Aprilia-tråden

Hur mycket spänning ska ett bra batteri avge när det är fulladdat?
När jag skulle köra till jobbet idag så startade inte hojen och batteriet klarade typ 2 startförsök. Ska till verkstaden ikväll och ladda batteriet och sen mäta.

Spänning på 12,9-12,7volt för ett rekorderligt bly-syra
>12,5 = halvfullt
>12.2 dåligt
 
Re: Aprilia-tråden!!!

FettSnok skrev:
Spänning på 12,9-12,7volt för ett rekorderligt bly-syra
>12,5 = halvfullt
>12.2 dåligt

Tack för det, mitt kom inte upp över 12v när laddaren tyckte det var klart. Blir till att köpa ett nytt! Några rekomendationer på vad man ska köpa?
 
Tack för det, mitt kom inte upp över 12v när laddaren tyckte det var klart. Blir till att köpa ett nytt! Några rekomendationer på vad man ska köpa?

Orginal är nog det bästa; Yuasa YTX-12BS (om jag inte missminner mig...)

Startmotorn till rotaxspisen drar mycket ström. Billiga batterier klarar inte av att ge det.
 
Är det nån som har en instruktion på svenska för att byta oljan på en Mille 02 samt vilken olja som rekommenderas?
När jag öppnade kåporna igår märkte jag att kylvatten läckt ut nånstans ovanför kylaren. Är detta nåt som nån annan varit med om att den inte håller tätt?
 
Är det nån som har en instruktion på svenska för att byta oljan på en Mille 02 samt vilken olja som rekommenderas?
När jag öppnade kåporna igår märkte jag att kylvatten läckt ut nånstans ovanför kylaren. Är detta nåt som nån annan varit med om att den inte håller tätt?

Ovanför kylaren? Det enda som sitter något ovanför är påfyllningslocket..
Eller om det är en luftskruv uppe på kylarna som inte är tät.

Oljerekommendation? En helsyntetisk MC-olja anpassad för våtkoppling.
Twinnarna verkar uppskatta viskositet runt 15w-50
 
Är det nån som har en instruktion på svenska för att byta oljan på en Mille 02 samt vilken olja som rekommenderas?
När jag öppnade kåporna igår märkte jag att kylvatten läckt ut nånstans ovanför kylaren. Är detta nåt som nån annan varit med om att den inte håller tätt?

Jag gissar att det är fäst öronen som kylaren hänger i som det läcker ifrån. Min 01a började läcka därifrån tyvärr, va bara att svetsa och sen va det bara att köra igen :)
 
.... vilken olja som rekommenderas?
?

Jag kör på SBK Racing 15w 50 och det funkar fint :tummenupp

Jag behöver nya gasvajrar, och gärna lite längre sådana. Jag har kollat med ett par olika verkstäder, och de menar på att det enda rätta är att slänga på vajrarna från en Touno. Fan, jag som hoppades på att det bara var att köpa någon "universalvajer" på löpmeter och fixa anslutningarna själv.
Jag ska kolla ikväll hur anslutningarna ser ut, och försöka lösa det själv (om det går). Det bara måste gå att fixa billigare än att köpa originaldelar... det är ju dyrt!

Någon här som gjort något liknande, eller vet om det funkar?
 
Last edited:
Jag gissar att det är fäst öronen som kylaren hänger i som det läcker ifrån. Min 01a började läcka därifrån tyvärr, va bara att svetsa och sen va det bara att köra igen :)

Övre fästet på min högra kylare började läcka, från fabrik satt det med någon form av nit så jag tog loss fästet, borrade ut niten från fästet och nitade fast det med en rostfri popnit, och la 4 loppor med tig svets och svetsade igen hålet i mitten av niten, jag har kört med denna lagning i två säsonger utan problem.

Jag undrar om det är någon som har broms eller broms/kopplingsgrepp passande mille -99 att sälja, eller vet någon mc firma som har dem inne till ett vettigt pris och snabb leverans, behöver inte vara i sverige, men helst inom EU.

Jag har ringt och mailat en himla massa mc firmor i Sverige och ingen av dem jag har fått svar från kan leverera bromsgreppet före 10-12 maj:huvet
 
Last edited:
Tuono -04

Tja!
Jag har en Tuono -04 som jag satt på ett nytt slip-on på och slängt i ett
K/N filter i.
Måste jag ha ett chip åxå, eller?
Någon sa att jag skulle klippa en kabel så den fick en fetare blandning.
Finns det någon form av stypning någonstans, luftburken eller nått?
Något annat som borde göras? Drevning? Förslag...
Tacksam för lite hjälp...

Mvh. Springstone
 
Beställ från AF1racing så har du grejorna ganska snart till ett bra pris. Snabba leveranser. Finns beggade grejor där till bra pris. Kolla http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=4279

Tack för tipsen. Ska slita ner kylaren och spana av idag för det verkar komma från mitten av kylaren men har bara stänkt ner på höger sida. Den lilla ramen runt höger kylare var nedstänkt med kylvatten så det måste komma ovan den på nåt sätt.
 
