Aprilia-tråden

Manual

Har en tysk manual till Falcon nu.
Går det att ladda ner manualer på svenska eller engelska ngnstans?
 
Triggerhappy skrev:
Flugan: Stort grattis !
Tack o tack :bow

Triggerhappy skrev:
Betr Startmotorn, det har hänt att bendix kopplingen tagit stryk (t.om gått sönder) när man legat kvar på startmotorn för länge. Tydligen kan motorn "slå bakut" och böja/Knäcka nån axel.

Jag vill inte måla f-n på väggen men få det kollat.

Förövrigt, grattis till ett skönt hojval. ! :tummenupp

Så det skall inte låta ngt alls då man släpper startmotorn?

Klonk-ljuden uppkom när motorn inte startade, dvs jag släppte startknappen innan motorn startat ordentligt.
Den hostade till lite, å jag trodde den startat å släppte startknappen å då lät det lite väl klonkigt.
Kanske knäckte herr Bendix då... :(
 
KN-filter

Ajdå :o ! Blev lite korspostning, tanken var att den skulle hamnat här från första början.

Jag har ett KN-filter i nu. Ska det tas bort eller sitta kvar?

Hade KN-filter till min VW Corrado å det blev fan inte annat än problem....jo förresten, det blev fett insugsljud när man gasade fullt.

Ibland oljade jag in för mycket å då kom det olja i tomgångsapparaturen å luftmängdsmätaren => tog en månad innan bilen var sig själv igen.

När filtret var LITE skitig/dammigt sög det åt sig fukt som en papperstrasa => luftmängdsmätaren drog in fukt å bilen hoppade som en groda.

En cylinder började läcka bensin neråt i oljesumpen och motorolja uppåt i tändrummet => bilen käkade tändstift till frukost (sotade igen), ustpädd motorolja som började sippra igenom packningarna och sotad EGR ventil. Misstänker starkt att filtret släppte in för mycket smuts.


Som ni förstår e jag ngt nervös för "high-flow filters".
Så frågan igen. Behålla eller stoppa dit ngt annat
 
Bromsskivor

kommer du ihåg hur Yamaha löste problemet ?
om dom tog det som ett garantiåtagande så vore det ju
liksom lite prejudikat så att säga,,,,,,

som sagt jag har orginalbeläggen kvar och mina skivor är garanterat skeva av någon anledning.



mikcar skrev:
Det finns helsintrade och delsintrade belägg och dom innehåller koppar vilket gör att bromsarna nyper bättre då det blir mer friktion. Sintrade belägg sliter mer på skivorna. Vet inte om skivorna på Millen -00 är gjorda för detta. Detta är viktigt tydligen att skivorna ska klara sintrade belägg. Är ingen expert på området men kan tänka mig att om dom inte är det så slits skivorna mer och inte klarar den högre värmen lika bra p.g.a den högre friktonen.
Har man hela tiden använt originalbelägg tycker jag att garantin borde gälla...
Hmmm... intressant... undrar när jag kommer att råka ut för samma sak. Vet att dessa problem även finns på Yamaha R1 av de tidigare årsmodellerna.
 
Triggerhappy skrev:
Mina skivor e garanterat skeva. Det skakar hyggligt när man nyper ordenterligt.

Det är tydligen typfel som e ganska vanligt.
Jag funderar på att byta till EBC skivor som tydligen skall hålla bättre kvalitet (de tillverkar ju även bromsbackar).

Orginalskivorna är ju inte billiga direkt ! tror de kostar 2´500-3000:-/st :zpy

har det stora nøjet att meddela att en org. skiva kostar 4200:- /st
har som sagt køpt en...

å ingen får fråga varfør!

sen skaru till karlskoga den 14:e ?

Johan
 
Fyra tusen å fucking 200:- pix :zpy :zpy

Edit: RSVR.NET tar 137GBP Ca 2100:- med deras VAT för en orginal Bremboskiva. ca+2GBP till för en braking Wave skiva !!!!

Låt mig gissa: Skivlås :whip :D Jag har lyckats med den också på en tidigare hoj, man e ju dum :bow

Jag e anmäld å klar till Gelleråsen den 14 é. :tummenupp :crash
Vi är 3 st Aprilior som delar släp/skåp ifrån Åkersberga. :rock

Föresten sker betalning på plats så skiter sig vädret helt så.....
 
Last edited:
twinner666 skrev:
nR: 600 inlägget gjorde jag :D a bara tvungen att skriva det :D


MORR!!!

:whip


HAHAHAHAHA

førexten... motoguzzi killen i barkaby krængde på mitt bakdæck i lørdags!! asbra snubbe.
tog 145:- før jobbet <--- billit som fan.
kom dit med fælg och nytt dæck i handen iofs...


nu ska det åååkas ..

nån som ska till brostugan ikvæll?

J
 
KaZ skrev:
MORR!!!

