Aprilia-tråden

Startar inte

Så var det dags för stopp...
Uppehåll när jag drog till jobbet, regn hela dan, uppehåll när jag skulle hem, men millen vägrar starta!!! :huvet
Det luktar soppa ordentligt och den puffade lite en gång. Sen var den död, även vid andra försöket 20 minuter senare.
Händer det här nånsin er andra?
Jag menar, kan man inte lita på hojen eller är det något med just min (som då kanske går att lösa)?
 
Så var det dags för stopp...
Uppehåll när jag drog till jobbet, regn hela dan, uppehåll när jag skulle hem, men millen vägrar starta!!! :huvet
Det luktar soppa ordentligt och den puffade lite en gång. Sen var den död, även vid andra försöket 20 minuter senare.
Händer det här nånsin er andra?
Jag menar, kan man inte lita på hojen eller är det något med just min (som då kanske går att lösa)?

Har haft tur hittills. Hoppas det håller i sig...
 
Såg att dett runnit av lite kylvätska idag:( Verkar komma från överdelen på kylaren kan dock inte se exakt vart ifrån, var en liten vattensamling runt fästet på överkant av den vänstra kylaren..

Någon som vet vad de kan va som läcker? Slang? trasig kylare?

Såg oxå att det är lite för mycket kylvätska i, typ 1cm över max sträcket.. Kan det ha något med de att göra?


Gissar på att den läcker i fäst örat...det har båda min kylare råkat ut för. Lämna in dem till någon som kan löda/svets dem och de göra en sträng runt fäst örat sen är det fixat(min hoj hade gått 4400mil).

Så var det dags för stopp...
Uppehåll när jag drog till jobbet, regn hela dan, uppehåll när jag skulle hem, men millen vägrar starta!!! :huvet
Det luktar soppa ordentligt och den puffade lite en gång. Sen var den död, även vid andra försöket 20 minuter senare.
Händer det här nånsin er andra?
Jag menar, kan man inte lita på hojen eller är det något med just min (som då kanske går att lösa)?

Kolla om det är någon slang som har losnat...om det luktar bensin...
 
Last edited:
Det har hänt mig en gång pga dåligt laddat batteri. Startar inte Millen under de första tre sekunderna kommer den inte göra det under nästa 10 min startmotorkörning heller. Min blev så sur att jag fick ta ut stiften och låta dem torka. Köp en C-tek och underhållsladda när du inte kör! Vid start, choka och rör inte gasen så ska den starta.



Så var det dags för stopp...
Uppehåll när jag drog till jobbet, regn hela dan, uppehåll när jag skulle hem, men millen vägrar starta!!! :huvet
Det luktar soppa ordentligt och den puffade lite en gång. Sen var den död, även vid andra försöket 20 minuter senare.
Händer det här nånsin er andra?
Jag menar, kan man inte lita på hojen eller är det något med just min (som då kanske går att lösa)?
 
Det har hänt mig en gång pga dåligt laddat batteri. Startar inte Millen under de första tre sekunderna kommer den inte göra det under nästa 10 min startmotorkörning heller. Min blev så sur att jag fick ta ut stiften och låta dem torka. Köp en C-tek och underhållsladda när du inte kör! Vid start, choka och rör inte gasen så ska den starta.

Jag kanske sparkar in en öppen dörr, men det ända choken gör är att höja tomgången, brukar själv ge lite gas själv istället för att hålla på och pilla på choken.

Så var det dags för stopp...
Uppehåll när jag drog till jobbet, regn hela dan, uppehåll när jag skulle hem, men millen vägrar starta!!! :huvet
Det luktar soppa ordentligt och den puffade lite en gång. Sen var den död, även vid andra försöket 20 minuter senare.
Händer det här nånsin er andra?
Jag menar, kan man inte lita på hojen eller är det något med just min (som då kanske går att lösa)?

Det där låter fett som en bränsleslang lossnat nånstans, lyft på tanken och kolla att allt är åtdraget. Kanske snabbkopplingen på returen som lossnat?
 
Last edited:
Det har hänt mig en gång pga dåligt laddat batteri. Startar inte Millen under de första tre sekunderna kommer den inte göra det under nästa 10 min startmotorkörning heller. Min blev så sur att jag fick ta ut stiften och låta dem torka. Köp en C-tek och underhållsladda när du inte kör! Vid start, choka och rör inte gasen så ska den starta.

Jag håller med föregående "talare" och lever därefter.

Jag kanske sparkar in en öppen dörr, men det ända choken gör är att höja tomgången, brukar själv ge lite gas själv istället för att hålla på och pilla på choken.
QUOTE]

Du har rätt, motorer med insprutning har ingen choke, rätt benämning är förhöjd tomgång. Nu används spaken i samma syfte som en choke så alla förstår nog ändå vad som avses. Jag använder spaken för förhöjd tomgång när jag startar min hoj för att slippa risken att sura ner motorn genom att ge gas med rullen. Jag tror inte det är exakt samma sak att vrida på gasrullen, i alla fall inte om man vrider mycket på rullen. På moderna hojar registreras en hel del genom gasrullen som sedan används för att stryra soppa/luft-blandningen, men nu börjar jag gå in på djupt vatten här då jag inte är mekaniker. Förhöjd tomgång påverkar inte dessa parametrar utan används bara för att just höja tomgången vilket gör det lättare att starta motorcykeln.
 
