Aprilia-tråden

Jag är lite inne på att göra intagen framme på hojen. Ska se om jag hinner till garaget ikväll för att se om det går att göra på ett snyggt Sätt.

Over and out.
 
Bromsbelägg och oljefilter till julpriser garnerat me tröja!

Hej allahopa!

Har äntligen fått ut en annons på Ferodo bromsbelägg som snart kommer att kompletteras med diverse Hiflo oljefilter till våra italienska fullblod!
Annonsen ligger till att börja med på La famiglia Aprilias hemsida då familjen alltid kommer först! :tummenupp
Om nåt finns kvar i lager så kommer en annons här på SH upp efter nyår.

Jag tar bara emot reservationer av belägg och filter i mailform för att kunna beta av intressenter vartefter de kommer in så fundera inte för länge!

Leverans och betalning kan vi ordna med efter julstöket!
Allt kommer från fd. Aprilia center i Stockholm och inropat på auktion av mig till oss alla!
 
Last edited:
Puh! Det har blivigt många timmar i garaget idag! Airboxen är snart klar, blir nog klar med all inpassning idag. Blir riktigt bra! I morgon ska jag börja gjuta nya insugningskanaler då på orginal går det kabelstammar som tar upp mycket plats i insugningskanalerna plus att de är invinklade framtill. Mina kommer bli mycket större men en annan vinkel framtill. Lägger upp bilder såfort jag sitter vid en dator med uppkoppling. Har inget internet hemma och sitter på en iPhone nu.
Trevlig kväll kamrater!

Vh Jacob
 
Snyggt! Jag får se hur jag gör, ifall jag gör egna eller kör med orginal. Börjar bli trött på att plasta......
 
Är det någon som har något bra tips på hur man ska få det SUPER tätt mellan luftburksplattan och tanken? Någon lämplig list eller dyligt man kan använda sig av?
Är väldigt tacksam för tips! Eller har alla här gått i ide? :-)
 
Är det någon som har något bra tips på hur man ska få det SUPER tätt mellan luftburksplattan och tanken? Någon lämplig list eller dyligt man kan använda sig av?
Är väldigt tacksam för tips! Eller har alla här gått i ide? :-)

Ibland önskar man att man hade, med tanke på kylan...

I alla fall, det som behövs är nån form av tätningslist. Helst så mjuk som möjligt och som kan "ta upp" olika spel/spalter. En i skumgummi vore kalas. Eller silikon.

List från en bagagelucka på nån bil kanske annars är ett bra utgångsobjekt att bygga på? relativt tjocka och formbara
 
Puh! Det har blivigt många timmar i garaget idag! Airboxen är snart klar, blir nog klar med all inpassning idag. Blir riktigt bra! I morgon ska jag börja gjuta nya insugningskanaler då på orginal går det kabelstammar som tar upp mycket plats i insugningskanalerna plus att de är invinklade framtill. Mina kommer bli mycket större men en annan vinkel framtill. Lägger upp bilder såfort jag sitter vid en dator med uppkoppling. Har inget internet hemma och sitter på en iPhone nu.
Trevlig kväll kamrater!

Vh Jacob

Du kan inte ta lite bilder?, vore trevligt att se hur det ser ut.
 
Ja får fundera på det men en tätningslist tillsammans med en skumgummilist på undersidan av tanken låter som en bra idé!

Lägger upp bilder i eftermiddag!

Edit: jag ljög, lägger upp bilder i morgon
 
Last edited:
Jahopp.

Jag hade världens bästa intentioner när jag åkte till garaget idag. Planen var att byta packning i slavcylindern till kopplingen. Eftersom jag inte gjort detta förr, och för att det hade hjälpt mig, så hade jag tänkt dokumentera det hela med ett gäng bilder som jag sedan hade tänkt lägga upp här. Som en liten guide för andra som ska göra samma sak. "Alltid hjälper det någon", var tanken.

Allt gick riktigt bra, packningen är bytt och jag fick med mig ett tiotal bilder hem. Men givetvis ska något alltid jävlas för mig. Något blev fel när jag förde över bilderna till datorn, så det enda som blev kvar var ett par risiga bilder som inte gör någon gladare.

Hur som helst kanske det kunde vara en bra idé att göra något sånt. Som en lite mer levande verkstadsguide över enklare ingrepp och servicar. Eventuellt kanske man kunde lägga det som en underkategori på det här forumet. Vad tror ni?
 
Hur som helst kanske det kunde vara en bra idé att göra något sånt. Som en lite mer levande verkstadsguide över enklare ingrepp och servicar. Eventuellt kanske man kunde lägga det som en underkategori på det här forumet. Vad tror ni?
Klokt, mycket klokt men vi ska inte satsa på att ha det på La Famiglia sidan?
Då mycket täcker in fler hojar än bara sporthojarna, både futura och capo har ju många gemensamma konstruktioner med de lite mer race-betonade.

Bara en tanke :)
 
Klokt, mycket klokt men vi ska inte satsa på att ha det på La Famiglia sidan?
Då mycket täcker in fler hojar än bara sporthojarna, både futura och capo har ju många gemensamma konstruktioner med de lite mer race-betonade.

