Aprilia-tråden

Skojjar du !!!!!!!!!
det är väl det mest påtagliga felet på den årsmodellen,SKA fixas på garanti men Danskskallarna är sämre än sämst på att ta tag i dom 3st reklammationer jag gjort så keep on luftning,,,,,,,,,,

finns ombyggnads satser att köpa men jag är ju som bekant envis som en blå neger så jag vägrar att betala för något som är garanti.

/ The legendary Jocke


Halloj....

Ni som har mille -04 å nyare med bakbroms problem. (att det går i luft i den).
Finns det någon åtgärds paket för det, typ kitt el dyrligt. Trött på att lufta var 200:e mil..........
 
Någon som kan svara på om wiring harness loom är samma sak som kabelstam?

Tänkte bygga om falcon till fighter men vill inte klippa i orginalkablarna, hittade denna på ebay....

Vad tror ni?

Funderar dessutom på om det är samma övre och undre styrkrona på falcon som det är på millen, någon som vet?

Wiring harness är detsamma som kabelstam. Riktigt bra pris på den där också.
Kronan får du fortsätta leta svar på, har ingen aning. Fast om du köper härifrån kommer du ju rätt billigt undan ändå.
http://www.streetfighterstore.com/sl_falco/31
(Även om det är billigare i Tyskland.)

Börjar snart bli dags att komma igång med bygget om du ska ha den klar till våren. Väntar fortfarande på att jag ska få hem min från verkstaden så jag kan börja skruva isär och göra om.
Lycka till.
 
Halloj....

Ni som har mille -04 å nyare med bakbroms problem. (att det går i luft i den).
Finns det någon åtgärds paket för det, typ kitt el dyrligt. Trött på att lufta var 200:e mil..........

Jag har haft samma krångel med att lufta bakbromsen på min 04:a.Hittade en tråd på Apriliaforumet om det,
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=15500,
finns en PDF fil längst ner i första inlägget,min broms funkar bra nu iallafall
 
Tack för tipset! Har PM:at Slowdog här på forumet, men har inte han tid att göra en krona åt mig så blir det nog till att köpa den där..

Lär byta styrlagren också, helt slut. Finns det bättre lager än orginal att köpa? Som klarar av lite hårda nerslag.
 
Trygg hansa. Att 99 var biligare beror på att enlig dom var att den var 20 kg tyngre. Jag vet inte om det skiljer så mycket i kg!

Hoppsan...:D Nu förstår jag varför försäkringar är ett lotteri. Vart får de sina uppgifter ifrån?

Men inte mig emot... :tummenupp

/R
 
Jag har haft samma krångel med att lufta bakbromsen på min 04:a.Hittade en tråd på Apriliaforumet om det,
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=15500,
finns en PDF fil längst ner i första inlägget,min broms funkar bra nu iallafall
Min funkar oxå efter den där proceduren. Hittade även ett litet "trick" som
jag egentligen inte trodde på men eftersom det var enkelt att testa....:
Häng en vikt - jag har en 5kg klump - på bromsen över natten.
Fan vet vad som egentligen händer men bromsen blir totalt stum, helt perfekt!
"Effekten" varar i ett par veckor. då e de bara att hänga dit den igen och vips, perfekt igen.
 
Min funkar oxå efter den där proceduren. Hittade även ett litet "trick" som
jag egentligen inte trodde på men eftersom det var enkelt att testa....:
Häng en vikt - jag har en 5kg klump - på bromsen över natten.
Fan vet vad som egentligen händer men bromsen blir totalt stum, helt perfekt!
"Effekten" varar i ett par veckor. då e de bara att hänga dit den igen och vips, perfekt igen.

Det sägs att bubblorna komprimeras pga trycket och får då lättare att vandra uppåt.
När du sedan släpper bromsen ligger de nära huvudbromscylindern och vandrar sista vägen ut till reservoaren.
 
Det sägs att bubblorna komprimeras pga trycket och får då lättare att vandra uppåt.
När du sedan släpper bromsen ligger de nära huvudbromscylindern och vandrar sista vägen ut till reservoaren.
Det underliga är att det bara är en väldigt liten del av systemet som kan luftas genom att tyngdlagen får göra sitt.
Den lilla svängen vid svingen skapar ju en effektiv spärr för eventuell luft att ta sig vidare framåt i systemet.
Så jag misstänker ändå att det är något annat som sker...
 
Det underliga är att det bara är en väldigt liten del av systemet som kan luftas genom att tyngdlagen får göra sitt.
Den lilla svängen vid svingen skapar ju en effektiv spärr för eventuell luft att ta sig vidare framåt i systemet.
Så jag misstänker ändå att det är något annat som sker...

Ligger huvudbroms cylindern nära avgassystemet?
Prova med lite reflekterande aluminium tejp eller så för att se om det hjälper
 
Ligger huvudbroms cylindern nära avgassystemet?
Prova med lite reflekterande aluminium tejp eller så för att se om det hjälper
Hmm, du har varit med förr ser jag.:tummenupp
Du har så rätt, för en av dom få förändringar som skett på den
nyare Tuonon är att från -07 så satte dom dit en liten plåt innanför
huvudcylindern som skydd mot värmen från avgassystemet.

Och som sagt min bakbroms funkar hur bra som helst numera med rätt
luftningsprocedur och 5kg järn...dom få gånger jag använder den vill
säga...
 
Hmm, du har varit med förr ser jag.:tummenupp
Du har så rätt, för en av dom få förändringar som skett på den
nyare Tuonon är att från -07 så satte dom dit en liten plåt innanför
huvudcylindern som skydd mot värmen från avgassystemet.

Och som sagt min bakbroms funkar hur bra som helst numera med rätt
luftningsprocedur och 5kg järn...dom få gånger jag använder den vill
säga...

Jo, jag misstänkte nästan att din hoj redan hade en sköld där.#
Samma här, bakbromsen används mest bara för att motionera den så den inte helt beckar igen.
 
Hmm, du har varit med förr ser jag.:tummenupp
Du har så rätt, för en av dom få förändringar som skett på den
nyare Tuonon är att från -07 så satte dom dit en liten plåt innanför
huvudcylindern som skydd mot värmen från avgassystemet.

Och som sagt min bakbroms funkar hur bra som helst numera med rätt
luftningsprocedur och 5kg järn...dom få gånger jag använder den vill
säga...

Min -06 Tuono har också värmesköld, har hittills peppar peppar inte haft några problem med bakbromsen. Annat var det med min förra mille den fick jag lufta var 3:e vecka cirkus.
 
Dum fråga kanske men ändå.... Vad är det bästa att använda om man ska plocka bort den gamla tankpadden? T-sprit eller nån limborttagning?
 
Är det någon som vet om det är samma framlyktor på en touno 06-08 och den vanliga rsv1000r 04-08.jag behöver nämligen byta ut mina från uk så att man får rätt ljusbild.
falco
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top