Aprilia-tråden

Åtdraget styrlager men problemet kvarstår, börjar fundera på om det kan vara bromsskivorna som har slagit sig? Förklarar iofs inte glappet man känner när man wheelar..

Styrkronan rör sig en hel del fram och tillbaks av dom pulserande vibrationerna vid inbromsning, ska den kunna göra det eller ska jag dra åt lagret ännu hårdare?
 
Ok, jag är med på vad ni menar. Tycker det känns långsökt att lagren skulle vara slut efter 1200mil, ägaren innan mig en hd-åkande kille i 45-årsåldern som bara haft denna hojen att toura med i europa. Så den har inte fått gå hårt...

Vid framhjulsaxeln sitter det ju en distans, ska den sitta på höger eller vänster sida av hojen? Har bytt framdäck och den satt på höger sida då (dvs höger sida om man sitter på hojen) så jag satte tillbaks den där. Men i en servicemanual jag laddat hem står det att den ska sitta på vänster sida? Har ägaren innan mig satt den fel tro?

(Framgår inte om dom menar vänster sida när man står framför hojen eller vänster sida när man sitter på hojen, finns inga bilder som visar det heller)

En polare till mig fick byta styrlager på sin hoj innan 1000mil, en FZ6 som Yamaha bytte på garantin efter mycket strul. Så visst kan det hända.

Är det inte så att själva axeln utgör distans på vänster sida och den lösa distansen ska sitta på höger sida?

Är du säker på att det är styrlagren som glappar, dvs känner du glappet när du "lyfter" i gaffelbenen när framhjulet hänger fritt i luften.

Åtdraget styrlager men problemet kvarstår, börjar fundera på om det kan vara bromsskivorna som har slagit sig? Förklarar iofs inte glappet man känner när man wheelar..

Styrkronan rör sig en hel del fram och tillbaks av dom pulserande vibrationerna vid inbromsning, ska den kunna göra det eller ska jag dra åt lagret ännu hårdare?

Styrlagret tar stryk om man sätter ner hojen hårt när man wheelar, men det låter mer som om det är dina skivor som slagit sig.
 
Last edited:
Drog åt bra mkt hårdare nu och det blev en klar förbättring, med andra ord är det dags att byta styrlager.. Hinner dock inte göra det innan vi åker på söndag så jag får hoppas att det håller ihop iaf. Blir lugn körning ihop med tjejen på hennes sv650 så förhoppningsvis funkar det.

Kan man byta till något lager som bättre klarar av bakhjulskörning?

Tror nog att skivorna har slagit sig lite och att det har hjälpt till att påskynda slitaget på styrlagret... Får ta tag i det när jag kommer hem igen.

Tack för all hjälp :tummenupp
 
Drog åt bra mkt hårdare nu och det blev en klar förbättring, med andra ord är det dags att byta styrlager.. Hinner dock inte göra det innan vi åker på söndag så jag får hoppas att det håller ihop iaf. Blir lugn körning ihop med tjejen på hennes sv650 så förhoppningsvis funkar det.

Kan man byta till något lager som bättre klarar av bakhjulskörning?

Tror nog att skivorna har slagit sig lite och att det har hjälpt till att påskynda slitaget på styrlagret... Får ta tag i det när jag kommer hem igen.

Tack för all hjälp :tummenupp

Väldigt ovanligt att styrlagrena blir dåliga på apriliorna...du är den första jag kommer på, men att skivorna brukar bli skeva är ett vanligare problem...det pulserar när man bromsar.
 
Väldigt ovanligt att styrlagrena blir dåliga på apriliorna...du är den första jag kommer på, men att skivorna brukar bli skeva är ett vanligare problem...det pulserar när man bromsar.

Har råkat ut för exakt samma sak som MackeNo1, men på en Ducati. Kändes som det var glapp i styrlagret och frambromsen pulserade. Styrlagret drogs åt och båda sakerna blev lite bättre, dock inte helt hundra.

Vad gör bromsskivorna skeva? Är det nitarna som börjar bli kassa? För mycket hårda inbromsningar = värme? Det klassiska att börja köra iväg med skivbromslåset i ett par gånger?

Tänkte byta styrlagret vid nästa service (förutsatt att det inte blir mycket värre), eftersom de ändå plockar av kåpor och annat. Då har den gått 4000 mil och det är ca 750 mil dit.
 
Ok, jag är med på vad ni menar. Tycker det känns långsökt att lagren skulle vara slut efter 1200mil, ägaren innan mig en hd-åkande kille i 45-årsåldern som bara haft denna hojen att toura med i europa. Så den har inte fått gå hårt...

Vid framhjulsaxeln sitter det ju en distans, ska den sitta på höger eller vänster sida av hojen? Har bytt framdäck och den satt på höger sida då (dvs höger sida om man sitter på hojen) så jag satte tillbaks den där. Men i en servicemanual jag laddat hem står det att den ska sitta på vänster sida? Har ägaren innan mig satt den fel tro?

