Aprilia-tråden

Svårt att säga utan att haft den i handen, men det kan va en flisa ur ett växeldrev. Det är iaf inget lager. Om det sitter på pluggen är det i alla fall magnetiskt vilket talar för rester av något drev.

Tackar för hjälpen!
Då får han riva lådan i vinter då...
 
Vad säger folket som vet, PC3 eller PC5?
Har en PC3 på gång för 140€.
Men såg att Smaltmoto säljer PC5 ombyggda för att passa Millen för 370€.
Är det värt att lägga mer än dubbla pengarna?
Nå speciella fördelar med PC5?

Vad blir det för skillnad om jag byter till växellådan från en Mille R -03?
Ska ju vara annan utväxling på dom. Råkade handla en sån låda idag utan att tänka igenom allt riktigt :)
 
Last edited:
Tackar för hjälpen!
Då får han riva lådan i vinter då...

Nah, alltså, det kan flyga lös lite flisor om man bommar en växel eller liknande. Om den varit full i spån eller det var en hel kugg ni hittat hade det kanske varit idé. Men funkar lådan och allt är som det ska i övrigt så "don't mess with stuff that works"
 
Vad säger folket som vet, PC3 eller PC5?
Har en PC3 på gång för 140€.
Men såg att Smaltmoto säljer PC5 ombyggda för att passa Millen för 370€.
Är det värt att lägga mer än dubbla pengarna?
Nå speciella fördelar med PC5?

Vad blir det för skillnad om jag byter till växellådan från en Mille R -03?
Ska ju vara annan utväxling på dom. Råkade handla en sån låda idag utan att tänka igenom allt riktigt :)

Ska du genomföra en bänkning och bra med det sen duger en Pc3 alldeles utmärkt. Ska du hålla på och trimma själv och mappa själv är PC5 + autotune klart intressant. Men då tillkommer minst lika mycket till för all autotune utrustning. Så; PC3, funkat i många år och gör så än. Du kommer inte få ut mer ponnys med en 5:a..

Det blir tätare steg på växlarna men med högre 1:a om jag minns rätt...

Slängde upp en liten fil du kan kolla mot; Det är NG lådan där, du kan prova att byta förhållanden mot din låda (uppgifter ska stå i din instruktionsbok)
UtväxlingNG Excel
 
Last edited:
sugen på en V4 till nästa säsong, men försäkringen på en Tuono V4 är ju grymt förmånlig jämfört med RR varianten, är det nåt motor/prestanda/mekanik-mässigt som skiljer dom åt eller kan man köpa en Tuono och slänga på ett cliponstyre samt kinakåpsset så har man sig en V4 APRC "budget" ?
 
Vad ska man ha för kraschkåpor till en RSV1000R -02 där man vill ha plats för ett stort avgassystem i båten (troligen ett ombyggt akra EVO6 eller Smaltmoto G1 med dubbla pipor), samt kunna få i någon slags projektorlyse fram, samt helst bromslyset bak.

Vad köper man dessa kåpor billigt och enkelt?
 
Vad köper man dessa kåpor billigt och enkelt?

"mycket" plats i båten kommer du ju aldrig få på en aprilia men köp ett par ebay-kinakåpor? dom är böjliga och väldigt mod-vänliga, brukar även finnas i race utförande utan hål för lampa osv utskuret.

lätta att töja, kapa, skära och plast-svetsa i.
 
sugen på en V4 till nästa säsong, men försäkringen på en Tuono V4 är ju grymt förmånlig jämfört med RR varianten, är det nåt motor/prestanda/mekanik-mässigt som skiljer dom åt eller kan man köpa en Tuono och slänga på ett cliponstyre samt kinakåpsset så har man sig en V4 APRC "budget" ?

Mja, det skiljer ett antal ponnyhästar (sådär 20 beroende på modell) enligt fabriksuppgift. Vad skillnaden är? Mjukvara mest troligt. Vridet ligger ca 1000v/min lägre. Om det går att få mer knuff? Givet, men vad det kostar vet jag ej..

Sen är det lite andra vinklar&hjulbas på tuonon.
 