Bara en tanke :)
Instämmer helt.
Under tiden kan denna länk kanske hjälpa någon:

http://www.joe250.com/motorcycles/tuono/tuono.html

Den har en del bra tips. Finns som sticky på Apriliaforum som för övrigt
innehåller massor av bra info MEN det kräver en hel del listigt sökande för att
hitta till den...
 
Klokt, mycket klokt men vi ska inte satsa på att ha det på La Famiglia sidan?
Då mycket täcker in fler hojar än bara sporthojarna, både futura och capo har ju många gemensamma konstruktioner med de lite mer race-betonade.

Bara en tanke :)

Är givetvis mer logiskt att lägga upp något sådant på Famiglia.

Från det ena till något helt annat. Har du varit nöjd med Tuonon?
Håller ju på och återställer hojen till originalskick för att se om det blir enklare att hitta en vettig köpare då. Var lite ont om seriösa spekulanter på den i Fighter-mode. (Kan jag iof förstå. Vem fan vill ha en strippad Mille som påminner om en Tuono, men kostar dubbelt så mycket i försäkring.:va)

Hur som helst så har jag svårt att bestämma vad jag ska ha i stället. Är ju så vansinnigt nöjd med hojen, men har insett att det där med helkåpa och nackbrytarkörställning får ungdomarna ha för sig själva. Så då behöver man ju inte vara Paris Hilton (eller likvärdigt geni) för att räkna ut att det mest logiska valet vore att byta till en nyare Tuono.
 
Från det ena till något helt annat. Har du varit nöjd med Tuonon?

Tveklöst den mest mångsidiga hoj jag kört som dessutom är obegränsat kul.

Det räcker att man går ut och startar upp den så kittlar det lite sådär gött längs ryggen, en form av eufori. Kan ha den till allt; Lek, bana, semester.

Karaktären är som millen i grunden bara det att man gjort den mycket mer lättfotad och lite mer karaktär i hela registret.

Nu har jag ju inte kört så långt med den, blott 500mil men de 500milen har varit de bästa hittills på två hjul :yoparty
 
Jag fick precis hem ett paket med ventilshims från apriliagenuineparts och dom har packat fel så jag saknar ett av shimsen. :huvet
Är det någon som har ett shims till RSV i storlek 2.775 som har lust att sälja det till mig?
Tanken var att sätta ihop motorn nu i helgdagarna när man har lite tid över och har därför ingen lust att vänta flera veckor till innan jag får det från england.
 
Tveklöst den mest mångsidiga hoj jag kört som dessutom är obegränsat kul.

Det räcker att man går ut och startar upp den så kittlar det lite sådär gött längs ryggen, en form av eufori. Kan ha den till allt; Lek, bana, semester.

Karaktären är som millen i grunden bara det att man gjort den mycket mer lättfotad och lite mer karaktär i hela registret.

Nu har jag ju inte kört så långt med den, blott 500mil men de 500milen har varit de bästa hittills på två hjul :yoparty

Lutar allt mer åt att det får bli en sådan till våren. Har du koll på om någon årsmodell har några kända probs, eller om det är något speciellt man ska hålla koll på? Blir givetvis den senare versionen byter till.
Var det -04 eller -05 den kom ut? "Vanliga" Millen kom väl med nytt chassi och motor -04, men gjorde Tuono också det eller låg dom ett år efter?
 
Jag fick precis hem ett paket med ventilshims från apriliagenuineparts och dom har packat fel så jag saknar ett av shimsen. :huvet
Är det någon som har ett shims till RSV i storlek 2.775 som har lust att sälja det till mig?
Tanken var att sätta ihop motorn nu i helgdagarna när man har lite tid över och har därför ingen lust att vänta flera veckor till innan jag får det från england.

Ring Marcussen MC, 035-44685 tror jag.
Vill han inte skicka så kan jag hämta och lägga på lådan.

/J
 
Lutar allt mer åt att det får bli en sådan till våren. Har du koll på om någon årsmodell har några kända probs, eller om det är något speciellt man ska hålla koll på? Blir givetvis den senare versionen byter till.
Var det -04 eller -05 den kom ut? "Vanliga" Millen kom väl med nytt chassi och motor -04, men gjorde Tuono också det eller låg dom ett år efter?
Nya Tuonon kom -06. Från -07 fick den 6 extra hästar (133 > 139).
Svårt att känna skillnad, det skiljer nog mer mellan enstaka exemplar.

I övrigt mycket små förändringar från -06 till -10.
Factoryn är lite dyrare men ger (mycket) bra valuta för pengarna. Öhlinare
och smidda fälgar är dom viktiga uppdateringarna. Sånt kostar kosing om man
vill eftermontera dom.
 
Nya Tuonon kom -06. Från -07 fick den 6 extra hästar (133 > 139).
Svårt att känna skillnad, det skiljer nog mer mellan enstaka exemplar.

I övrigt mycket små förändringar från -06 till -10.
Factoryn är lite dyrare men ger (mycket) bra valuta för pengarna. Öhlinare
och smidda fälgar är dom viktiga uppdateringarna. Sånt kostar kosing om man
vill eftermontera dom.

Min polare har Öhlins gaffel, Öhlins stötta, OZ guld fälgar med bromsskivor, bromsok runt om, sving och nått mer till salu. Gissar på ca 25-26' för rubbet. Kanon skick.

/J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top