Aprilia-tråden

Ska försöka hjälpa dig...JAG kommer alltid hävda att CTEK laddare e skit men men :).

Gör så här ladda batteriet fullt.

När du startar använd choken på fullt(ingen gas)"tryck på start knappen någon sekund" brumar den ej igång då så släp knappen och vänta tills dashboarden slutar flipa upp o ner med nålen. Testa igen! samma tillväga gångs sätt!.



Sätt du gjorde det på riskerar att sura ner hojen på någon konstigt viss....ivarjefall om du startar den med full choke + gas den brumar igång du slår av den ganska fort och sen ska starta den ganska snabbt efter det och du har inte varm kört hojen riktigt.

Gissar att din hoj har startat om du har vilat den några timmar och försökt igen.

Jag tror faktiskt aldrig jag lyckats starta hojen på något annat sätt än just full gas och full choke :S....tyvärr, det var det som tog typ 2 veckor precis när jag köpt den att komma på :S
Dock tror jag absolut på din teori att det surar igen den, så jag har helt enkelt bara en enda chans :(
tyder det på att något är fel? SKA den gå att starta utan full gas?
Jag har nämligen inga vidare möjligheter till djupare felsökning utan måste ta mig hem till föräldrarnas garage.
 
Oljud och ojämn gång

Jag har skrivit förr men gör ett nytt försök. Vill gärna veta om jag är paranoid eller om något verkligen är fel.

Jag har en RSV4R från 2010 och jag tycker att den går lite ojämnt på låga varv. Jag tycker även att jag hör ett skramlande ljud från motorn, detta hörs tydligare i friläge.

Då jag inte haft hojen så länge kan jag inte avgöra om det ska vara så eller om något är galet. Jag la inte märke till det i början så jag vet inte om det är något som har uppstått nu.

Vid två tillfällen har jag känt en "luftpuff" på insidan av höger lår. Detta har jag givetvis känt då jag kör hojen.

Jag är tacksam för all hjälp
 
Last edited:
SKA den gå att starta utan full gas?
Ja, är den kall ska den slå igång på bara choken (det är ju bara en förhöjd tomgång egentligen) och varva upp så du får dra ner lite.

Är den varm kan den kanske vara lite seg så du får "hämta upp" den med lite gas, men du ska definitivt inte behöva fulla spjäll. Däremot så tror jag inte felet sitter i batteriet om den beter sig så.

Vad det är vet jag inte, men det ligger nära till hands att du har problem med stift/tändhattar. Eller så är ventiljusteringen bristfälligt utförd och de står helt fel. Eller att generatorn eller laddreläet dött så den inte laddar, då dör ju batteriet omgående. Eller... :gnissla

Vet inte hur längre du får nöta, men jag kan inte göra sådär jättemånga startförsök heller innan batteriet blir märkbart trött. Då har jag ändå ett 14Ah-batteri istf standard och inga generella problem att starta.
 
Ja, är den kall ska den slå igång på bara choken (det är ju bara en förhöjd tomgång egentligen) och varva upp så du får dra ner lite.

Är den varm kan den kanske vara lite seg så du får "hämta upp" den med lite gas, men du ska definitivt inte behöva fulla spjäll. Däremot så tror jag inte felet sitter i batteriet om den beter sig så.

Vad det är vet jag inte, men det ligger nära till hands att du har problem med stift/tändhattar. Eller så är ventiljusteringen bristfälligt utförd och de står helt fel. Eller att generatorn eller laddreläet dött så den inte laddar, då dör ju batteriet omgående. Eller... :gnissla

Vet inte hur längre du får nöta, men jag kan inte göra sådär jättemånga startförsök heller innan batteriet blir märkbart trött. Då har jag ändå ett 14Ah-batteri istf standard och inga generella problem att starta.

Det skulle absolut kunna ha med tändstiften att göra då tidigare ägaren hade bytt till "de bästa" = kallare = mer svårtstartad (eller hur?).
Ventilerna...hur jävligt är det att kolla dom? har en service och reparationsmanual och allt står ju där, men ja, måste man lyfta ur motorn?
Hojen har ju som sagt bara gått 1300mil.

Hojen startade förut igen när jag laddat batteriet igen. och jag trodde jag kört den tillräckligt varm för att våga stanna och gå o klä på mig mer skydd för en långtur. såklart gick den inte att starta.
Tror det är batteri/elrelaterat i alla fall....får väl bli ett yuasa ytx14H-BS eller ett ODYSSEY PC 535 och en kontroll av allt kablage. Jag har som sagt inga som helst mekmöjligheter hemma, har bara verktyg för att ta ur batteriet typ.
 
