Aprilia-tråden

Min polare har Öhlins gaffel, Öhlins stötta, OZ guld fälgar med bromsskivor, bromsok runt om, sving och nått mer till salu. Gissar på ca 25-26' för rubbet. Kanon skick.

/J
...och det är ett rätt ok pris får man nog säga. :)
Bike i Trollhättan säljer ett sånt "Factory kit" för 40'...
 
Någon som har ett helsystem till salu till en RSV 06 framåt?

Jag vet om ett SmaltMoto om du är sugen, men det är rostfritt och sparar inte så mycket vikt som ett EVO6 gör.

SmaltMoto

...och det är ett rätt ok pris får man nog säga. :)
Bike i Trollhättan säljer ett sånt "Factory kit" för 40'...

Tror iofs att det ingår kolfiber prylar från Bike, det har inte kompisen.

/J
 
Last edited:
Jag vet om ett SmaltMoto om du är sugen, men det är rostfritt och sparar inte så mycket vikt som ett EVO6 gör.

SmaltMoto

Ack min tyska suger. Vet du något om vikten på helsystemet?

Totalt kostar det ju 2000 euro. Vilket är lika mycket typ som om du köper vilket annat system som helst inom Sverige, då även momsat.

Skön Google-översättning: "Omfattar: Smaltmoto-RR armbåge med ett par matchande halsdukar Smaltmoto Type-RS." :D
 
Ack min tyska suger. Vet du något om vikten på helsystemet?

Totalt kostar det ju 2000 euro. Vilket är lika mycket typ som om du köper vilket annat system som helst inom Sverige, då även momsat.

Skön Google-översättning: "Omfattar: Smaltmoto-RR armbåge med ett par matchande halsdukar Smaltmoto Type-RS." :D

Du kan ju välja språk.......

Maila Kostantin och fråga vet ja.

/J
 
Ack min tyska suger. Vet du något om vikten på helsystemet?

Totalt kostar det ju 2000 euro. Vilket är lika mycket typ som om du köper vilket annat system som helst inom Sverige, då även momsat.

Skön Google-översättning: "Omfattar: Smaltmoto-RR armbåge med ett par matchande halsdukar Smaltmoto Type-RS." :D

Väger mer än Acra EVO6... men är lite biligare, Jag anser att det bara finns två system att välja på om du vill få ut optimal effekt med 1060cc kitet och det är Smaltmoto 60mm eller Acra Evo6. Själv kör jag med Smaltmoto och det funkar clockrent....tyvär något tyngre än Evo6 men då är det lite biligare också. Fördelen med Smalt är kanske att du kan få dämpare som anpassas till sveriges bannor med hård db gräns... Konstantini kan säkert ordna dämpare som låter så lite som möjlig utan att tappa allt för mycekt effek..

Har en graff som vissar att det är stor skilnad mellan annat helsystem + 1060cc jämfört med ett 60mm helsystem.

Tyvär så har jag lyckats få virus på min e-mail, msn men ska försöka posta upp graffen efter jobbet ikväll.... ska se om jag kan få in 1098s med slip-on i graffen också(samma bänk).


Vet att det ska finnas en crashade Tuono med smaltsystem på som ska finnas i sthlms trakten någon stans demonterad...men kan va svårt att hitta den...det kan ju ha varit en biligare lösning.
 
Last edited:
Väger mer än Acra EVO6... men är lite biligare, Jag anser att det bara finns två system att välja på om du vill få ut optimal effekt med 1060cc kitet och det är Smaltmoto 60mm eller Acra Evo6. Själv kör jag med Smaltmoto och det funkar clockrent....tyvär något tyngre än Evo6 men då är det lite biligare också. Färdelen med Smalt är kanske att du kan få dämpare som anpassas till sveriges bannor med hård db gräns... Konstantini kan säkert ordna dämpare som låter så lite som möjlig utan att tappa allt för mycekt effek..

Har en graff som vissar att det är stor skilnad mellan annat helsystem + 1060cc jämfört med ett 60mm helsystem.

Tyvär så har jag lyckats få virus på min e-mail, msn men ska försöka posta upp graffen efter jobbet ikväll.... ska se om jag kan få in 1098s med slip-on i graffen också(samma bänk).


Vet att det ska finnas en crashade Tuono med smaltsystem på som ska finnas i sthlms trakten någon stans demonterad...men kan va svårt att hitta den...det kan ju ha varit en biligare lösning.
Skicka vad du har, när du kan, på mailen är du snäll, till swedie @ sporthoj .com.

Gärna jämföra med och utan 1060cc oxå helt o hållet.

Gör det någon skillnad vad gäller dimensionen på utblåset? Finns ju 55-65.
Sedan öppen / stängd dB-killer... vad gör de två för skillnad mot varandra?
 
Fördelen med Smalt är kanske att du kan få dämpare som anpassas till sveriges bannor med hård db gräns.


