Aprilia-tråden

Triggerhappy skrev:
Hur har det gått för dig betr Bendixen ??

Väntar fortfarande på specialverktyg från Aprilia :( .

När jag tog bort tändkåpan upptäckte jag att skruvarna som håller frihjulshuset till magnethjulet var så lösa att jag kunde vrida dem med pekfingret. Endast en skruv satt så hårt att den inte gick att dra med pekfingret allena.
Resultatet blir att frihjulshuset kan sitta lite hursom helst på frihjulet och ömsöm greppa ömsöm släppa, upptäckte oxå att den kan låsa när den skall frihjula.

Ett av kugghjulen å lite annat smått å gått har åkt på stryk pga detta :crash .

Fick som tips från Fastbike i stan att missljudet vid start kan komma från just lösa skruvar till frihjulshuset. Tydligen ngt han sett förut. Han sa oxå att det kan bli illa om man inte åtgärdar det.
Så när ni tycker att det skramlar för mycket vid start så kolla hellre en gång innan det blir för dyrt.

Kan tillägga att Biscaya tyckte jag skulle köra tills det rasar för jag måste byta frihjul ändå :crash .


EDIT: Enklast att se vad jag pratar om är att kolla Falco Spare Parts Catalogue, Ignition Unit Tab 59. Där har du 'sprag clutch', 'sprag clutch housing' och 'ingition unit'.

Man måste tömma cykeln på olja å ta bort oljetanken innan man kan ta bort tändkåpan så det kan man ju ha som vinterpyssel.
 
Last edited:
Renegadeklubben

Halloj! Så då har jag efter mycket om och men installerat Renegades luftkit. Verkar som borrhålen kan hamna lite olika för gasreglaget tog i gummibälgtratten. Löste det genom att skära bort lite av kanten på sidan som tog i. Så nu har jag nästan 1 mm till godo men det funkar. Här kommer en bild på vad jag menar.
Vilket insugsljud!!!! :crash
Gummitratten sitter så högt upp som det är möjligt... om ni undrar... (Bilden får en att tro att det går att skjuta upp mycket mer...)
 

Bifogat

  • ams-003.jpg
    ams-003.jpg
    46.2 KB · Visningar: 175
Last edited:
Excel-ark för utväxling Mille

Hittade detta Excel-ark på Aprilia i USA för uträkning av max fart vid olika utväxlingar. Bra, men undrar hur de gör för att ta hänsyn till luftmotståndet... nog bara teoretiska siffror...
Blir ett 16/44 för mig vid drivpaketbyte senare... dröjer nog då det verkar hålla rätt bra...

Excel utväxlingstabell
 
TMP:s bandagpå Anderstorp 11/8

Den 11/8 hade TMP bandag på Anderstorp för Apriliaägare, främst norrmän och danskar, men ett gäng svenskar på hugget fanns där också...
(Hallå El Presidente!) :hej

TMP har lagt upp en bildsida med ett hundratal kort.

Jag har också scannat in några egna kort från denna dag och skrivit lite för de som är intresserade:
http://arena-mc.torps.net/torsten/bilder/anderstorp_030811.htm
 

Bifogat

  • tmp_leistad_torsten 1.jpg
    tmp_leistad_torsten 1.jpg
    72.3 KB · Visningar: 146
Re: TMP:s bandagpå Anderstorp 11/8

Tokas skrev:
Den 11/8 hade TMP bandag på Anderstorp för Apriliaägare, främst norrmän och danskar, men ett gäng svenskar på hugget fanns där också...
(Hallå El Presidente!) :hej



Hallå själv!
:hej
:tummenupp
 
...kom aldrig dit pga att dom är så "petiga" med ljudet :-(( Lite sång från ett Renegade har väl aldrig skadat ngn ( om man inte kör in huvet i piporna som deras kontrollanter.....) Ser bra ut på bilden ! Hur mkt skruva han in fram skrev du ?? Stämmer det.....
 