Beställ från AF1racing så har du grejorna ganska snart till ett bra pris. Snabba leveranser. Finns beggade grejor där till bra pris. Kolla http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=4279

Tack för tipsen. Ska slita ner kylaren och spana av idag för det verkar komma från mitten av kylaren men har bara stänkt ner på höger sida. Den lilla ramen runt höger kylare var nedstänkt med kylvatten så det måste komma ovan den på nåt sätt.

60 dollar är ju inte direkt billigt när touringbutiken.se tar 168:-, tyvärr så är det slut på deras lager och kommer in igen i mitten av maj:huvet

Men det där stora, struliga mc varuhuset i uppsala har för 150:-:tummenupp, beställde ett igår kväll och kl 10 idag fick jag ett mail att det var skickat:), det var väldigt oväntat då jag har fått vänta i veckor på delar som dom har haft på lager vid tidigare beställningar därifrån...

Övre fästet till kylaren sitter ganska långt in på kylaren så det låter ju som att det är fästet eller slangen mellan kylarna som läcker.
 
Last edited:
Jag undrar om det är någon som har broms eller broms/kopplingsgrepp passande mille -99 att sälja, eller vet någon mc firma som har dem inne till ett vettigt pris och snabb leverans, behöver inte vara i sverige, men helst inom EU.

Jag har ringt och mailat en himla massa mc firmor i Sverige och ingen av dem jag har fått svar från kan leverera bromsgreppet före 10-12 maj:huvet

Du har väl brembo på den dära va? När min 03:a tryckte stödet genom sommarvarm asfalt och välte så skramlade Roland på RN MC Demontering fram ett passande kopplingshandtag från en Ducati, sitter ju brembobromsar på många Duccar också.
 
sprag cluth

Då var det min (o)tur att drabbas av detta problem,den låter förjävligt när man ska starta.Har nu lusläst det mesta av startdrev o svängfrihjul o allt vad det heter.
Har precis bytt till yausa batteri och yamaharelä men det var försent tyvärr.
Jag plockade bort kåpan o tittade hur det såg ut,start drevet satt löst o glappade,såg inga speciella skador,bara lite smårepigt vid kuggarna. Har ingen avdragare så svänghjulet fick jag inte bort.
Så nu är frågan om det räcker att plocka väck svänghjulet och dra fast startdrevet igen.
Tänkte lämna in hojen till Stigefelds motor och köpa sakerna på AF1,
Då man vill åka (NU) så är frågan om ska man beställa sakerna i förväg.
eller chansa att drevet bara har lossat.man ser inte mkt mer om inte svänghjulet tas bort//Olof
 
ett snabbt tips ,, om det är startmotorkopplingen som är trasig så ska det finnas samma konstruktion på någon Ducce som bara är att skruva dit ,, sök o leta efter info här eller på La famiglia´s hemsida ,, kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var för hoj ,,
sök o du skall finna :tummenupp

Då var det min (o)tur att drabbas av detta problem,den låter förjävligt när man ska starta.Har nu lusläst det mesta av startdrev o svängfrihjul o allt vad det heter.
Har precis bytt till yausa batteri och yamaharelä men det var försent tyvärr.
Jag plockade bort kåpan o tittade hur det såg ut,start drevet satt löst o glappade,såg inga speciella skador,bara lite smårepigt vid kuggarna. Har ingen avdragare så svänghjulet fick jag inte bort.
Så nu är frågan om det räcker att plocka väck svänghjulet och dra fast startdrevet igen.
Tänkte lämna in hojen till Stigefelds motor och köpa sakerna på AF1,
Då man vill åka (NU) så är frågan om ska man beställa sakerna i förväg.
eller chansa att drevet bara har lossat.man ser inte mkt mer om inte svänghjulet tas bort//Olof
 
Du har väl brembo på den dära va? När min 03:a tryckte stödet genom sommarvarm asfalt och välte så skramlade Roland på RN MC Demontering fram ett passande kopplingshandtag från en Ducati, sitter ju brembobromsar på många Duccar också.

Jag knäckte ett grepp på samma sätt förra sommaren:huvet, så nu har jag alltid en 6.5X6.5cm stor platta i 4mm rostfritt under passagerarsadeln.

Följande ducati´s har likadana broms/kopplingsgrepp som millen:

748/S/R - 99-02, 750SS - 00-01, 996/S/R - 99-01, 998 – 02, M900 - 00-01, M900 S4 – 01, MH900e - 02-03, 900ss/i.e. - 99-01, S4 - 01-02, 800SS/i.e. – 03, 1000SSDS - 03, Monster1000S i.e. - 03
 
Gammal hoj!

2003 startades denna tråd. Trådstartaren hade då en Mille "R".

Det florerar en del Millar "R" med en decal Troy Corser Limited Edition på endast 24 ex. Har någon kännedom om vad det är för speciellt med denna 24st serie. Vad är skillnaden förutom decalen:va

Toyman har kanske frågat innan i denna 500 sidors tråd!
 

Bifogat

  • mille Troy Corser.jpg
    mille Troy Corser.jpg
    45.2 KB · Visningar: 57
Ni kunniga oljabytare

Jag ska precis börja byta motorolja, men självklart glömde jag manualen hemma..
Jag har för mig att man ska slå i runt 4liter när man även byter filtret. Någon här som kan bekräfta det?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top