Aprilia-tråden

Vad har du för bolag och hur gammal är du?

Körde Falco i Göteborg för två år sedan och då pröjsade jag 7500 SEK hel/hel hos TH

Kör numera Mille och får betala samma summa fast för halv försäkring :(

Kan inte säga något om olycksstatistiken men visst får man en känsla av att Aprilior och kanske även Duccar är mer sällan inblandade i olyckor...men sen är det ju inga dussinhojar heller, speciellt inte Falcon.

Jag valde bort helförsäkringen då det är den delen jag kan påverka själv med min egen körning. Visst är man aldrig säker för rullgrus, skenande kor eller dylikt men ändå.

Risken för stöld kan man också påverka med larm, tredubbla kättingar, bulldog och låst garage men helt säker går man aldrig.

Visst är det surt att behöva betala för att andra inte kan skilja på mitt och sitt men den dagen när det händer är man glad att man pröjsade.

/BW



Jag funderar lite på att bara teckna trafikförsäkring i år.

Trafik kostar mig 3500kr, för att få halvförsäkrningen måste jag punga ut 4300kr till.

Är det någon som har siffror på stöldstatistik för Aprilias sporthojar?

Helst statistik för Falco då, men jag antar att inte finns..


Vad tror ni, hur många av 1000 Aprilior blir varje år stulna i vårt fina land?



EDIT: Stavfel..
 
Fotpinnar och Helsystem

Hej

Ska inom kort få tummen ur och montera helsystemet till min Mille.

Ett litet dilemma dock, de medföljande fästena erbjuder inga fotpinnar. Ja jag vet att det är mer estetiskt utan forpinnar men tjejen vill åka med ibland så vad gör man :)

Någon som sett om det finns fästen för Akrapovic helsystem med fästen för fotpinnar?

/BW
 
Jag är sugen på en Aprilia Tuono R 06->

Vad kostar en sådan i försäkring??
Ca då alltså. Zon 2, 36år, körkort mer än 5 år, eget låst garage etc etc
 
Är det någon som har "sido importerat" (aka grå import) en Mille/Tuono?

Hur mkt billigare är det?
Blev det något problem med F-bolagen?
Service och sådant är av mindre vikt då jag ändå komemr serva min på icke Aprilia verkstad (10+ mil enkel till närmsta Aprilia, medans det är gångavstånd till en super duper mek...)
 
Jag har importerat en mille R. Tror det blev ca:8 K i vinst om man jämför med vad de kostade i Sverige när det begav sig.
Men kollar man nu så verkar det vara mer samma prisbild.

Försäkringen är lugn. Har testat med Folksam, IF, Länsförsäkringar och dom har inte ens frågat om det vart import. Och kostnaden för den "svenska" och "tyska" har i alla år varit den samma....
 
Blev det något problem med F-bolagen?

Det e inte när du försäkrar den som du ser problemen....de e när du skall ha ersättning !!!!

När du försäkrar det e det ingen som frågar om det e en gråimport, ingen som informerar dig om att du inte kommer få samma ersättning som en svensksåld och inte får du något avdrag på premien pga detta......:5sure

Men när du smällt:ajjabajja så e de en annan femma....

Jag har varit där, å det första dom drog upp var...."uhum...detta e ju en gråimport".

BTW.......TRYGGHANSA suger fett!!!
 
Last edited:
Vad har du för bolag och hur gammal är du?

...

Risken för stöld kan man också påverka med larm, tredubbla kättingar, bulldog och låst garage men helt säker går man aldrig.

Visst är det surt att behöva betala för att andra inte kan skilja på mitt och sitt men den dagen när det händer är man glad att man pröjsade.

/BW

Nu blir jag knäpp. Är helt övertygad om att jag svarade på ditt inlägg för ett tag sen.. hmm.

Jaja, jag är 24 och bor i Linköping. Haft kort i fyra år, inga olyckor.

Jag har tänkt en del på det och kommit fram till att jag ska ha halvförsäkringen. Jag blev jäkligt matt när nån jävel snodde min fina MTB (hemförsäkringen täckte), jag kan knappt tänka mig hur matt jag skulle bli om nån skulle sno min Falco, särskilt om jag var utan försäkring!


Sen är det en annan femma att jag själv tror att den enda försäkringen jag skulle ha användning för är vagnskadeförsäkringen, men va fan.. :gnissla
 
RSV Factory

Hej;
Köpte en Factory -04 för nån vecka sedan. Hade en fråga ang EFI( Electronic Fuel Injection);
Finns en liten varningslampan som lyser bredvid EFI som enligt instruktionsboken talar om att allt ligger inte bra till med insprutningen :va
Är det något nån har varit med om?
Vad kan det kosta att åtgärda?
Hade tänkt att lämna in den hos Biscaya eller annan Aprilia-handlare, men de flesta har naturligtvis stängt idag...

