Aprilia-tråden

Man kan skoja om sådanthäringa när man kör V60, det säger en del om Rotaxmotorn!
 
16/42 drev finns till salu rullat några mil endast 250kr +ev frakt

Någon som vet hur många nm man ska spänna bakhjulet med?
 
Hej!
Jag har ju köpt en "ny" motor till min hoj, och eftersom jag inte vet hur ren den är inuti så tänkte jag "spola" igenom motorn med nån billig(are) olja först. Alltså, jag gör ett traditionellt oljebyte, med filter, olja och rengörning av silen. Sen startar jag upp hojen och låter den gå nån kvart eller så. Efter det så gör jag ett nytt byte av olja och filter och rengörning av silen. Då borde iaf den värsta skiten vara ute.
Efter "spolningen" av motorn tänkte jag köra med OKQ8:s SBK-olja.
Men vad ska jag köra med för olja till "spolningen"?
Finns det nåt billigt alternativ som inte förstör kopplingen eller liknande?

/Lennart
 
Vilken billig MC-olja som helst egentligen utom Castrol Gps. Så länge det är Jaso MA får kopplingen det den behöver.

När jag kommer att tänka på det så är nog faktiskt din olja det billigaste du kan ta, om du köpt 20-liters. Du kan ju till och med tömma tillbaka den när du bytt filter om du vill.
 
Last edited:
Det förfarandet gäller egentligen nya motorer du kan hälla i din olja kostar ju ändå lika mycket som en annan sämre olja.
 
Ketzer> Den där är fantastiskt fantasiful(l)

Angående oljor :rolleyes:
om ni springer på en MOTORolja som har specen "Allison C4" så lirar dem med våtlamell den också.
Typ sånt man häller i motorn på entreprenadmaskiner, traktorer och annat bjäffs.
Billig är den också. :tummenupp

För att förtydliga; JASO-MA är japanska fordonsindustrins (motsv) beteckning på en olja för användning ihop med våtlamell.
Allison C4 är transmissionstillverkaren Allisons beteckning på motsvarande. En våtlamell är vad vi har i våra hojar (ok, inte vissa SP men iaf...)
Men sen finns det såklart transmissionsoljor som inte är motoroljor...

Full truck!
 
Last edited:
Någon som köpt http://viewitem.eim.ebay.se/MDICARBON-FIBER-Coil-Covers-Aprilia-RSV-TUONO-0305-20032009-fibre/130782586926/item?
Eller liknande från Kina (såg att det fanns ett "kit" att köpa därifrån för ett tag sen)?
Är sugen som satan eftersom jag behöver sådana kåpor till mitt konvertering till tuono och de är billigare än att köpa kraschade orginalisar (i princip).
Eller (igen) det kanske finns någon som har dessa sidokåpor (eller orginal) liggandes som jag kan få köpa? :gnissla
 
Om man monterar en PC3:a som är helt ny direkt ur boxen, är det då nån typ av "noll-mapp" i den då?

Jag kommer ju ha ett chip som är anpassat efter mina modifikationer. Men kan jag montera dit PC3:an och köra hojen till Dynojet-anläggningen ca 10 mil bort, eller är det smartare att köra den på kärra?

Eller kan man koppla in allt på PC:3an utan t.ex jorden och hojen funkar ändå?

Grejen är nämligen att jag har dom nya spridarna men den gamla kabelhärvan. Så kontakterna i kabelhärvan passar inte på dom nya spridarna. Därför har jag fixar nya spridarkontakter som jag ska löda på PC3:ans kablage.

Ja, ni fattar hur jag menar va? :näsblod

(Det står säkert i manualen som medföljer, men den är ju på Tyska.)
 
Last edited:
Om man monterar en PC3:a som är helt ny direkt ur boxen, är det då nån typ av "noll-mapp" i den då?

Jag kommer ju ha ett chip som är anpassat efter mina modifikationer. Men kan jag montera dit PC3:an och köra hojen till Dynojet-anläggningen ca 10 mil bort, eller är det smartare att köra den på kärra?

Eller kan man koppla in allt på PC:3an utan t.ex jorden och hojen funkar ändå?

Grejen är nämligen att jag har dom nya spridarna men den gamla kabelhärvan. Så kontakterna i kabelhärvan passar inte på dom nya spridarna. Därför har jag fixar nya spridarkontakter som jag ska löda på PC3:ans kablage.

Ja, ni fattar hur jag menar va? :näsblod

(Det står säkert i manualen som medföljer, men den är ju på Tyska.)


Löd ditt Pc3an o montera den... den ska ha 0 map om den är ny...så då är det som att köra utan pc3 monterad.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top