Aprilia-tråden

TwinSucker skrev:
Men brytaren som sitter i stödet och kopplingshandtaget verkar redan vara byglade...va så när jag köpte den. Jag har alltid kunnat starta den med stödet nere och utan att behöva frikoppla.
Idag ska jag köra iväg hojen till ett garage och börja kika på´t men jag är övertygad om att det är nåt pissenkelt fel när jag väl hittar det.

En vild gissning! Den blev sur!
men det fixar du enkelt... Jag kom på ett sätt att få den att starta efter jag fipplat nån dag med min.
Kom på det när jag blev less och förbannad...
Är hojen sur, kan man tydligen hålla full gas medans man kör startmotorn... tar bara några sekunder sen börjar den prutta, och några sek till sen startar den. och när man tänker efter så är det juh inte så konstigt.
En sur hoj behöver luft... med full gas får den luft. :tummenupp

Så gjorde jag och det funkade finfint.

hmmm tips är att köra med startkablar oxå så man har max snurr på startmotorn! :tummenupp

tjing
 
TwinSucker skrev:
Men brytaren som sitter i stödet och kopplingshandtaget verkar redan vara byglade...va så när jag köpte den. Jag har alltid kunnat starta den med stödet nere och utan att behöva frikoppla.
Idag ska jag köra iväg hojen till ett garage och börja kika på´t men jag är övertygad om att det är nåt pissenkelt fel när jag väl hittar det.

fan säg till om du vill ha hjälp, kan komma och kika på den om du vill! :tummenupp
 
KaZ skrev:
fan säg till om du vill ha hjälp, kan komma och kika på den om du vill! :tummenupp
Jag har inte hunnit kolla på den än...men om den inte startar när jag kommer hem efter jobbet så ska jag fixa över den till Sollentuna till en polares jobb. Så blir det en sån där underbar kväll i garaget :) Men du är med största säkerhet välkommen dit...det är ju ett italien garage, polarn kommer säkert att kela med sin Ducce oxå.
 
koppling...

Är det någon som bytt kopplingen på sin mille? Mer än bara lameller alltså... jag tror jag behöver byta hela kopplingen inkl. kopplingstrumma. (razzel razzel razzel å pling)!!
Vart får jag tag på det och till vilket pris.. någon som vet?? :confused: Jag har en -01:a.
 
Tjena,
Upptäckte att en av bultarna som håller bakdrevet (i fälgen) satt lite löst och för att hålla emot behöver man en insex. 10 är för stor och åttan för liten. Kan det vara så att det är en tum insex? Att hitta en 9 mm insex verkar halvsvårt... inget standardsortiment precis!

/F
 
Är du säker på att det är så ??
jag efterdrog mina bultar för ett tag sedan o jag äger inget verktyg med tum överhuvudtaget ,, in6:en är inte full i smuts bara ??
verkar märkligt :va

Felix skrev:
Tjena,
Upptäckte att en av bultarna som håller bakdrevet (i fälgen) satt lite löst och för att hålla emot behöver man en insex. 10 är för stor och åttan för liten. Kan det vara så att det är en tum insex? Att hitta en 9 mm insex verkar halvsvårt... inget standardsortiment precis!

/F
 
Felix skrev:
Tjena,
Upptäckte att en av bultarna som håller bakdrevet (i fälgen) satt lite löst och för att hålla emot behöver man en insex. 10 är för stor och åttan för liten. Kan det vara så att det är en tum insex? Att hitta en 9 mm insex verkar halvsvårt... inget standardsortiment precis!

/F

Låter väldans konstigt aldrig tum på en aprilia det är väl en M10 ?? borde vara 10mm insex.Ta ut bakhjulet och drevet så ser du ju.
 
2ono skrev:
Låter väldans konstigt aldrig tum på en aprilia det är väl en M10 ?? borde vara 10mm insex.Ta ut bakhjulet och drevet så ser du ju.
Tyckte deffinitivt det borde vara en 10:a men den är för stor, skall kolla i garaget igen idag. Å andra sidan är det inte originaldrevet som sitter på men bultarna borde vara original tycker jag.
/F
 
TwinSucker skrev:
Jaha, nu står man här med total idétorka...
Kom ut igår och tänkte ta en tur men bejbin men det vill hon inte :4skrika
Nu till problemet...
Jag har inte kör med hojen sen i söndags och tyvärr så har den stått ute i regnet...ja, jag vet det är helt :kocko
Kommer ut och vrider på nyckel som vanligt, soppapumpen går och låter precis som vanligt och även startmotorn men inte en tillstymmelse till tändning :(

Sååå, frågan är va f** det är som har hänt...jag har inte hunnit riva ur och klolla gnista på stiften men med tanke på hur dö den va så skulle jag tippa på att det inte finns nån. Nånstans verkar det som om den bryter strömmen från tändspolarna efter som både soppapump och startmotor funkar...