Last edited:
Så var det dags för stopp...
Uppehåll när jag drog till jobbet, regn hela dan, uppehåll när jag skulle hem, men millen vägrar starta!!! :huvet
Det luktar soppa ordentligt och den puffade lite en gång. Sen var den död, även vid andra försöket 20 minuter senare.
Händer det här nånsin er andra?
Jag menar, kan man inte lita på hojen eller är det något med just min (som då kanske går att lösa)?

Har råkat ut för startproblem i regn förrut. Om den inte startar vid fuktig väderlek så är det med stor sannolikhet något elektriskt problem.

Efter mycket letande så hittade jag att det var fukt i kontakten till kamsensorn. Kontaktdelarna är tätade med en gummipackning, men i mitt fall så kröp fukten längs kablarna in i kontakthuset. Tätningen där hade torkat. Tätade kontakterna med silikon.

Sladden till kamsensorn kommer ut mellan ventilkåpan och toppen på främre cylindern, vänster sida. Kolla alla kontakterna. Behöver inte vara just den här för dig.
 
Tack för svaren.
Nä, ingen slang som lossnat, jag skulle preciserat genom att tillägga att det är ur avgasröret det luktar. Jag kör hojen varje dag 30 minuter enkel resa, har ett yuasa 14 från förra året som dessutom tålde många startförsök utan att tröttna.
I morse när jag kom tillbaks till jobbet hoppade den igång som ingenting, utan stödladdning av batteriet sen startförsöken igår. Däremot skulle det ju kunna vara strtrelät som håller på att ge sig igen och inte orkar dra runt i rätt fart.

Mina tankar om det inträffade är annars att antingen hade den surat ner sig, eller så hade det kommit in fukt i nåt elektriskt.
Om den blev sur spekulerar jag i att det kan vara att den är "ostrypt" (klippt kabel vid ecu:n) men med originalsystem, eller att original-luftfiltret börjar bli täppt.
Vad tror ni?

I annat fall är den känslig för "rått" väder. Samma sak hände mig i vintras med tempen runt nollan. Trodde då att jag inte läst manualen ordentligt för kallstartsproceduren, men det kan ju lika gärna varit att den hade hunnit ventilera sig när jag kom tillbaka.
I så fall är den opålitlig, och det gillar jag inte.

Nån som har andra tips för sura motorer än att ta ur stiften?
Kan man koppla ur bränslepumpen och skava lite på starten utan att datorn får spatt?
 
Last edited:
Har råkat ut för startproblem i regn förrut. Om den inte startar vid fuktig väderlek så är det med stor sannolikhet något elektriskt problem.

Efter mycket letande så hittade jag att det var fukt i kontakten till kamsensorn. Kontaktdelarna är tätade med en gummipackning, men i mitt fall så kröp fukten längs kablarna in i kontakthuset. Tätningen där hade torkat. Tätade kontakterna med silikon.

Sladden till kamsensorn kommer ut mellan ventilkåpan och toppen på främre cylindern, vänster sida. Kolla alla kontakterna. Behöver inte vara just den här för dig.


Tack, ska definitivt ge mig på sensorkontakterna vid tillfälle.
 
Tack för svaren.
Mina tankar om det inträffade är annars att antingen hade den surat ner sig, eller så hade det kommit in fukt i nåt elektriskt.
Om den blev sur spekulerar jag i att det kan vara att den är "ostrypt" (klippt kabel vid ecu:n) men med originalsystem, eller att original-luftfiltret börjar bli täppt.
Vad tror ni?

Jag besiktigade min 02a nyligen och för att vara på den säkra sidan slängde jag på orginalröret. Jag har KN-luftfilter och kör med klippt kabel (ostrypt). Hojen startade som vanligt (har C-tekladdare inkopplad när jag inte kör på några dagar), nog för att jag förväntade mig att hojen skulle gå lite sämre på höga varv med orginalburken, men ärligt talat kändes det som någon hand höll emot redan i mellanregistret, accelerationen var inte alls den samma! Nu kör jag normalt med ett G&G slipon med DB-killer i och då är det ett helt annat klipp i motorn! Jag blev förvånad över att det gör en så stor skillnad mellan att köra med orginalpipan eller med slipon, i mitt fall var det en jätteskillnad.
 
