Aprilia-tråden

Då är det inte många fler argument vi behöver inför ditt stundande Aprilia inköp då ,,
att plötsligt ha ett bergstadigt chassie med bra tryck i motorn är väl övertygande nog väl :tummenupp

och då ska du veta att Lam-kaka´s hoj är bra mycket slöare än min :tuttar

In your dreams jocke in your dreams :pannkyss , Min är snyggare och snabbare än din hoj alla :tuttar älskar den! , även fast du har bättre knull puts på din :näsblod
 
Glapp i styrhuvud/framgaffel?

Har ett irriterande glapp i styrhuvudet/framgaffeln, känns tydligt när man kopplar upp hojen på bakhjulet eller gör en hård inbromsning. Skulle tro att det är styrlagret som inte är åtdraget ordentligt? Gör iaf att man inte litar helt på hojen och jag skulle vilja åtgärda det innan jag åker på en 200mils tripp till norge på söndag.

Köpte en 14mm inseksnyckel och drog åt övre styrhuvudet, det gjorde glappet mindre påträngande men det finns fortfarande kvar. Ska man ta bort styrhuvudet för att dra åt lagret på nått sätt? Andra tips på vad jag kan göra för att få bort det?
 
Halloj boys!

Purfärsk & nybliven RSV-chaufför idag, superkul båge - twinrovan passar mig perfekt!
Lite tung tripp bara, 36 mil ned för att hämta den på min gamla VFR, lite lagomt seg - sedan 36 mil tillbaka på RSV:n...bara E20 (fan ta ålbetet som ritat den vägen).

Imorgon blir det krokvägar om vädret tar och snyter sig..

Sitter det en öhlins-styrdämpare standard på en "vanlig" 01 RSV Mille?
Samma lika, plasttank och Öhlinare bak, jag trodde det var "R"-attribut? Dock verkar det vara showagaffel fram (öhlinarna har väl guldfärgade ytterben på gaffeln?).

/J
 
Då är det inte många fler argument vi behöver inför ditt stundande Aprilia inköp då ,,
att plötsligt ha ett bergstadigt chassie med bra tryck i motorn är väl övertygande nog väl :tummenupp

och då ska du veta att Lam-kaka´s hoj är bra mycket slöare än min :tuttar
Bara studierna är avslutade så ska vi nog ta o hälsa på en handlare, men det blir ju inte förrän nästa sommar.

Finns dom i rosa med gröna fälgar?
 
ha ha ha så länge du inte kör om mig så är den inte snabbare ,, BASTA ,,
att den är snyggare är ju bra att du tycker ,, men så var det ju jag som hämtade den åt dig *skrattar*.

In your dreams jocke in your dreams :pannkyss , Min är snyggare och snabbare än din hoj alla :tuttar älskar den! , även fast du har bättre knull puts på din :näsblod

den färgen ,, mnjaa men om du köper den hojjen så kan jag nog hjälpa till o pimpa den som du vill ha den :tummenupp

Bara studierna är avslutade så ska vi nog ta o hälsa på en handlare, men det blir ju inte förrän nästa sommar.

Finns dom i rosa med gröna fälgar?

jag kanske ska leta mig ut ur mitt gryt o ta en runda jag med i morgon ,,
kanske kan sammanstråla någonstan o skryta över prillorna ,, ?

Halloj boys!

Purfärsk & nybliven RSV-chaufför idag, superkul båge - twinrovan passar mig perfekt!
Lite tung tripp bara, 36 mil ned för att hämta den på min gamla VFR, lite lagomt seg - sedan 36 mil tillbaka på RSV:n...bara E20 (fan ta ålbetet som ritat den vägen).

Imorgon blir det krokvägar om vädret tar och snyter sig..

Sitter det en öhlins-styrdämpare standard på en "vanlig" 01 RSV Mille?
Samma lika, plasttank och Öhlinare bak, jag trodde det var "R"-attribut? Dock verkar det vara showagaffel fram (öhlinarna har väl guldfärgade ytterben på gaffeln?).

/J
 
Last edited:
Last edited:
www.af1racing.com har Genuine Brembo Replacement Clutch Lever - #8113758 för $59.99.
Snabb och bra leverans, och dollarn runt 6 spänn.

