Aprilia-tråden.

Ah, läste nu att hojen gick att kabla igång vilket innebär att batteriet är kass. Några 14V över polerna lär man iaf inte mäta upp med motorn avstängd :)
 
Sitter som berget!

Tänkte ta och byta framdäck. Tyvärr sitter bromsoken som in i h-te***
Jag har en mille r -01 så oken sitter med två 7mm insexskruvar.
Har nu fått loss dom på höger sida, men på vänster har jag brutit en hylsa och vridit två prima tengtools krommoly insexnycklar.
Har använt slagmejsel och spärrskaft hittills.
Tänkte börja med värme men har svårt att komma åt. Borde jag värma bulten eller oken?
Någon med andra tips?
MVH
 
Tänkte ta och byta framdäck. Tyvärr sitter bromsoken som in i h-te***
Jag har en mille r -01 så oken sitter med två 7mm insexskruvar.
Har nu fått loss dom på höger sida, men på vänster har jag brutit en hylsa och vridit två prima tengtools krommoly insexnycklar.
Har använt slagmejsel och spärrskaft hittills.
Tänkte börja med värme men har svårt att komma åt. Borde jag värma bulten eller oken?
Någon med andra tips?
MVH


Annars testa spraya 5-56 på båda sidorna och låt det gro in i två dagar sen torka rent och testa om det går lättare..
 
La på ymnigt med wd-40 i förrgår. Ska prova imorgon kväll igen. Har tidigare dunkat hårt direkt på skallarna och oken och även gått på med slagmejsel, så det hjälpte inte. Nästa steg om inte wd-40 funkar är värmepistolen, därefter blir det das endlösung: borra ut skiten . Nån som vet hur pass hårt man törs gå på med värmen? Tar oken stryk av värmepistol (borde ju ändå tåla en del värme)?
 
det går åt helvete..... tvättade hojen nyss. Å nu startar den inte. Blev en grundlig tvätt idag, brukar bara snabbtvätta..

Den tänder inte, vart ska jag börja leta? nu står den i solen å jag hoppas på att den ska soltorka bakom mina mattsvarta kåpor. Har testat en annan databox. Har även kopplat ur batteriet en stund...

På min andra hoj tändes EFI-lampan ibland efter tvätt, men den slocknade igen efter en stund, eller om batteriet kopplades ur en stund..

Vi ska ut å köra efter GP:t så det börjar bli bråttom..



edit.... nu funkar skiten.....
 
Last edited:
Tänkte ta och byta framdäck. Tyvärr sitter bromsoken som in i h-te***
Jag har en mille r -01 så oken sitter med två 7mm insexskruvar.
Har nu fått loss dom på höger sida, men på vänster har jag brutit en hylsa och vridit två prima tengtools krommoly insexnycklar.
Har använt slagmejsel och spärrskaft hittills.
Tänkte börja med värme men har svårt att komma åt. Borde jag värma bulten eller oken?
Någon med andra tips?
MVH

Inte för att vara störig, men håller du på att skruva av eller isär bromsoken?

Jag har en Falco, och på den sitter bromoken fast med två bultar. Mina ok sitter ihop med fyra insexskruvar.

Skruvarna som håller ihop oken ska man inte pilla på har jag hört, och dom ska sitta hårt.
Jag är ingen mekaniker på nåt sätt, så ta det med en nypa salt! :)
 
Min Falco från 2002 har fått datafel över vintern. :confused:

Jag har förlorat en av mina två trippmätare. Knappen fungerar, det vet jag eftersom den har en annan funktion då man håller den intryckt i fem sekunder.

Hojen stod utan laddare, med batteriet i, halva vintern. När jag kom hem från min långresa var det inte mycket alls mycket krut kvar. Jag köpte en Ctek-laddare och laddade med den resten av vintern.

Nu har jag upptäckt att trippmätare nummer två är borta. Det händer ingenting när jag trycker på knappen.

Jag har provat:
* Nollställa topphastighet och medelhastighet.
* Trycka väldigt många gånger på knappen
* Svära :gnissla
* Koppla ur batteriet i två dygn

Någon som kan komma med tips?
 
Last edited:
Min Falco från 2002 har fått datafel över vintern. :confused:

Jag har förlorat en av mina två trippmätare. Knappen fungerar, det vet jag eftersom den har en annan funktion då man håller den intryckt i fem sekunder.

Hojen stod utan laddare, med batteriet i, halva vintern. När jag kom hem från min långresa var det inte mycket alls mycket krut kvar. Jag köpte en Ctek-laddare och laddade med den resten av vintern.

Nu har jag upptäckt att trippmätare nummer två är borta. Det händer ingenting när jag trycker på knappen.