:whip


HAHAHAHAHA

førexten... motoguzzi killen i barkaby krængde på mitt bakdæck i lørdags!! asbra snubbe.
tog 145:- før jobbet <--- billit som fan.
kom dit med fælg och nytt dæck i handen iofs...


nu ska det åååkas ..

nån som ska till brostugan ikvæll?



J





man är ju Jävligt snabb :rock ska nog ta 700e också :D kanske 1000e om ingen hinner före :7peta :D

skulle gärna åkt dit om det inte regnade :mad: får skruva med prillan istället :crash :6surkart
 
Så här såg den ut innan.
 

Bifogat

  • mille2.jpg
    mille2.jpg
    23.8 KB · Visningar: 229
dan_mille skrev:
Så här såg den ut innan.

dan_mille :vad hände med hojen då??????


nån som vet några snygga blinkers till millen??
ska väl dra en sväng till sthlm nån dag och kolla lite! :)
 
Last edited:
Hej igen!

Det var ett tag sedan.
Allt löste sig med kopplingen;)

Vad vad det för problem men start motorn?
Har mycket erfarenheter angående start motorn, tror att jag kan hjälpa dig med problemet.

Bakdrevet är jätte lätt att byta, såg att ni pratade om det.

Vi ska ca 25 på bana, på söndag;)
Vi har bokat banan i 2 dagar, fan vad jag längtar.


Ha en bra semester alla;)

Körde nog för mycket hoj, fick flytta ut från min lägenhet, va försiktiga grabbar:)

Är singel nu, sticker till Thailand, 2 veckor i solen m.m:tummenupp
 
Re: Bromsskivor

jocke i köping skrev:
kommer du ihåg hur Yamaha löste problemet ?
om dom tog det som ett garantiåtagande så vore det ju
liksom lite prejudikat så att säga,,,,,,

som sagt jag har orginalbeläggen kvar och mina skivor är garanterat skeva av någon anledning.

Det var en 98 R1 jag provkörde och den hade skeva skivor och det vibrerade som satan när jag bromsade. Vet faktiskt inte om det gick som ett garantijobb. Men kopplingen gjorde definitivt det.

Tänk också att Millen fick uppdaterade bromsar 01 så man kan ju spekulera i varför.... Mille R vet jag inte riktigt om de har samma skivor.

Det är lite farligt om skivorna blir för skeva för då kan dom slå in bromskolvarna och sen finns det inget bromstryck längre....

Jag skulle nog rekommendera att använda originalbelägg så länge man har garanti kvar iaf.

Ni som ska köra bana den 14 Juli i Karlskoga med TMP (nordiska Aprilia-importören) har ju möjlighet att prata med servicechefen på plats... :fakta
 
Re: Hej igen!

Aprilia Fan skrev:
Det var ett tag sedan.
Allt löste sig med kopplingen;)

Vad vad det för problem men start motorn?
Har mycket erfarenheter angående start motorn, tror att jag kan hjälpa dig med problemet.

Vet inte längre om det är startmotorn men har kommit fram till att det blir ett metalliskt "klonk" precis då motorn stannar. Tycker det låter lite väl mycket å otrevligt. Om motorn inte startar å jag släpper startknappen låter det oftast lite högre.

Kan det vara den där Benedixen som "greppar" då och låter så mycket?
 
Re: Re: Hej igen!

flugan skrev:
Vet inte längre om det är startmotorn men har kommit fram till att det blir ett metalliskt "klonk" precis då motorn stannar. Tycker det låter lite väl mycket å otrevligt. Om motorn inte startar å jag släpper startknappen låter det oftast lite högre.

Kan det vara den där Benedixen som "greppar" då och låter så mycket?

vet precis vad det är;)
Tro det eller ej, det sitter en fjäder bakom svänghjulet som har blivit dålig, hoppas inte det är drevet, det är svin dyrt ca. 7000kr
Om det har börjat låta, kommer det bara bli värre.
Till slut spinner den bara runt, inte lätt att putta igång.....vet av erfarenheter:(
Men jag ska berätta hur min gjorde så att det är samma grej: Min knackade till precis innan hojen startade...lät jätte mycket.
Kolla upp det
 
Re: Re: Hej igen!

flugan skrev:
Vet inte längre om det är startmotorn men har kommit fram till att det blir ett metalliskt "klonk" precis då motorn stannar. Tycker det låter lite väl mycket å otrevligt. Om motorn inte startar å jag släpper startknappen låter det oftast lite högre.

Kan det vara den där Benedixen som "greppar" då och låter så mycket?

Vet inte, men det är ju svårt att säga om man inte lyssnat på det själv... V-Twinnar brukar klonka till lite då motorn stannar. Min låter också lite sådär. Det är mycket kraft och komp. i en V-Twin vet'u...
Kan tillägga att jag haft en TLS och den lät också så...
 
Last edited:
Jag försöker sälja min Falco men det går sisådär... är det någon som vet var man hittar Aprilia köparna???

:(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top