Detta med db-gräns är lurigt, på Anderstorp så klarade sig polarens RSV med öppet Akra EVO6 fint medans standard R6'or har problem, knepigt men så var det.

En KTM RC8 med öppet Akra fick problem vid samma tillfälle, men det systemet är väldigt kort och dämparen sitter under motorn, kanske svårt att få samma dämpning pga utrymme.

Jag kommer köra EVO6 med Ironbite luftbox och ett Motec M4 system. Lite bantat men full logg, TC och fjädrings mätning osv...........var visst inte gjord av pengar visade det sig.....:gnissla.....så det blev "snik" versionen på ECU. :D

/J
 
Skicka vad du har, när du kan, på mailen är du snäll, till swedie @ sporthoj .com.

Gärna jämföra med och utan 1060cc oxå helt o hållet.

Gör det någon skillnad vad gäller dimensionen på utblåset? Finns ju 55-65.
Sedan öppen / stängd dB-killer... vad gör de två för skillnad mot varandra?

55mm låter något mindre....helst vid tomgång, har testat både 55,65mm och db killers i/ur med 65mm ej med 55mm tyvär. Bästa är nog att köra på 55mm med sluten db killer...fanns bara öppen db killer när jag köpte mitt system.(du kan ju alltid fråga han för och nackdelar hur mycket effekt förlust m.m, han svarar alltid :) )

Du har jul klapps e-mail :) , just ja glömde önska god jul.... Men kan säga det här istället....


God Jul till er alla! aprilia bikers!

Detta med db-gräns är lurigt, på Anderstorp så klarade sig polarens RSV med öppet Akra EVO6 fint medans standard R6'or har problem, knepigt men så var det.

En KTM RC8 med öppet Akra fick problem vid samma tillfälle, men det systemet är väldigt kort och dämparen sitter under motorn, kanske svårt att få samma dämpning pga utrymme.

Jag kommer köra EVO6 med Ironbite luftbox och ett Motec M4 system. Lite bantat men full logg, TC och fjädrings mätning osv...........var visst inte gjord av pengar visade det sig.....:gnissla.....så det blev "snik" versionen på ECU. :D

/J

Yep lurigt....det där med db mätningarna...min hoj upplevs som om den låter mest på en bana här uppe men db mättarn vissar lågt värde med db killern i. Mycket träd runt denna bana.
 
Detta med db-gräns är lurigt, på Anderstorp så klarade sig polarens RSV med öppet Akra EVO6 fint medans standard R6'or har problem, knepigt men så var det.

En KTM RC8 med öppet Akra fick problem vid samma tillfälle, men det systemet är väldigt kort och dämparen sitter under motorn, kanske svårt att få samma dämpning pga utrymme.
Ljudmätning är riktigt klurigt...om det ska göras något slags vetenskaplig ackuratess.

Men om jag minns rätt från skolan (väldigt länge sedan) så finns det några
principer som skulle stödja dina observationer:
1. "Långa rör" dämpar ut höga frekvenser dvs ju längre rör desto dovare ljud.
2. dBA filtret dämpar ordentligt i det låga hörbara området.

Om man antar ett varvtal på cirkus 8k så får man på en twin ca: 130 pulser per sekund (Hz)
En rak fyra borde rimligen ge det dubbla alltså 260 "hz".
En titt på viktningen i dBA-filtret ger en skillnad på ca: 10 dB mellan dessa frekvenser.

Så enligt min (rätt amatörmässiga) tankegång så beror det helt enkelt på att
man med längden på systemet lyckas dämpa ut höga övertoner och att en
twin ger färre tändpulser per sekund.
Kort sagt: En twin är bättre helt enkelt :)
.
.
.
tror iaf jag.

Å God Jul på er allihop :hojraket
 
Last edited:
Japp, A-vägningen hjälper twinnarna då de generellt har halva tändfrekvensen jmf med en radfyra.
 
Nu har jag beställt en afr tuner... Det verkar vara en grym produkt. :) om någon vill köpa en vanlig pciii säg till.
 
Motty i all ära men mig ködre du iaf inte om förut :tummenupp


55mm låter något mindre....helst vid tomgång, har testat både 55,65mm och db killers i/ur med 65mm ej med 55mm tyvär. Bästa är nog att köra på 55mm med sluten db killer...fanns bara öppen db killer när jag köpte mitt system.(du kan ju alltid fråga han för och nackdelar hur mycket effekt förlust m.m, han svarar alltid :) )

Du har jul klapps e-mail :) , just ja glömde önska god jul.... Men kan säga det här istället....


God Jul till er alla! aprilia bikers!



Yep lurigt....det där med db mätningarna...min hoj upplevs som om den låter mest på en bana här uppe men db mättarn vissar lågt värde med db killern i. Mycket träd runt denna bana.
 
Finns det någon duktig Aprilia ÅF i småland som folk rekomenderar? Med duktig så menar jag på mekfronten...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top