Ja jag vet (eller snarare har fått veta) följande av Denny på Aprilia-Center i Haninge:

Så fort man sätter på andra rör eller slipons för högre effekt, så måste hojjen mappas om. D.v.s att originalmappen i ECU´n skall ställas in på läge 2, vilket betyder "Race-Mappen". Det tar max 5 min att mappa om ECU´n i hojjen på verkstan, så det borde inte kosta ens i närheten av vad en Dyno-mappning gör gissar jag. PM:a Zacke, jag vill minnas att han redan gjort denna mappning hos just Aprilia-Center i Haninge, så han kanske vet priset :va

Det är faktiskt t.o.m som så enligt Denny, att när man ska montera Akrapovic-burkar, så MÅSTE verksta´n mappa om till 2:ans mappning i ECU´n - det är ett krav från Akrapovic-firman...annars pajjar något i motorn (jag vet inte vad dock).

Har du fler frågor, så tveka inte och ring Denny på Aprilia-Center i Haninge, han är riktigt schysst & trevlig att ha å göra med :tummenupp

Själv kör jag med LeoVince-rör, PowerCommander III samt just racemapp nr: 2 :hej


Tack skitmycket för hjälpen boys!
 
Halloj boys!

Purfärsk & nybliven RSV-chaufför idag, superkul båge - twinrovan passar mig perfekt!
Lite tung tripp bara, 36 mil ned för att hämta den på min gamla VFR, lite lagomt seg - sedan 36 mil tillbaka på RSV:n...bara E20 (fan ta ålbetet som ritat den vägen).

Imorgon blir det krokvägar om vädret tar och snyter sig..

Sitter det en öhlins-styrdämpare standard på en "vanlig" 01 RSV Mille?
Samma lika, plasttank och Öhlinare bak, jag trodde det var "R"-attribut? Dock verkar det vara showagaffel fram (öhlinarna har väl guldfärgade ytterben på gaffeln?).

/J

Välkommen i Prilla Gänget:tummenupp

:D :D :D :D
 
Man tackar! :)

Jag var alldeles för pipig och klen i kroppen för att spaka krokväg idag, blev gräsklippning och tvätt av millen istället, men en liten luftningsrunda och kaffe hos polare blev det i alla fall.

Jädrar vad man sitter framåtlutad, och det är lite smalare runt tanken att knipa åt. :D

/J
 
Jag känner att jag inte riktigt har gett ordentligt med cred till Tedden, (lammköttet).

Han lät ju faktiskt mig provköra hans hoj, trots att vi inte har träffats mer än ett fåtal ggr. Trots att jag sa att det innebär att han måste köra min båt som gungar sig igenom kurvor om det går över 200, trots att vi minuterna innan låg o körde väääldigt fort, fortare änm vad jag skulle vilja se nån köra med min aprilia.

Men, han lät mig ta den, la sin sommar i mina händer. Litade på att jag inte skulle krascha o förstöra allt.

Och han höll på o gå på en nit där, jag fick ett rejält bakhjulssläpp för att jag korsade en blöt mittlinje i en kurva. En kurva där jag i vanliga fall kör 150-170, nu höll jag under 100 för attdet var blött. Men inte hjälpte det.

Jag är tacksam att han inte var på samma ställe som mig just då, för han hade nog satt andan i haösen och sen skitit ut den. Det gjorde jag...


Men Tack Ted, det känns JÄTTEroligt o köra en 11år gammal hoj, med 11år gamla fjädringskomponenter, med ett bromssytem som skulle bytts ut för 5år sen och med mig på, som bara vill ha en mille nu...

Tack.
 
Det ska bli kul o få måla om din nya V-4:a sen :tuttar



Jag känner att jag inte riktigt har gett ordentligt med cred till Tedden, (lammköttet).

Han lät ju faktiskt mig provköra hans hoj, trots att vi inte har träffats mer än ett fåtal ggr. Trots att jag sa att det innebär att han måste köra min båt som gungar sig igenom kurvor om det går över 200, trots att vi minuterna innan låg o körde väääldigt fort, fortare änm vad jag skulle vilja se nån köra med min aprilia.