(Framgår inte om dom menar vänster sida när man står framför hojen eller vänster sida när man sitter på hojen, finns inga bilder som visar det heller)

Kan den möjligen ha blivet tvättad med högtryck:va

:D :D :D :D
 
Har råkat ut för exakt samma sak som MackeNo1, men på en Ducati. Kändes som det var glapp i styrlagret och frambromsen pulserade. Styrlagret drogs åt och båda sakerna blev lite bättre, dock inte helt hundra.

Vad gör bromsskivorna skeva? Är det nitarna som börjar bli kassa? För mycket hårda inbromsningar = värme? Det klassiska att börja köra iväg med skivbromslåset i ett par gånger?

Tänkte byta styrlagret vid nästa service (förutsatt att det inte blir mycket värre), eftersom de ändå plockar av kåpor och annat. Då har den gått 4000 mil och det är ca 750 mil dit.

Nu vet jag inte om det är exakt lika skivor på ducatin som på aprilian... men felet på skivorna på aprilian är fjäderbrickorna som sitter på dem...det bildas skit/smuts på dem så skivorna blir stuma och därmed blir skeva...ibland räcker det med att bara rengöra brickorna så blir det bra igen.
 
Kan den möjligen ha blivet tvättad med högtryck:va

:D :D :D :D

Tja, omöjligt är det ju inte. Jag tvivlar ju på att han blåst på med högtrycken mot styrhuvudet, men man vet aldrig.

Hur gör man bäst rent fjäderbrickorna? 5-56 eller brakecleen kanske?
 
Bromsar fram

Nu vet jag inte om det är exakt lika skivor på ducatin som på aprilian... men felet på skivorna på aprilian är fjäderbrickorna som sitter på dem...det bildas skit/smuts på dem så skivorna blir stuma och därmed blir skeva...ibland räcker det med att bara rengöra brickorna så blir det bra igen.

Jag vet att det kan bli så. Gör rent där:tuttar det kan inte bli sämre:yoparty
Min 02 mille fick man göra rent lite då och då. :D Tvål och vatten med en borste gör susen:tummenupp

:D :D :D :D
 
Lite mer krokvägsåka avklarat på Millen, och man reagerar på att det upplevs som att man får bryta lite mer i bågen än tidigare med viffern.
Där viffern liksom flöt mer får man lägga lite mer energi på att få ned bågen.

Kan det månne vara det är 190-däcket med gedigen fegisrand på mitten som ställer till det, jag vet att viffern blev en helt ny hoj med nya pilot road2, den rullade mjukt och lätt över från sida till sida.

Men i övrigt känns hojen väldigt stadig, och det breda mellanregistret är lömskt, man tycker inte man ligger på värst, men det svarar direkt när man vrider lite på rullen.

...för att inte tala om ljudet, jag blir knäsvag bara av att ruppa lite med gasen. :näsblod

Varmt och skönt som tusan om vaderna är det, det ljummar på friskt från rovan. :yoparty

/J
 
Lite mer krokvägsåka avklarat på Millen, och man reagerar på att det upplevs som att man får bryta lite mer i bågen än tidigare med viffern.
Där viffern liksom flöt mer får man lägga lite mer energi på att få ned bågen.

Kan det månne vara det är 190-däcket med gedigen fegisrand på mitten som ställer till det, jag vet att viffern blev en helt ny hoj med nya pilot road2, den rullade mjukt och lätt över från sida till sida.

Men i övrigt känns hojen väldigt stadig, och det breda mellanregistret är lömskt, man tycker inte man ligger på värst, men det svarar direkt när man vrider lite på rullen.

...för att inte tala om ljudet, jag blir knäsvag bara av att ruppa lite med gasen. :näsblod

Varmt och skönt som tusan om vaderna är det, det ljummar på friskt från rovan. :yoparty

/J

Millen trivs bäst med 180/55 :tummenupp
 
Håller med dig Lam-kaka ,, den trivs bäst med 180 däck,jag kör 190 o var på karlskoga o åkte igår och konstaterade att ett smalare däck hade varit bättre för kurvtagningens skull ,, min i posör syfta kan vi ja få plats med ett 200 åxå ,, fett men inte bra.
// Jocke

Millen trivs bäst med 180/55 :tummenupp
 
Håller med dig Lam-kaka ,, den trivs bäst med 180 däck,jag kör 190 o var på karlskoga o åkte igår och konstaterade att ett smalare däck hade varit bättre för kurvtagningens skull ,, min i posör syfta kan vi ja få plats med ett 200 åxå ,, fett men inte bra.
// Jocke

Kan bara hålla med, har kört både med 180 o 190 men 180 passar mig bäst. Var också på Gåsen igår, ovanligt mycket apor där och man undrar om det börjar bli en dussinhoj :D Körde i grupp 3 på en svart gammille 99:a.

/R
 
Kan bara hålla med, har kört både med 180 o 190 men 180 passar mig bäst. Var också på Gåsen igår, ovanligt mycket apor där och man undrar om det börjar bli en dussinhoj :D Körde i grupp 3 på en svart gammille 99:a.