SNÄLLA säg att det finns nån som kan ha lite idéer om va det kan va för fel.
Det börjar bli tajt om tid...det är ju Twinträff på lördag så jag måste lyckas klura ut det så fort som möjligt :gnissla :huvet

Idé som leder till att hojen går igång belönas med :öl

//En desperat TS

Har du fått igång den?
Drabbades av liknande problem vid fuktig väderlek förra året. Den gick alltid igång sedan efter att den fått stå inne ett tag eller torkat i solen. Det visade sig att kontakten till kam-sensorn blev full med kondensvatten. Tätningen mellan kabel och kontakt hade väl torkat ut eller nått. Själva kontaktdonen är tätade med packningar så det rinner inte ut så lätt heller. Jag tätade vid kabeln med lite silikon. Kolla så att stiften på kontakten inte ser oxiderade eller ärjade ut.

Om styrboxen inte får korrekta värden från kam- och vevsensorerna så vet den inte när den ska tända.

Kontakten hittar du om du följer kabeln som kommer ut på vänster sida från främre ventilkåpan.
 
Last edited:
Buster skrev:
Om styrboxen inte får korrekta värden från kam- och vevsensorerna så vet den inte när den ska tända.
Jag fick igång den i fredags...precis som du skrev så hade den väl torkat till :)

Men jag ska ändå riva ner och kolla kontarkter till det mesta för det hände lite andra skumma saker i lördags...
Skulle starta hojen efter ett litet stopp som vi hade på Twinrundan och battteriet är dött...bara sådär :huvet funkade finfint på stoppet innan. Nåja, efter lite hjälp från en vänlig själ så puttade vi igång hojen och körde vidare en bit, så är jag så jäkla dum att jag råkar stänga av hojen :4skrika ...jaja, samma procedur igen...putta alltså.
Nu körde vi en rejäl sväng utan att jag stängde av hojen...jag hade en tomgångsladdning på 10,8 V vilket är katastrof.
Men efter lördagen så har den funkat...så nu blir det en grovhångelkväll med min italienska skönhet för säkerhets skull :pannkyss
 
Hemanhunter skrev:
Är det någon som bytt kopplingen på sin mille? Mer än bara lameller alltså... jag tror jag behöver byta hela kopplingen inkl. kopplingstrumma. (razzel razzel razzel å pling)!!
Vart får jag tag på det och till vilket pris.. någon som vet?? :confused: Jag har en -01:a.

Lär räcka med att du byter lameller... :tummenupp

Tror inte du vill byta själva trumman det blir DYRT! :va

Ta bort locket och ut med lammeller och mellanskivor. sen är det bara att kolla vad det kan vara som rasslar! aldrig hört om en rasslande mille tidigare?

J
 
Alternativ till Öhlin

VIlka bra stötdämpare finns att tillgå till RSV , Öhlin är bra men någon med erfarenhet av annat märke förutom orginal sachs.
 
2ono skrev:
VIlka bra stötdämpare finns att tillgå till RSV , Öhlin är bra men någon med erfarenhet av annat märke förutom orginal sachs.
Jag vet bara om att dom här är bra http://www.wpsuspension.com/
Sitter som standard på Husabergs hojar och finns att tillgå till de flesta hojar såvitt jag vet.
Det jag kan säga av erfarenhet är att dom är grymma på Husan :yoparty
Ring och prata med http://www.springzz.com dom har hand om sverigeförsäljningen om jag inte minns helt fel :tummenupp

//TwinSucker
 
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88578

lovar att det är värt att läsa hela tråden! LOVAR!!!!

ett bra exempel på hur man avslutar en diskution som från början inte va... hmmm smart! =)

läs hela och kommentera sen! =)

Måste säga att min eftermiddag här på jobbet va hur skoj som helst...
har skrattat massor!

:tummenupp
 
TwinSucker skrev:
Jag vet bara om att dom här är bra http://www.wpsuspension.com/
Sitter som standard på Husabergs hojar och finns att tillgå till de flesta hojar såvitt jag vet.
Det jag kan säga av erfarenhet är att dom är grymma på Husan :yoparty
Ring och prata med http://www.springzz.com dom har hand om sverigeförsäljningen om jag inte minns helt fel :tummenupp

//TwinSucker

Thank`s TS :tummenupp bra med åf som kan sin sak och inget postorder företag som helt plötsligt försvinner.
 
Tjenare Felix !
jag tog isär min o tittade efter ,, det är 10mm som det ska vara ,,
ok jag gjorde de inte bara för skoj skull ja bytte däkc åxå inför stundande semester resa till tjecien på MOTO GP den 28/8 ,,

Ha det så gott allesammans tillsvidare ,,
MvH: Jocke i köping


QUOTE=Felix]Tyckte deffinitivt det borde vara en 10:a men den är för stor, skall kolla i garaget igen idag. Å andra sidan är det inte originaldrevet som sitter på men bultarna borde vara original tycker jag.
/F[/QUOTE]
 
TwinSucker skrev:
Har du snackat med dom?
Har själv inte varit i kontakt med dom men jag har hört bara bra saker om dom.

Nope men min motorhommie och tillika granne Kent vars söner kör enduro har pratat gott om dessa , har tydligen verkstad och kan det här med fjädring på
MTX i varje fall.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top