Jag har provat:
* Nollställa topphastighet och medelhastighet.
* Trycka väldigt många gånger på knappen
* Svära :gnissla
* Koppla ur batteriet i två dygn

Någon som kan komma med tips?

Har inget tips förutom att du kan fråga på http://www.apriliaforum.com/forums



Har själv ett litet problem.Jag tänker köpa nya däck till hojen, bakdäcket kommer bli Metzeler Z6 Roadtec men tyvär så vet jag inte vad jag ska ha för framdäck...Z6 fram också tycker jag är för hårt..någon som har något tips på ett bra framdäck med bra bet i som räcker ca 800mil+
 
Metzler M3 1000 mil borde du klara utan större problem.

Har inget tips förutom att du kan fråga på http://www.apriliaforum.com/forums



Har själv ett litet problem.Jag tänker köpa nya däck till hojen, bakdäcket kommer bli Metzeler Z6 Roadtec men tyvär så vet jag inte vad jag ska ha för framdäck...Z6 fram också tycker jag är för hårt..någon som har något tips på ett bra framdäck med bra bet i som räcker ca 800mil+

hur var det Ante ? håller du på o montera isär oken eller bort oken ,, ? :tummenupp

det går åt helvete..... tvättade hojen nyss. Å nu startar den inte. Blev en grundlig tvätt idag, brukar bara snabbtvätta..

Den tänder inte, vart ska jag börja leta? nu står den i solen å jag hoppas på att den ska soltorka bakom mina mattsvarta kåpor. Har testat en annan databox. Har även kopplat ur batteriet en stund...

På min andra hoj tändes EFI-lampan ibland efter tvätt, men den slocknade igen efter en stund, eller om batteriet kopplades ur en stund..

Vi ska ut å köra efter GP:t så det börjar bli bråttom..



edit.... nu funkar skiten.....
 
Last edited:
Nu måste jag lägga mig i Batteridebatten lite.

1. Ett friskt batteri ligger på ca 13,5 V, därav att generatorn laddar ca 14 V

2. Amperetimmarna anger bara hur mycket energi som finns lagrat, ett batteri med 10A kan (men behöver inte) lämna mer momentan energi än ett med 14A, dock under kortare tid. Beror på kvaliten på batterierna. Liknelsen med bensintanken var bra, man får inte mer effekt för att man tankar mer, men man kan köra längre.

3. Biltema!!! Har diskuterats mycket tidigare, efter att försökt med 2 st har jag gett upp det. kostade knappt 500 spänn, det första orkade inte alls, det andra orkade med 2 startförsök, sen gick det aldrig mer, hur mycket man än laddade.
Köpte sen ett Yuasa för 800:-, och nu funkar det skitbra.
Min åsikt är att det är inte värt att spara 300 spänn för att sen stå där en dag med urdraget batteri, även om det går att springa igång. Dock har en del tydligen haft framgång med biltemas batterier, men det verkar vara en chansning.

Och en Ctek-laddare är som sagt aldrig fel, har min på så fort jag inte kör.


/Pajje
 
Nädå, jag har inga intentioner att ta isär oken. Som jag skrev i nåt inlägg, så har jag en Mille R, och på den sitter ju Öhlinare fram. På dom sitter oken fast med två insexbultar istället för de vanliga bultarna.
Har inte tänkt på det, men går oken verkligen att ta isär?

Vad gäller batterier så kör jag Yuasa, den större varianten som går in i Millen. Jag tror reläet tillsammans med tveksamma kallstartsegenskaper är de stora problemen på Millen. Batteriet är bara ett sätt att täcka upp för dessa brister.
Stödlddning är ju egentligen inga problem om man bara tar en tur nån gång i månaden även vintertid.
 
Last edited:
sitter i tankarna att köpa en aprilia. men jag e lite rädd för den inte är lika bra andrahandsvärde? att jag ska tröttna osv? men försäkringen är låg och den är grymt snygg.. vad gör jag:D
aprilia 99:a för 50:- 2200 mil.
dyrt? ska jag ha en nyare?
har väl kanske 60:- om jag vill..
vad tycker ni?
 
Hej !
klart bromsoken går att ta isär ,,
det verkade bara så märkligt att bultarna sitter som gjutet bara ,, men om någon använt fel loctite så kan det skapa problem ,, värm mycket o ge en smäll med en järnhammare med insex bitsen sittandes i så borde det ge sig tycker jag,, annars har du problem ,,
kolla med förra ägaren hur han gjorde ,, han må ju ha bytt framdäck någon gång o då ska ju oken bort.