/R

Har tidigare kört på Pirelli Supercorsa och Corsa och nu Pilot Power 2CT (alla 180/55). Tycker att jag får bryta mer för att få ned hojen i kurvorna med 2ct. Om man tittar på formerna på de olika däcken som finns på marknaden så kan man nog ana vilka som är lätt respektive trögsvängda. Så det är inte bara däckbredden som påverkar trögheten.
Men annars så var det en riktigt rolig dag där på åsen. Tyckte det flöt på bra i grupperna och bra arrangörer. Körde i grupp tre ,svarta -03:an med Mivvarna.
 
men fan då var det ju du som kom som en raket förbi mig vid esset ,,
jag hade en likadan hoj som min första mille o den var jag sjukt nöjd med ,,
ja kollade efter dig lite i depån tänkte spåna lite men hittade inte på dig eller din millepolare,
en annan gång ,,
// Jocke i köping.

Kan bara hålla med, har kört både med 180 o 190 men 180 passar mig bäst. Var också på Gåsen igår, ovanligt mycket apor där och man undrar om det börjar bli en dussinhoj :D Körde i grupp 3 på en svart gammille 99:a.

/R

då var det du som körde med en kamrat som hade en gul ducce ?
om jag inte har fel så var det 5 prillor i 3:e grupp,, 2st 03:or 2st 99:or varav en kavvagrön och sedan min långsamma -04:a

// Jocke

Har tidigare kört på Pirelli Supercorsa och Corsa och nu Pilot Power 2CT (alla 180/55). Tycker att jag får bryta mer för att få ned hojen i kurvorna med 2ct. Om man tittar på formerna på de olika däcken som finns på marknaden så kan man nog ana vilka som är lätt respektive trögsvängda. Så det är inte bara däckbredden som påverkar trögheten.
Men annars så var det en riktigt rolig dag där på åsen. Tyckte det flöt på bra i grupperna och bra arrangörer. Körde i grupp tre ,svarta -03:an med Mivvarna.
 
Last edited:
Har tidigare kört på Pirelli Supercorsa och Corsa och nu Pilot Power 2CT (alla 180/55). Tycker att jag får bryta mer för att få ned hojen i kurvorna med 2ct. Om man tittar på formerna på de olika däcken som finns på marknaden så kan man nog ana vilka som är lätt respektive trögsvängda. Så det är inte bara däckbredden som påverkar trögheten.
Men annars så var det en riktigt rolig dag där på åsen. Tyckte det flöt på bra i grupperna och bra arrangörer. Körde i grupp tre ,svarta -03:an med Mivvarna.

Jo det är helt riktigt, jag var lite väl generaliserande där kanske. Har ett Dunlop Roadsmart 180/55 på gatan för hållbarhetens skull (pendlar 10 mil om dagen med hojen) och det är kanske lite sävligare. Ett utmärkt däck för vardagsåkning dock.

Det jag menade var om man jämför 180/55 med 190/50 av lite racigare sort. Har inte provat 190/55 men det funkar säkert bra också!

/T
 
Gelleråsen 2-3/8

Nu köpte jag min prilla för att det inte var en dussinhoj, och nu börjar det drälla av dem:va
Men det är ju förståligt, är sjukt nöjd med min hoj:tummenupp
Ska bli kul att se hur den funkar på bana.

Är det någon här som ska till Gelleråsen 2-3 augusti?
 
Kan bara hålla med, har kört både med 180 o 190 men 180 passar mig bäst. Var också på Gåsen igår, ovanligt mycket apor där och man undrar om det börjar bli en dussinhoj :D Körde i grupp 3 på en svart gammille 99:a.

/R

Tyckte också det var ovanligt mycket aprilia på banan i onsdags, räknade typ fyra-fem per grupp, mycket mer än jag väntat mig. Jag körde kycklinggul 03:a i grupp 1 (:rodnar ).
 
Den tycker inte om mig, nån hugad spekulant?

Det berömda sidostödet gör återigen sitt för att ställa till bekymmer.
För en månad sen valde hojen att beskedligt lägga sig på högersidan, då stödet är lite väl "upprätt" på hojen orginal. Givetvis vänta den ett tag med det tills man lämnat den utan uppsikt...

Så, med det färskt i minnet, skulle parkera idag.(Står alltid på depå i garaget) Väljer en plats som lutar lite lätt åt hållet som gör att den står stadigare. Ah, funkar kalas :tummenupp Men där hade jag fel:mad: :mad: Eftersom det töntiga stödet är som det är så väljer det att passera genom asfalten (inte nylagd). Så nu la den sig på vänster sida med. Förbannat :huvet !
Jag tror jag säljer den billigt nu. Nån som är sugen?
Blev lite repor på kåporna och ett trasigt backspegelglas. Visst, inget farligt men jag blir så trött....

Helt klart har hojen nåt emot mig, tydligen tycker den inte om att bli putsad, polerad och fylld med lull-lull..

45kkr å den e din.

Ehm, nån som har en vänsterspegel annars?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top