Det skulle absolut kunna ha med tändstiften att göra då tidigare ägaren hade bytt till "de bästa" = kallare = mer svårtstartad (eller hur?).
Ventilerna...hur jävligt är det att kolla dom? har en service och reparationsmanual och allt står ju där, men ja, måste man lyfta ur motorn?
Hojen har ju som sagt bara gått 1300mil.

Hojen startade förut igen när jag laddat batteriet igen. och jag trodde jag kört den tillräckligt varm för att våga stanna och gå o klä på mig mer skydd för en långtur. såklart gick den inte att starta.
Tror det är batteri/elrelaterat i alla fall....får väl bli ett yuasa ytx14H-BS eller ett ODYSSEY PC 535 och en kontroll av allt kablage. Jag har som sagt inga som helst mekmöjligheter hemma, har bara verktyg för att ta ur batteriet typ.

99% är det inga fel på ventilerna....de behövs typ aldrig justeras eftersom de ändras aldrig. Stiften kan det va..testa o köp orginal stift har alltid funkat bra åt mig!

Annat som kan va fel är väll att TB är fel syncade...testa först att bytta stift, sitter det slip-on eller chip i hojen?, klippa kabeln kanske gör så det blir bättre om det ej är gjort.
 
Det skulle absolut kunna ha med tändstiften att göra då tidigare ägaren hade bytt till "de bästa" = kallare = mer svårtstartad (eller hur?).
Ventilerna...hur jävligt är det att kolla dom? har en service och reparationsmanual och allt står ju där, men ja, måste man lyfta ur motorn?
Hojen har ju som sagt bara gått 1300mil.

Hojen startade förut igen när jag laddat batteriet igen. och jag trodde jag kört den tillräckligt varm för att våga stanna och gå o klä på mig mer skydd för en långtur. såklart gick den inte att starta.
Tror det är batteri/elrelaterat i alla fall....får väl bli ett yuasa ytx14H-BS eller ett ODYSSEY PC 535 och en kontroll av allt kablage. Jag har som sagt inga som helst mekmöjligheter hemma, har bara verktyg för att ta ur batteriet typ.

Man behöver inte lyfta ur motorn för att kolla ventilerna
 
99% är det inga fel på ventilerna....de behövs typ aldrig justeras eftersom de ändras aldrig. Stiften kan det va..testa o köp orginal stift har alltid funkat bra åt mig!

Annat som kan va fel är väll att TB är fel syncade...testa först att bytta stift, sitter det slip-on eller chip i hojen?, klippa kabeln kanske gör så det blir bättre om det ej är gjort.

Kollade precis på gamla kvitton, det är NGK DCPR9E som sitter i = orginal enligt service manualen :(
Batteriet (ett YTX12-BS) är bara ett år gammalt, men ja, kan ju vara misskött under vinterhalvåret kanske.
Nu sitter jag och genomsöker min hjärna efter en logisk förklaring till vad TB är förkortning på :O utan framgång tyvärr....

Det sitter både slipon och något chip på den, vad det är exakt för chip vet jag inte.
Med "klippa kabeln" innebär http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=64758? eller finns det någon annan kabelrelaterad mod?
 
Skönt att man fick sådan bra respons på sin fråga.

Har iaf kollat efter Aprilia verkstäder och närmaste verkar otroligt nog ligga i Enköping och inte någonstans i Sthlmsområdet. Dessa Starol som finns där, är det någon som har koll på dem? Läste någonstans att det var en del som var missnöjda med dem. Någon som vet något? För dom inte dåliga så åker jag ju hellre till Enköping än hela vägen till Arboga och Italia Bike Center.

Starol kan jag rekommendera, servade min tidigare Mille 02a där, de kan Aprilia!:tummenupp
 
Starol kan jag rekommendera, servade min tidigare Mille 02a där, de kan Aprilia!:tummenupp
De kan Aprilia utan tvekan, men tar ut vansinniga priser på delar (nya tändstift vid min service där jag inte ville ha dem bytta gick på nästan 900,-) och har en lite knepig attityd. Står man ut med det så vill jag inbilla mig att själva jobbet blir bra gjort.
 
Tjenare.
Har nu kört ca 40 mil med Tuono'n och måste säga att den är helt fantastisk.

