Aprilia Tuono V4

Den lugnar ner sig innan nästa service, men just nu är det nog tvärstopp runt 14-15 mil vid aktiv körning. Det går ju ganska lite i tanken också, du kan kanske pressa i 16 liter, det är inkl reserven.

Antingen åker man och tankar på lunchen eller så har man dunk med sig!
 
Last edited:
11-12 mil här med, är det något man kommer att tröttna på med denna hojen så är det nog just detta... I övrigt en grym hoj :yoparty Racemapp om tre veckor :tunga:tummenupp
 
Jag har ju sålt min efter drygt 1700 mil, så jag vet att det blir bättre. Samtidigt kommer den alltid att dra mycket soppa om man "kör aktivt". Mycket på och av på gasen gör V4an törstig, men så småningom kommer den komma ner till 0,65 vid "normal" transport och kanske 0,8-0,85 vid gassande... Bana cirka litern.
 
Last edited:
11-12 mil här med, är det något man kommer att tröttna på med denna hojen så är det nog just detta... I övrigt en grym hoj :yoparty Racemapp om tre veckor :tunga:tummenupp

Köpte du den ihop med akra? eller är det nåt ställe som kan programmera om ändå?
läst på några ställen att folk inbillar sig att den drar mindre med racemappen iaf :-)
 
Last edited:
Köpte du den ihop med akra? eller är det nåt ställe som kan programmera om ändå?
läst på några ställen att folk inbillar sig att den drar mindre med racemappen iaf :-)

Åkte runt och provade launchcontrollern idag. Steg 3 var den jättemesig på 1an. Steg 2 han jag bara prova en gång. Och då var han lite vildare. Känns rätt dumt när man står och tokvarvar vid rödljuset och bredvid sitter en familj i en liten seat... men man måste ju lära sig grejerna
 
Jag inbillade mig att den började dra lite mindre soppa efter det att jag drevat ned den ett kugg fram. Men det är mer en känsla än en slutsats dragen efter att ha studerat ett fullgott statistisk underlag.

När jag inte tagit hojen på släp till banan brukade jag dra iväg på lunchen och tanka.
 
Okej får se hur jag gör då. Men fått för mig att framdrevet är lättare att byta? Bytte på duken. Så svårt är det ju inte. Men man blir ju latare för var dag ;)

Jag bytte fram på min Tuono. Tog ca 10 min och var lätt som en plätt. Drevet beställde jag från Ebay.
 
Behövde du kalibrera?
Läste att det var ett måste, men när jag bytte till 44-drev bak verkade allt va normalt. Kalibrerade ändå för säkerhets skull. Har läst mig till att man ibland MÅSTE kalibrera bara man byter till annat däck???
 
Man kalibrerar för att omkretsen på hjulet (nytt/annat däck) ändrats så att elektroniken fattar förhållandet mellan fram och bak. Därför ska man lämpligen göra det efter däckbyte. Att man byter drev har däremot inget med det att göra, sensorringen sitter på fälgen...
 
Ja det verkar logiskt, men hur märker man att kalibrering behövs? Säger hojen (Kit) till?
 
Nej, det märks inte förrän du eventuellt upplever att TC inte riktigt gör det den ska, utan det får man hålla reda på själv. Ganska enkel förutsättning iofs. :)

Ska man vara riktigt kinkig ska man ju kalibrera ibland varefter däcken slits, men riktigt så kinkigt är det inte såvida du inte kör på gränsen. Jag gjorde det med nya däck, efter några 100 mil på samma däck och när jag bytte till/från slicks.
 
Last edited:
Haha, jasså så tydligt.
Kraschar man ska man kalibrera alltså :)
Nån skrev att hastighetsmätaren skulle sluta fungera, att det skulle va en indikation.
 
Nja, jag fattade som om det skulle va en indikation på kalibrering.
Ett streck på hastighetsmätaren = kalibrera Bitch!
Vilket iofs inte verkade stämma :)
 
Haha, jasså så tydligt.
Kraschar man ska man kalibrera alltså :)
Nån skrev att hastighetsmätaren skulle sluta fungera, att det skulle va en indikation.
Nä, tydligt alls. Du kommer kanske inte märka nåt öht. Gör det bara, med jämna eller ojämna mellanrum. Typ vid däckbyte. Du vet du att allt funkar som det ska. :)

Någon indikation i instrumenten får man inte, och inget slutar fungera. Möjligen hela systemet i yttersta extremfall, men då tror jag snarare det gått sönder... ;)
 
Last edited:
Ja, det var ju inte speciellt svårt. Bättre att göra en gång för mycket än en för lite för säkerhets skull.
 
Behövde du kalibrera?
Läste att det var ett måste, men när jag bytte till 44-drev bak verkade allt va normalt. Kalibrerade ändå för säkerhets skull. Har läst mig till att man ibland MÅSTE kalibrera bara man byter till annat däck???
Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att jag bara skruvade dit drevet och sedan körde för fullt. Hade iaf inga problem med felmeddelanden i displayen eller att TC:n krånglade varken på bana eller gata.
 
Det är nog som Jåke skriver innan.
Hur upplever du hojen efter bytet?
Har bara testat 5km i kväll i collagetröja varav 2 som kalibrering :)
Men den kändes bra rapp!
 
Jag upplevde det bara till det bättre. Neddrevad ett kugg fram gjorde den mer lättkörd i stadstrafik, snabbare acc, mindre ryckighet på låga varv och lägre bränsleförbrukning (kan dock bero på annat också). Den nya utväxlingen passade även min körstil på vanlig landsväg bättre.

Ett nytt drev är nog den bästa investeringen du kan göra för din käresta när det kommer till bang for the buck.
 
Gjorde samma på min SD och det blev enorm skillnad. Hade dock inga större problem med TV4:an original, men kan det bli bättre är det ju bara trevligt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top