Nädå, jag har inga intentioner att ta isär oken. Som jag skrev i nåt inlägg, så har jag en Mille R, och på den sitter ju Öhlinare fram. På dom sitter oken fast med två insexbultar istället för de vanliga bultarna.
Har inte tänkt på det, men går oken verkligen att ta isär?

Vad gäller batterier så kör jag Yuasa, den större varianten som går in i Millen. Jag tror reläet tillsammans med tveksamma kallstartsegenskaper är de stora problemen på Millen. Batteriet är bara ett sätt att täcka upp för dessa brister.
Stödlddning är ju egentligen inga problem om man bara tar en tur nån gång i månaden även vintertid.
 
Kopplade in min PC3 igår, körde i en mapp för KN filter och en LeoVince dämpare. Nu e de så att ja inte vet va de e för märke på dämparen, hur mycket påverkar de? Någon som har tips på eller har en mapp som funkar bra?

Heelt ny på de här med PC :)

Tappar effekt mellan 3-4000rpm men får lite mer mellan 6-7..
 
Nu måste jag lägga mig i Batteridebatten lite.

1. Ett friskt batteri ligger på ca 13,5 V, därav att generatorn laddar ca 14 V

2. Amperetimmarna anger bara hur mycket energi som finns lagrat, ett batteri med 10A kan (men behöver inte) lämna mer momentan energi än ett med 14A, dock under kortare tid. Beror på kvaliten på batterierna. Liknelsen med bensintanken var bra, man får inte mer effekt för att man tankar mer, men man kan köra längre.

3. Biltema!!! Har diskuterats mycket tidigare, efter att försökt med 2 st har jag gett upp det. kostade knappt 500 spänn, det första orkade inte alls, det andra orkade med 2 startförsök, sen gick det aldrig mer, hur mycket man än laddade.
Köpte sen ett Yuasa för 800:-, och nu funkar det skitbra.
Min åsikt är att det är inte värt att spara 300 spänn för att sen stå där en dag med urdraget batteri, även om det går att springa igång. Dock har en del tydligen haft framgång med biltemas batterier, men det verkar vara en chansning.

Och en Ctek-laddare är som sagt aldrig fel, har min på så fort jag inte kör.


/Pajje

Viken modell och var köpte du Yuasa batteriet jag är också inne på mitt andra biltema gel batteri och nu har även det andra tappat stinget:mad:
Det straffar sig som vanligt att vara snål:gnissla men nu får det bli ett kvalitetsbatteri. Skall åka ned till Motogp tävlingen i Assen :yoparty och där vill man inte ha en massa strul med batterier.
 
Tänkte höra mig lite för i denna tråden då jag antagligen kommer inhandla mig en RSV Mille R senare i år. Årsmodellen som gäller för tillfället är 04-05.
Ni som har dessa kanske kan dra lite snabbt för o nackdelar med denna modellen? Kanske står nånstans i tråden men jag orkade inte glo igenom nästan 400 sidor. Något speciellt man bör kolla vid begagnatköp? Förutom svingen som verkar ska vara bytt på garanti.
Borde man kanske satsa på någon annan äldre årsmodell istället? Har inte råd med nyare.

Är det alltid Öhlinare på R-modellen? Stämmer det också att packboxarna i gaffeln behövs bytas varje år?
 
Tänkte höra mig lite för i denna tråden då jag antagligen kommer inhandla mig en RSV Mille R senare i år. Årsmodellen som gäller för tillfället är 04-05.
Ni som har dessa kanske kan dra lite snabbt för o nackdelar med denna modellen? Kanske står nånstans i tråden men jag orkade inte glo igenom nästan 400 sidor. Något speciellt man bör kolla vid begagnatköp? Förutom svingen som verkar ska vara bytt på garanti.
Borde man kanske satsa på någon annan äldre årsmodell istället? Har inte råd med nyare.

Är det alltid Öhlinare på R-modellen? Stämmer det också att packboxarna i gaffeln behövs bytas varje år?

Gav lite info förut åt dig i denna tråd men lägger till lite mera åt dig :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154814

98-03 R = Öhlins
04-05 R = Ej Öhlins
04-05 Factory = Öhlins
06-07 R = Öhlins fram men ej bak
06-07 Factory = Öhlins överallt

Öhlins gafflarna har en tendens att lätt läcka ja...oftast efter de har står still över vintern... men det finns botemedel på problemet antingen sätter man i Gsx1000r 04 packboxar i dem eller andra som tättar lite bättre.

Köpte själv en 06a i våras... en kompis fraktade upp den från blekinge till köping med släp åt mig.. efter det så började den läcka på enna gaffel benet, fick tag i några nya packboxar som är gjord för Motor Gp och de installerades och nu funkar det fin fint fast man råkar köra på ett hjul ibland.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top