Har en fundering dock. Är det någon som bytt ut sidostödet mot annan variant? Min förra Aprilia välte omkull pga dåligt stöd och jag märker ju att Aprilia inte gjort mycket år problemet på nuvarande modell heller. Har hittat en kille som säljer eftermarknadsstöd på ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/Aprilia-Sides...cycle_Parts&hash=item2310394651#ht_1742wt_932

Någon som testat dem som kan vittna om ifall det är bra skit, eller bara skit? Finns det annars några andra alternativ? USA-stödet som finns på af1 till gamla RSV verkar ju ha funkat bra, men passar de på gen2?
 
Tjenare.
Har nu kört ca 40 mil med Tuono'n och måste säga att den är helt fantastisk.

Har en fundering dock. Är det någon som bytt ut sidostödet mot annan variant? Min förra Aprilia välte omkull pga dåligt stöd och jag märker ju att Aprilia inte gjort mycket år problemet på nuvarande modell heller. Har hittat en kille som säljer eftermarknadsstöd på ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/Aprilia-Sides...cycle_Parts&hash=item2310394651#ht_1742wt_932

Någon som testat dem som kan vittna om ifall det är bra skit, eller bara skit? Finns det annars några andra alternativ? USA-stödet som finns på af1 till gamla RSV verkar ju ha funkat bra, men passar de på gen2?

Jag köpte ett begagnat CBR1000 stöd från årsmod 04-07 som passar bolt on på äldre generationen Mille/Falco/Tuono 98-03. Kanske är samma för nya generationen? Lirar tom med uttaget för sidostödswitchen!:yoparty
Det är längre och lite utvinklat och jag är inte alls orolig vid parkering numera!
 
Tjenare.
Har nu kört ca 40 mil med Tuono'n och måste säga att den är helt fantastisk.

Har en fundering dock. Är det någon som bytt ut sidostödet mot annan variant? Min förra Aprilia välte omkull pga dåligt stöd och jag märker ju att Aprilia inte gjort mycket år problemet på nuvarande modell heller. Har hittat en kille som säljer eftermarknadsstöd på ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/Aprilia-Sides...cycle_Parts&hash=item2310394651#ht_1742wt_932

Någon som testat dem som kan vittna om ifall det är bra skit, eller bara skit? Finns det annars några andra alternativ? USA-stödet som finns på af1 till gamla RSV verkar ju ha funkat bra, men passar de på gen2?

Jag köpte stöd av den killen och är nöjd. Han finns på AF1-forumet också, kallar sig "bubseywoo". Det är många som har köpt av honom, han har gott rykte! Huruvida stödet funkar till gen 2 vågar jag inte uttala mig om dock...
 
Part no på suzuki-packboxen som passar på öhlinsgaffeln på en 03:a? Mitt vänsterben fuktar lite, renoverades på certad öhlinsverkstad 2008 och läcker alltså redan. :gnissla Är detta ett jobb man fixar själv mha en Haynes? Jag har aldrig haft isär en öhlins, dock bytte jag packbox på WP-gaffeln som satt på min gamla husa förra vintern.
 
Tjenare.
Har nu kört ca 40 mil med Tuono'n och måste säga att den är helt fantastisk.

Har en fundering dock. Är det någon som bytt ut sidostödet mot annan variant? Min förra Aprilia välte omkull pga dåligt stöd och jag märker ju att Aprilia inte gjort mycket år problemet på nuvarande modell heller. Har hittat en kille som säljer eftermarknadsstöd på ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/Aprilia-Sides...cycle_Parts&hash=item2310394651#ht_1742wt_932

Någon som testat dem som kan vittna om ifall det är bra skit, eller bara skit? Finns det annars några andra alternativ? USA-stödet som finns på af1 till gamla RSV verkar ju ha funkat bra, men passar de på gen2?
Tänk på att hon inte är van vid att köras så mycket o hårt:D ta det varligt du kanske chockar henne:rolleyes:
Har du fått i de mjukare fjädrarna?
 
Tänk på att hon inte är van vid att köras så mycket o hårt:D ta det varligt du kanske chockar henne:rolleyes:
Har du fått i de mjukare fjädrarna?

Än så länge tar jag det hyfsat lugnt, även om det är svårt med en hoj som hela tiden hetsar och inbjuder till bus.

Har inte bytt fjädrar. Det verkar som om de som sitter i eventuellt kan funka även för mig. Jag har skruvat ut förspänningen en hel del, den var ju ganska mycket dragen i botten om man säger så. Vi är ju inte alla lika fullvuxna som du.:tummenupp
Ska väl justeras en del innan det blir perfekt, men jag får ta det ett steg i taget.
 
