i de lägena!
 
Tycker den lille fan lyfter hela tiden, ut ur kurvor, rakt fram, vid nedlägg..

Idag var jag ute på allmänna vägar (mot bättre vetande) igen. Den har inte där att göra( med mig på) men det var perfekt väder.
TC funkar utmärkt
Abs funkar perfekt
Anti-lift är ju skitskönt
QS är perfekt för bakhjulsväxling

Det är läge att få på alla kraschskydd från R&G.

Snart i ett lecahav..
 
Last edited:
Back
Top