Gissar på att den läcker i fäst örat...det har båda min kylare råkat ut för. Lämna in dem till någon som kan löda/svets dem och de göra en sträng runt fäst örat sen är det fixat(min hoj hade gått 4400mil).
Japp verkar vara därifrån på min oxå..
Något att tänka på när man tappar/fyller på kylvattnet? Eller e de bara att lossa en slang långt ner o sen fylla på igen med hojjen på tomgång?
 
Last edited:
Japp verkar vara därifrån på min oxå..
Något att tänka på när man tappar/fyller på kylvattnet? Eller e de bara att lossa en slang långt ner o sen fylla på igen med hojjen på tomgång?

Det sitter dräneringspluggar under kylarna, och sen kan man ju ta en slang också, men att köra motorn känns lite överdrivet, och innan termostaten öppnat så pumpas det ju ingenting igenom kylarna i vicket fall, så nöj dig med det som rinner ut av sig själv.

Du har rätt, motorer med insprutning har ingen choke, rätt benämning är förhöjd tomgång. Nu används spaken i samma syfte som en choke så alla förstår nog ändå vad som avses. Jag använder spaken för förhöjd tomgång när jag startar min hoj för att slippa risken att sura ner motorn genom att ge gas med rullen. Jag tror inte det är exakt samma sak att vrida på gasrullen, i alla fall inte om man vrider mycket på rullen. På moderna hojar registreras en hel del genom gasrullen som sedan används för att stryra soppa/luft-blandningen, men nu börjar jag gå in på djupt vatten här då jag inte är mekaniker. Förhöjd tomgång påverkar inte dessa parametrar utan används bara för att just höja tomgången vilket gör det lättare att starta motorcykeln.

Choken och gasen är kopplade till samma reglage på spjälhusen, och givaren för hur mycket gas man ger sitter på den axeln, så ECU:n kan inte skillja på om det är choken eller gasrullen som påverkar. Dock är det ju inte fel att använda chocken, då får man lagom med gas utan att stå vrida själv.
Har justerat upp min så att den kan hålla iallafall motorvägsfart så man kan sträcka lite på sig under långfärder utan att tappa så mycket fart, och det påverkar ju givetvis inte det vanliga funktionen, bara att man får dra den lite mindre vid start, fast då använder jag den ju i vilket fall inte.

Men vad är det för kabel som ska klippas, måste kontrollera det på min med, tänk OM.....
 
Last edited:
Det sitter dräneringspluggar under kylarna, och sen kan man ju ta en slang också, men att köra motorn känns lite överdrivet, och innan termostaten öppnat så pumpas det ju ingenting igenom kylarna i vicket fall, så nöj dig med det som rinner ut av sig själv.

Tänkte mest på att den ska va igång när man fyller på så man fyller kylaren igen.. Eller?
 
Tänkte mest på att den ska va igång när man fyller på så man fyller kylaren igen.. Eller?

Fyll upp, kör den varm, kolla om det behövs mer. Om du inte dränerar hela motorn blir det ingen luft i den heller, och syftet är ju inte att byta kylarvätska, utan att ta bort kylaren och laga den, eller hur
 
Fyll upp, kör den varm, kolla om det behövs mer. Om du inte dränerar hela motorn blir det ingen luft i den heller, och syftet är ju inte att byta kylarvätska, utan att ta bort kylaren och laga den, eller hur

Ska man fylla behållaren full eller hålla sig inom min-max sträcken?
Fasen många frågor som dyker upp.. Har alldrig hållit på med kylare förut.
 
Ska man fylla behållaren full eller hålla sig inom min-max sträcken?
Fasen många frågor som dyker upp.. Har alldrig hållit på med kylare förut.

Töm med plugen underkylarnen.....sen fyller du till max sen kör du motorn så tempen går till ca 85c så termostaten öppnar till kylaren sen låter du den gå lite så till fläktana slår på sen slår du av och fyller på till max igen.
 
Jag funderar lite på att bara teckna trafikförsäkring i år.

Trafik kostar mig 3500kr, för att få halvförsäkrningen måste jag punga ut 4300kr till.

Är det någon som har siffror på stöldstatistik för Aprilias sporthojar?

Helst statistik för Falco då, men jag antar att inte finns..


Vad tror ni, hur många av 1000 Aprilior blir varje år stulna i vårt fina land?



EDIT: Stavfel..
 

Vad tror ni, hur många av 1000 Aprilior blir varje år stulna i vårt fina land?

Finns det 1000 Aprilior i Sverige ens? :va

Statistik blir alltid svår att förlita sig på när urvalet till statistiken är låg.
När Concorden krashade i Paris häromåret gick den från att vara världens säkraste passagerarflygplan till att statistiskt sett bli det farligaste... :gnissla

Har du ett säkert garage, alltid låser hojen, inte lämnar den utan uppsikt och inte skyltar med att du har en kan du kanske överväga att köra utan stöldförsäkring.

Blir hojen snodd är det billigare att ha tecknat stöldförsäkring än att köpa ny hoj.

Personligen anser jag inte att jag bör vara utan stöldförsäkring på min Aprilia.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top