Mja, det skiljer ett antal ponnyhästar (sådär 20 beroende på modell) enligt fabriksuppgift. Vad skillnaden är? Mjukvara mest troligt. Vridet ligger ca 1000v/min lägre. Om det går att få mer knuff? Givet, men vad det kostar vet jag ej..

Sen är det lite andra vinklar&hjulbas på tuonon.

Tuono'n har lite andra specar inne i motorn åxå, för att ge en aningen lugnare gång, men inga stora grejer. Det är alltså inte en strypt RSV4...

Största hindret att använda RSV4-kåpor är väl helt riktigt att det inte är samma ram, styrhuvudet sitter ett par cm längre fram samt motorn har en annan lägre infästning.

Men allt går ju att modda med tid och pengar :D
 
Fälgar önskas köpa Tuono 02-05, RSV Mille 98-03

Någon som har ett par Apriliafälgar liggande?

De får vara precis hur skabbiga som helst, bara de är någorlunda raka o runda.

Jag önskar köpa ett par!
 
sugen på en V4 till nästa säsong, men försäkringen på en Tuono V4 är ju grymt förmånlig jämfört med RR varianten, är det nåt motor/prestanda/mekanik-mässigt som skiljer dom åt eller kan man köpa en Tuono och slänga på ett cliponstyre samt kinakåpsset så har man sig en V4 APRC "budget" ?
Fler än jag som blir överputtad mot tuonon mer o mer.. Jag har försökt hitta en rimlig försäkring på rsv´n i över en månad nu.. ringt o gnällt o tjatat men icke. Finns det någon speciell anledning till att just rsv4an har så vidrig premie överallt? ni som åker rsv, vilket bolag använder ni? så jag inte missat nån uppenbar vinnare i försäkringskriget.
 
Är det någon av er som har en mille 98-03 som skulle kunna ta en bild på hur era gasvajrar är monterade?

Sen jag fick tillbaka den i våras från Probike i Sätra så har de skadats varje gång man styr fullt åt vänster. Jag behöver bara veta om de har monterat sakerna fel så att jag kan få nya vajrar.

I övrigt, någon som har erfarenhet av Probike?
Min åsikt har jag klar, vore kul att veta vad ni tycker.
 
Tjena är riktigt sugen på en Mille.
Så nu undrar jag vilken man ska köpa. Ska ha gammla looken.
Nu undrar jag vilken års modell man ska ha?

Ett alternariv är denna?
Någon som kanske har mer info om den?
http://www.blocket.se/ostergotland/Aprilia_RSV_1000_R_36009760.htm?ca=14&w=1


Takar på för hand. :banana



Årsmodell spelar inte jättestor roll, det blev lite mer effekt allt eftersom åren gick, men inget man tvunget måste ha

-00 är lite speciell, ingen plats för passagerare och en hel del "specialdelar".

Annars får det nog va -03 med radialmonterade ok fram.
 
Tjena är riktigt sugen på en Mille.
Så nu undrar jag vilken man ska köpa. Ska ha gammla looken.
Nu undrar jag vilken års modell man ska ha?

Ett alternariv är denna?
Någon som kanske har mer info om den?
http://www.blocket.se/ostergotland/Aprilia_RSV_1000_R_36009760.htm?ca=14&w=1


Takar på för hand. :banana

En omedelbar grej jag funderar på är hur säljaren lyckats ta fel på höger och vänster, men det spelar väl mindre roll i sammanhanget.

Det du borde se till att få ordentliga svar på är hur det är med oljeläckaget egentligen. För jag tvivlar på att det är så enkelt fixat som säljaren påstår. Vet inte riktigt vad han menar med "O-ring till oljefiltret", för om jag inte är helt full så sitter väl oljefiltret innanför motorkåpan på vänstersidan och har ingen tätande funktion i sig självt.

...

Årsmodell spelar inte jättestor roll, det blev lite mer effekt allt eftersom åren gick, men inget man tvunget måste ha

-00 är lite speciell, ingen plats för passagerare och en hel del "specialdelar".

Annars får det nog va -03 med radialmonterade ok fram.

...
Eller har jag fel? :va
 
Back
Top