Tacksam för svar!

Mvh
 
Hej;
Köpte en Factory -04 för nån vecka sedan. Hade en fråga ang EFI( Electronic Fuel Injection);
Finns en liten varningslampan som lyser bredvid EFI som enligt instruktionsboken talar om att allt ligger inte bra till med insprutningen :va
Är det något nån har varit med om?
Vad kan det kosta att åtgärda?
Hade tänkt att lämna in den hos Biscaya eller annan Aprilia-handlare, men de flesta har naturligtvis stängt idag...

Tacksam för svar!

Mvh


Har ingen aning tyvär men sök här elelr fråga här :

http://www.apriliaforum.com/forums/

Det är ett usa forum med många som kan mycket om aprilia..
 
Slip-on från RSV till Tuono?

Hej

Vet någon om ett slip-on från en RSV 2003 kan passa till en Tuono 2004?

/BW
 
Vibrerande bromsar

Nu när våren kommit på riktigt och man börjat utnyttja Millens potential har ett tråkigt problem uppenbarat sig.

Vid inbromsningar från högre farter vibrerar bromsarna medans de tar fint i lägre hastigheter. Fick ett tips av en Aprilia kollega att koppla ur då han trodde att motorbromsen kunde inverka...hängde inte riktigt med i förklaringen men provade ändå utan förbättring.

Skeva skivor är väl den troliga förklaringen men fick ett tips om att det kan ha samlats smuts mellan bromsskivan och nitaran som håller den och att det ska finnas något rengöringsmedel för just detta. Brake Cleaner eller liknande :va

Någon som har erfarenhet av detta?

/Peter
 
Ja det stämmer ,, det blir för tight mellan "nav" och skiva och det slår sig ,, men gör rent med jämna mellanrum så kan du klara dig ,, det är enl,mig ett av problemen med "semiflytande"bromsskivor ,, för lite spel mellan skiva och nav.

det finns nya nitar o köpa vet jag ,, men jag kommer inte ihåg från vart ,, kolla med Lam-kaka här på forumet ,, han har snokat rätt på dom som säljer,, inte billiga men billigare än nya skivor.

så gör rent ordentligt så blir det förmodligen bättre ,,

// Jocke i köping

Nu när våren kommit på riktigt och man börjat utnyttja Millens potential har ett tråkigt problem uppenbarat sig.

Vid inbromsningar från högre farter vibrerar bromsarna medans de tar fint i lägre hastigheter. Fick ett tips av en Aprilia kollega att koppla ur då han trodde att motorbromsen kunde inverka...hängde inte riktigt med i förklaringen men provade ändå utan förbättring.

Skeva skivor är väl den troliga förklaringen men fick ett tips om att det kan ha samlats smuts mellan bromsskivan och nitaran som håller den och att det ska finnas något rengöringsmedel för just detta. Brake Cleaner eller liknande :va

Någon som har erfarenhet av detta?

/Peter
 
Ja det stämmer ,, det blir för tight mellan "nav" och skiva och det slår sig ,, men gör rent med jämna mellanrum så kan du klara dig ,, det är enl,mig ett av problemen med "semiflytande"bromsskivor ,, för lite spel mellan skiva och nav.

det finns nya nitar o köpa vet jag ,, men jag kommer inte ihåg från vart ,, kolla med Lam-kaka här på forumet ,, han har snokat rätt på dom som säljer,, inte billiga men billigare än nya skivor.

så gör rent ordentligt så blir det förmodligen bättre ,,

// Jocke i köping

Även jag känner visst tendens till samma problem, kan du ge förslag till hör man gör rent, är det nitarna där de möter skivorna man skall pusta på eller?
 
Även jag känner visst tendens till samma problem, kan du ge förslag till hör man gör rent, är det nitarna där de möter skivorna man skall pusta på eller?

Jag brukar ta Bräkleen eller liknande bromsrengöring. Sen tar jag en skruvmejsel, stoppar in den i niten och böjer ut niten, sprejar rengöringen och vickar runt niten tills det blir rent.
Bräkleen dunstar bort av sig själv. Sen kan man skölja bort det sista med vatten eller bara torka med en trasa.
 
Även jag känner visst tendens till samma problem, kan du ge förslag till hör man gör rent, är det nitarna där de möter skivorna man skall pusta på eller?


http://www.spieglerusa.com/cfm/rotoracc.cfm

Har ej köpt därifrån än... men hade några liknande på de skivor jag hade på gamla Millen... vet ej vart han som jag köpte skivorna hade köpt sina men de funkade jätte bra. Han sa även att orginal nitarna var skit om man skulle göra bana det va därför han hade bytt ut dem.

Några har också kört med knepet att böja ut fjädrarna på orginal skivorna(fjäder på baksidan av niten)...det funkade åt vissa åt mig funkade det ej.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top