Aprilia Tuono V4

Jag testade med -1 fram samt 44t bak , sjukt ös dock för mkt om du åker motorväg .

På 1290 är 6an en överväxel gott och ont . Std drevningen på den är i mitt tycke spot on .
 
Jag saknar min 1290 lite. Tuonon är definitivt mer ban orienterad, jävla ös i den. 1290 är dock ljusår bekvämare för mig. Jag hade roligare på 1290 och kände att jag hade mer kontroll på den.
Nu har jag inte kört någon bandag än med Tuonon men tvekar inte en sekund att det är här den kommer glänsa. Till gatukörning = 1290, bandagar gäller Tuonon.
 
Förvånar mig egentligen inte alls, SD är en bushoj med sitt ursprung i en förvuxen, gatanpassad motard medan Tuonon är en racer med styre från början. Sånär som på millimetrar identisk med RSV4...
 
Last edited:
-1 fram och 44 bak samtidigt eller vid olika tillfällen?

Samtidigt :)

Visst är Sd 1290 mer bekväm och Busig , Men ge Tuono mer tid , den tar tid att anpassa sig för allra helst om man kommer från en Motard eller Superduke . Tuono är en kurvsmiskare utan dess like :)


Jag saknar min 1290 lite. Tuonon är definitivt mer ban orienterad, jävla ös i den. 1290 är dock ljusår bekvämare för mig. Jag hade roligare på 1290 och kände att jag hade mer kontroll på den.
Du menar på bakhjulet då va :)
 
Jag saknar min 1290 lite. Tuonon är definitivt mer ban orienterad, jävla ös i den. 1290 är dock ljusår bekvämare för mig. Jag hade roligare på 1290 och kände att jag hade mer kontroll på den.
Nu har jag inte kört någon bandag än med Tuonon men tvekar inte en sekund att det är här den kommer glänsa. Till gatukörning = 1290, bandagar gäller Tuonon.

Jag håller ju med dig om att 1290 kan vara bekvämare, särskilt med ergosadeln och den mjukare fjädringen. Men att man har mer kontroll över den vid inspirerad landsvägsåkning? Inte en chans.

Sen att man har roligare i stan med den köper jag. Och sitter skönare vid långköra. Men så fort jag och polaren byter med varandra vill jag ha tuonon tillbaka när vi ska köra snabba landsvägar :)

Jag är iofs rätt kort 1.80. Och tycker jag sitter som gjutet på tuonon. En ergosadel hade nog vart gött. Men jag har inte haft ont av orginalen än. kört kanske 2 timmar åt gången.
 
Samtidigt :)

Visst är Sd 1290 mer bekväm och Busig , Men ge Tuono mer tid , den tar tid att anpassa sig för allra helst om man kommer från en Motard eller Superduke . Tuono är en kurvsmiskare utan dess like :)


Du menar på bakhjulet då va :)

Haha, 1290 är mer bakhjul ja :)....men inte bara därför
 
Jag håller ju med dig om att 1290 kan vara bekvämare, särskilt med ergosadeln och den mjukare fjädringen. Men att man har mer kontroll över den vid inspirerad landsvägsåkning? Inte en chans.

Sen att man har roligare i stan med den köper jag. Och sitter skönare vid långköra. Men så fort jag och polaren byter med varandra vill jag ha tuonon tillbaka när vi ska köra snabba landsvägar :)

Jag är iofs rätt kort 1.80. Och tycker jag sitter som gjutet på tuonon. En ergosadel hade nog vart gött. Men jag har inte haft ont av orginalen än. kört kanske 2 timmar åt gången.

Tuonon enligt mig är för hetsig (inspirerad körning) på gata och därmed kände jag mig bättre med 1290. Bromsarna är något bättre på 1290 också :). Tuonon är verkligen inte dålig eller sämre, bara olika specialiteter i sina användningsområden. Men som sagt, ska köra bana med Apan också men vid aktiv körning på gata, 1290! :krama
 
Tuonon enligt mig är för hetsig (inspirerad körning) på gata och därmed kände jag mig bättre med 1290. Bromsarna är något bättre på 1290 också :). Tuonon är verkligen inte dålig eller sämre, bara olika specialiteter i sina användningsområden. Men som sagt, ska köra bana med Apan också men vid aktiv körning på gata, 1290! :krama

Nä precis. Jag ville ju ha en 1290 först eftersom jag innan körde 990. Men så som jag kör så verkar det som om tuonon passar mig bättre. Hade fler fördelar som lutade åt mitt håll.

Men att du upplever tuonon mer hetsig än 1290? Det får du gärna förklara lite.
Jag tycker nog att dom är ganska likvärdiga på den punkten. Skillnaden är att 1290s monstruösa vrid kan komma och överasska på låga varv ibland.

Eh, nu lät jag hård igen. Jag älskar båda. Och jag hade inte vart ledsen alls om det stod en orange 1290 i garaget istället för den gule tuonon. Är det jag försöker säga :P Men kul att höra från dig som precis gått från 1290 till tuono också.
 
Last edited:
FYI - Bikeport får tydligen in 1100:n i slutet av veckan och det finns en 1100 RR i grått som inte redan är såld. Factoryn är det 3-5 veckors leveranstid på.

Förhoppningsvis borde det börja dyka upp lite recensioner av den nya Tuonon inom kort.
 
Last edited:
FYI - Bikeport får tydligen in 1100:n i slutet av veckan och det finns en 1100 RR i grått som inte redan är såld. Factoryn är det 3-5 veckors leveranstid på.

Förhoppningsvis borde det börja dyka upp lite recensioner av den nya Tuonon inom kort.

Min Factory ( den första i Sverige) kommer enl Eric i slutet av April så ca 2 veckor kvar om de (Aprilia) kan leverera som lovat.
 
uploadfromtaptalk1428956555423.jpg
Jahopp! Inget mer corsadäck för mig. Såg okej ut när jag hämtade hojen vid 280 mil. 60-70 mil i min ägo med lite wheelieträning och lära känna hojen och tråden tittade fram.
Tänkte ju att det skulle klara nån bandag i maj. Hoppas på nåt erbjudande på bikedagarna ?
Tråkigt när det är rätt mycket kvar på sidorna.
 
View attachment 418315
Jahopp! Inget mer corsadäck för mig. Såg okej ut när jag hämtade hojen vid 280 mil. 60-70 mil i min ägo med lite wheelieträning och lära känna hojen och tråden tittade fram.
Tänkte ju att det skulle klara nån bandag i maj. Hoppas på nåt erbjudande på bikedagarna ��
Tråkigt när det är rätt mycket kvar på sidorna.

Du har fortfarande en del gummi kvar på sidorna
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top