:död
Part no på suzuki-packboxen som passar på öhlinsgaffeln på en 03:a? Mitt vänsterben fuktar lite, renoverades på certad öhlinsverkstad 2008 och läcker alltså redan. :gnissla Är detta ett jobb man fixar själv mha en Haynes? Jag har aldrig haft isär en öhlins, dock bytte jag packbox på WP-gaffeln som satt på min gamla husa förra vintern.

Köp öhlins.. Fördelen med att gixxerboxen håller tätare förtas av att den skaver sönder guldglidytan på röret. Kolla ebay.
Anledningen till att man uppfattar org. boxarna som "dåliga" är just för att de ska ha så lite anspänning mot röret som möjligt för att inte friktionen mellan box och rör ska påverka fjädringsrörelsen.

Prova att köra lite mer med hojen samt var noga med att torka rent rören efter varje pass. Smuts och flugor dödar boxen. Kan vara så att de efter lite körning upphör att läcka. De blir liksom lite ledsna av att inte användas :tungan

Öhlinarna är gjorda för underhåll, enklare än både Showa och WP att byta boxar på.
 
Last edited:
De kan Aprilia utan tvekan, men tar ut vansinniga priser på delar (nya tändstift vid min service där jag inte ville ha dem bytta gick på nästan 900,-) och har en lite knepig attityd. Står man ut med det så vill jag inbilla mig att själva jobbet blir bra gjort.

Jag servade min Mille där vid två tillfällen, samt att jag haft ett par ärenden till gällande hojen med dem, de har vid samtliga tillfällen uppträtt korrekt, arbetet har utförts oklanderligt och priset har varit helt OK så jag kan inte säga annat än att de skött sig bra.

:död

Köp öhlins.. Fördelen med att gixxerboxen håller tätare förtas av att den skaver sönder guldglidytan på röret. Kolla ebay.
Anledningen till att man uppfattar org. boxarna som "dåliga" är just för att de ska ha så lite anspänning mot röret som möjligt för att inte friktionen mellan box och rör ska påverka fjädringsrörelsen.

Prova att köra lite mer med hojen samt var noga med att torka rent rören efter varje pass. Smuts och flugor dödar boxen. Kan vara så att de efter lite körning upphör att läcka. De blir liksom lite ledsna av att inte användas :tungan

Öhlinarna är gjorda för underhåll, enklare än både Showa och WP att byta boxar på.

Jag håller med, de kan svettas lite om de stått länge utan att användas men det bör avta med användning. Se dock till att torka rent så du inte riskerar att få olja på bromsskivorna, får du det, hamnar det på bromsbeläggen och då är det bara att byta dem! En sak till kan du prova. Har du tillgång till analog film, 35mm negativ? Då kan du ta en bit som du inte är rädd om, se till att ta klippa bort matartänderna och föra in denna film längs med gaffelbenet in under packboxen, för det upp och ner och gå varvet runt. Du får då bort eventuell smuts som kan vara orsaken till att det läcker lite. Vissa säger att du kan göra samma sak med ett tunt bladmått men jag tycker plastfilmen är bättre då du inte riskerar att repa något. Lycka till!
 
Last edited:
Hej igen

Nu är det så att det med 90% risk är min sprag clutch som gett upp.
Eftersom det inte finns enda firma inom 15 mils radie som har en aning om/ inte har gjort det/ inte har verktygen så frågar jag här istället.

Finns det någon vänlig apriliaguru som skulle vilja hjälpa mig?
Delarna hade jag tänkt beställa själv för att få ner priset.
Sprag clutch + Hus + generatorkåpspackning....men jag har varken verktygen eller kunskapen att göra det här själv.

Så om någon nyligen gjort detta på sin v60 990 rotaxmotor kan får ni höra av er till mig! 073-5397699!!
Jag är desperat och vill verkligen ut o köra!

PS. visst är det exakt samma spragclutchdelar som i en CanAm spyder?
 
Stigefeltsmotor i Anderstorp fixade min.tel.0371-17175.
Köpte egna delar ,sprang clutch,Sprag Clutch Gear ,sprag clutch housing.AF1 Racing
har delar till bra priser och snabb leverans,Tror du behöver (Sprag Clutch Gear) också

"Delarna hade jag tänkt beställa själv för att få ner priset.
Sprag clutch + Hus + generatorkåpspackning....men jag har varken verktygen eller kunskapen att göra det här själv
."
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top