Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ang olja så köper jag nog nytt när det blir dax! Den jag har skickar jag i crossen...
Jåke hade du bytt luftfilter på din?
Många klagar ju på original och jag har inte öppnat min än.
Men jag får inte kläm på vilket K&N filter det skall vara. Det är olika i olika annonser...?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Du ska INTE ha samma som RSV4, så mycket vet jag. Jag köpte Pipercross istället! ;-)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Du ska INTE ha samma som RSV4, så mycket vet jag. Jag köpte Pipercross istället! ;-)

Är du säker på det Jåke .....?

Grejen är du skall inte ha ett som passar original infästningen som är i plast och inte håller tätt . Allt står i denna tråden längre tebax . I min sitter nog ett Rsv4 filter som sitter som gjuten ;)

Sökte och hittade mig själv :)
K&N Air Filter AL-1010 Passar fint om man tar bort de 3 delarna . 1 filter 2 filterhållare 3 ram .

Sitter som en smäck . Min Luftburk va rätt ren ..
dubbelkolla först som alltid :)

Nu skämmer jag bort er ..https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=56609
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tackar Micke!
Ska kolla under tanken och beställa så fort som!
//Bortskämd
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Helvete! Finns så jävla mycket snyggt man vill handla.
Sadeln vill jag byta ut. Tycker inte om kvaliten på överdraget och så tycker jag att det är lite för mycket gult.
Krashpuckar vill man ha.
Nytt luftfilter och nån snyggare slipon.
Nya speglar, orginal ser ut som skit och dom barends jag hade hemma gjorde det trångt för händerna. Får väl köra utan annars.
Klistermärken har jag hittat massa snyggt!
Nya kopplings och broms.

Ja det var väl det sålänge. Får väl försöka smygköpa lite så inte tjejen märker. Att man alltid ska lova saker för att snygga till situationen. Ärlig direkt lönar sig fan i längden!

Ska den få ta mig till jobbet imorgon är frågan? ;)
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Nja, 10w-60, 10w-50 eller 15w-50 skulle nog jag säga. 5w behöver du möjligen om du ska köra vinter och 40 låter tunt mtp att motorn går ganska varmt. Men det funkar ju.

Kanske är värt att byta oljan då? Relativt liten kostnad ändå.
Vad jag förstår så kan man kanske vänta sig en motor som växlar lite snällare än vad den gör i nuläget? Även neutral upplever tydligen vissa är lättare med lite tjockare olja, i nuläget är det ett h'lvete att ens försöka när motorn är varm.
Vilken olja ska man satsa på?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vilken som helst med relativt rätt viskositet och som inte kostar en förmögenhet. Jag hade aldrig några problem med svårt att växla förutom det normala Apriliabeteendet att man helst lägger i friläge innan man stannar. OKQ8, Shell, IP, Mobil, Motul.... Kolla igenom tråden vad vi skrivit tidigare.

Edit: Lite länkar
http://www.cykelkraft.se/olja-ip-4-takt-extra-raid-4-sae-15w50-delsyntetisk
http://www.sporthoj.com/forum/showt...lia-Tuono-V4&p=5824036&viewfull=1#post5824036
http://www.sporthoj.com/forum/showt...lia-Tuono-V4&p=5594645&viewfull=1#post5594645
 
Last edited:

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Vilken som helst med relativt rätt viskositet och som inte kostar en förmögenhet. Jag hade aldrig några problem med svårt att växla förutom det normala Apriliabeteendet att man helst lägger i friläge innan man stannar. OKQ8, Shell, IP, Mobil, Motul.... Kolla igenom tråden vad vi skrivit tidigare.

Edit: Lite länkar
http://www.cykelkraft.se/olja-ip-4-takt-extra-raid-4-sae-15w50-delsyntetisk
http://www.sporthoj.com/forum/showt...lia-Tuono-V4&p=5824036&viewfull=1#post5824036
http://www.sporthoj.com/forum/showt...lia-Tuono-V4&p=5594645&viewfull=1#post5594645

Perfekt tack! :tummenupp
Fick i en av länkarna även läst att det är fullt normalt att det känns som att trådar i kopplingsvajern "går av" när man kopplar och växlar, känns lugnande..!

Grymt med all kunskap som finns att hämta på det här forumet, tack till er alla som orkar svara på alla dumma frågor man kommer med :Bugar
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Idag blev det våt tur till jobbet. Var riktigt mysigt det med :)

Tänkte jag skulle se över fjädringen till helgen. Tyckte han vobblade/ormade sig en del när jag körde i lördags. Måste vara ställd för hård för mig då?

Någon som väger runt 85 pannor och kan dela med sig av sina inställningar? Eller ska jag bara ställa om den till standard och utgå därifrån kanske?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Se samtidigt till att sänka framändan. Tre ringar skall synas på gaffelvenen. Då svänger den bra!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Min är för övrigt stenhård. Inställd för race :)
Ormar dock inte det minsta...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Idag blev det våt tur till jobbet. Var riktigt mysigt det med :)

Tänkte jag skulle se över fjädringen till helgen. Tyckte han vobblade/ormade sig en del när jag körde i lördags. Måste vara ställd för hård för mig då?

Någon som väger runt 85 pannor och kan dela med sig av sina inställningar? Eller ska jag bara ställa om den till standard och utgå därifrån kanske?
Har du kollat lufttrycket i däcken? Jag väger också ca 85 kg och hade inga problem med att hojen wobblade med standardinställningarna på fjädringen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Om däcktryck och allt övrigt är OK har du eventuellt för hård komp eller för långsam retur (vilket är väldigt vanligt). Alltså för hårt åtskruvat. Micke65 delade en bra inställning nånstans mitt i tråden, borde funka för dig också om du inte beslutar utgå från standard. Är ju inte riktigt lika fjädring på sista årsmodellerna.
 
Last edited:

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Tycker min är alltför hård och "ormar" sig en del också, men har Wilbers dämpare både fram och bak på min så kan inte använda mig utav inställningstipsen på originaldämparna. Finns det någon i Gbg-området som är vass på det här med dämpning tro? Hade vart gött o få den korrekt inställd, förra ägaren vägde ca 90 pannor utan utrustning.. Jag ligger på strax över 80kg utan. Tips? :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Min är inställd med konstens alla regler till race av föregående ägare med samma vikt som mig. Den är stenhård men superstabil.
Det är inte så att ni inte kört kåplöst innan?
Är ju viss skillnad mot en stor kåpa att mysa bakom!
SD:n har ingen kåpa iofs Linusenen :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top