BLUERIDER skrev:
...kom aldrig dit pga att dom är så "petiga" med ljudet :-(( Lite sång från ett Renegade har väl aldrig skadat ngn ( om man inte kör in huvet i piporna som deras kontrollanter.....) Ser bra ut på bilden ! Hur mkt skruva han in fram skrev du ?? Stämmer det.....

Tack! Jag skruvade inte själv, stod bredvid, men han sa att han ställde förspänningen på max, och ökade returdämpningen ½ - 1 varv.

Jag ska just ut och meka lite. Kan kolla om jag hinner.

PS. Jag hade mitt Renegade på, och det var inte det enda. Men som sagt, -bara halvbana... :mad: DS
 
Last edited:
Gummitratten sitter så högt upp som det är möjligt... om ni undrar... (Bilden får en att tro att det går att skjuta upp mycket mer...)

Ha ha, Mickar...F-n det skall inte behöva vara kapa och fixa för dom pengarna. Men dj-kligt kul att du fått på det. Nån annan märkbar skillnad än ljudet ???

PS. Jag hade mitt Renegade på, och det var inte det enda. Men som sagt, -bara halvbana... DS

Såg ut som ni hadde en rusktigt bra dag. Jag önskar jag kunde vart med ! :tummenupp
 
japp,då var det min tur att drabbas av stödproblem:) jag gjorde en 'Kaz' ..... pinnen på stödet lossnade.verkar vara en svag pungt på prillor.lite jobbigt när man stannar!! kliva av och böja sig ner samtidigt som hojen ska hållas i och pill@ ut stödet ......BLÄÄÄÄ

fråga: min har nu gått 730 mil är det dags för service kanske??
 
Rene Prang's inställningar av fjädringen på min Falco:
Fram:
3 ringar syns på gaffelbenen
2 ringar syns på fjäderförspänningen
Returdämpningen max medurs -1/4 varv

Bak:
Förspänningen ökad 3 mm
Returdämpningen: Max moturs, 24 klick, min inställning, 19 klick, max medurs (1 varv = 10 klick)

Hoppas det kan vara till någon nytta...
 
Triggerhappy skrev:
Ha ha, Mickar...F-n det skall inte behöva vara kapa och fixa för dom pengarna. Men dj-kligt kul att du fått på det. Nån annan märkbar skillnad än ljudet ???

Skojar'u eller!!! Trots mecket att få dit det, så var det värt varenda krona! Nu när all överskottsolja från luftfiltret sugits in i motorn så märks en jäkla skillnad. Körde med skjuts idag och det märks... stor skillnad i mellanregistret upplever jag det som - vilken knuff och vilket skönt ljud!!! :eek: :crash
Dom där 5-7 extra hästarna vid 6.000 varv eller vad det är känns.

Ska bli kul å se hur effektkurvan ser ut sen... Hörs!
 
fastnade på bild :D måste göra nåt åt dom jävla puckarna :)
 

Bifogat

  • mackan.jpg
    mackan.jpg
    87.2 KB · Visningar: 145
Sugen på åkning ???

Sist vart det två knäskrap på allmän väg för min del och det är inte bra...Ni hetsade väl för mycket där bak i ledet.. :-))
 
vadårå?? :skrämd man kan ju leta efter en bra kurva nånstans=flygrakor finns det gott om här :)
kanske sviestad i veckan :)
 
Triggerhappy skrev:
Look who´s talking :D :D :rolleyes:

håller med,,,säkert BUSTER SOM ÄR ghostrider?? helt Kräjsi


skulle öva på min favvoväg i dag men en ful jävla skrothög till bil ville rejsa och drog förbi mig .. låg bakom och tokfan kör upp en massa grus på vägen (säkert med flit) dammade och sprätte grus rejält :(,,det va ju bara att vända hem igen...då började det ösregna :confused:
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top