Men, han lät mig ta den, la sin sommar i mina händer. Litade på att jag inte skulle krascha o förstöra allt.

Och han höll på o gå på en nit där, jag fick ett rejält bakhjulssläpp för att jag korsade en blöt mittlinje i en kurva. En kurva där jag i vanliga fall kör 150-170, nu höll jag under 100 för attdet var blött. Men inte hjälpte det.

Jag är tacksam att han inte var på samma ställe som mig just då, för han hade nog satt andan i haösen och sen skitit ut den. Det gjorde jag...


Men Tack Ted, det känns JÄTTEroligt o köra en 11år gammal hoj, med 11år gamla fjädringskomponenter, med ett bromssytem som skulle bytts ut för 5år sen och med mig på, som bara vill ha en mille nu...

Tack.
 
Ingen som vet om/hur man drar åt styrlagret när det glappar? Så jag inte river ner hela hojen och tar bort framgaffel och styrkrona i onödan.... Åker som sagt till norge med hojen på söndag så det är lite akut.
 
Ingen som vet om/hur man drar åt styrlagret när det glappar? Så jag inte river ner hela hojen och tar bort framgaffel och styrkrona i onödan.... Åker som sagt till norge med hojen på söndag så det är lite akut.
Om det är något sånär skapt som på vilken annan hoj som helst så är det bort med styrkronan för att komma åt muttrarna till lagret.
 
Ok, då blir det till att riva skiten idag då. Tack för hjälpen!
 
Har fått bort övre styrkronan nu men kan inte påstå att jag hittat något uppenbart fel. Lagret satt åtdraget med låsringarna, ingenting löst där med andra ord. Hojen har bara gått 1200mil så jag har svårt att tro att lagret skulle vara slut? Lyckas inte få upp det så jag har inte kunnat kolla närmare på det.

Sitter det likadant i undre styrkronan som i övre? Fan så mkt bökigare att komma åt där men jag har väll inget annat val än att göra ett försök.
 
Har fått bort övre styrkronan nu men kan inte påstå att jag hittat något uppenbart fel. Lagret satt åtdraget med låsringarna, ingenting löst där med andra ord. Hojen har bara gått 1200mil så jag har svårt att tro att lagret skulle vara slut? Lyckas inte få upp det så jag har inte kunnat kolla närmare på det.

Sitter det likadant i undre styrkronan som i övre? Fan så mkt bökigare att komma åt där men jag har väll inget annat val än att göra ett försök.
Det bör vara bara nedre delen av kronan där, ingen mutter.

Se till o dra medmoment upptill, det kan vara slut ändå. Knepigare saker har hänt, men man kan "läka" lagren tillfälligt genom mo dra åt dom lite hårdare än angivet moment. Då sitter allt tightare o man klarar sig lite längre. Men det är ju alltid bäst o byta lager.
 
Det bör vara bara nedre delen av kronan där, ingen mutter..

Hängde inte med riktigt på vad du menade?


Hur gör man för att få upp lagret så man kan kolla närmare på det? Har ingen lust att använda för mycket våld då jag inte vet hur lång tid det tar att få tag på ett nytt om detta pajjar.
 
Nedre halvan av kronan sitter axeln på som går upp genom lagren, och det är den axeln muttern du drar ihop paketet med sitter på. :)

Glappar det kan man som det skrevs tidigare nypa åt dem lite till genom att dra lite hårdare än angivet moment, men det är inte rätt, slut lager byter man.

/J
 
Ok, jag är med på vad ni menar. Tycker det känns långsökt att lagren skulle vara slut efter 1200mil, ägaren innan mig en hd-åkande kille i 45-årsåldern som bara haft denna hojen att toura med i europa. Så den har inte fått gå hårt...

Vid framhjulsaxeln sitter det ju en distans, ska den sitta på höger eller vänster sida av hojen? Har bytt framdäck och den satt på höger sida då (dvs höger sida om man sitter på hojen) så jag satte tillbaks den där. Men i en servicemanual jag laddat hem står det att den ska sitta på vänster sida? Har ägaren innan mig satt den fel tro?

(Framgår inte om dom menar vänster sida när man står framför hojen eller vänster sida när man sitter på hojen, finns inga bilder som visar det heller)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top