Aprilia-tråden

RSV_R skrev:
På bilden syns: polerad ram/sving, omvänt växlingslänkage, quickshift, justerbara fotpinnar, FET kit kylare och Akrapovic helsyst i titan...

:hihi

Coolt bygge!! :yoparty
Blir nog super när det blir klart :tummenupp

Har du polerat ramen själv?
Har gått i tankar om att polera ram/sving. Men vill prova själv...
Läste någonstans här på SH om "polering for dummies". Mkt intressant
 
polering

Hmm !
har du polerat bort anodiseringen ?
Grattis ,,,
du vet att aluminium oxiderar med blixtens fart ?
om du tvättar den med ett alkaliskt tvättmedel exempelvis
så kommer du få ränder i matrealet,
det är skitsnyggt men det kräver 100% omvårdnad om det ska vara blankt hela tiden.

jag har "lite" erfarenhet av aluminiumpolering ,, en av mina hojjar har en blankpolerad motor och sving som MÅSTE hållas efter 7-kt mycket om det ska se bra ut.

mvh: Jocke :fyllisar

nuke_proof skrev:
Coolt bygge!! :yoparty
Blir nog super när det blir klart :tummenupp

Har du polerat ramen själv?
Har gått i tankar om att polera ram/sving. Men vill prova själv...
Läste någonstans här på SH om "polering for dummies". Mkt intressant
 
jocke i köping skrev:
Hmm !
har du polerat bort anodiseringen ?
Grattis ,,,
du vet att aluminium oxiderar med blixtens fart ?
om du tvättar den med ett alkaliskt tvättmedel exempelvis
så kommer du få ränder i matrealet,
det är skitsnyggt men det kräver 100% omvårdnad om det ska vara blankt hela tiden.

jag har "lite" erfarenhet av aluminiumpolering ,, en av mina hojjar har en blankpolerad motor och sving som MÅSTE hållas efter 7-kt mycket om det ska se bra ut.

mvh: Jocke :fyllisar


Jag har inte gjort något alls ännu.
Just av den anledningen att jag vet inte om jag "orkar" sköta om/polera ramen.
Antar att jag skulle sköta den supernoga ett tag sen tröttnar jag säkert och så får man ett oxid lager på den som du säger och så ser den bara ugly ut :3freak
Ska man anv nån sorts vax på ramen då för att den inte ska oxidera eller??
 
Anodisering

Tjenare !
Jag brukar använda ett vanligt bilvax,men det hjälper bara tillfälligt, vilket innebär att du måste vaxa den så fort du tvättar hojjen om du ska ha något skydd alls ,, men den oxiderar i allafall det är bara så att du minskar oxidationen.
men jag tror därimot att du kan göra ramen blank som ett ollon :tuttar och sedan lämna den på anodisering igen och på så sätt få en mycket högre lyster o blankhet som håller.
anodiseringen ger bara ett skyddande ytskick, det ska inte färga eller matta ner en blank yta. så har i allafall firman i eskilstuna beskrivit det för mig ang mina projekt.
men det är bäst att du själv ringer o förvissar dig om så inte jag lurar dig.
// Jocke i köping


nuke_proof skrev:
Jag har inte gjort något alls ännu.
Just av den anledningen att jag vet inte om jag "orkar" sköta om/polera ramen.
Antar att jag skulle sköta den supernoga ett tag sen tröttnar jag säkert och så får man ett oxid lager på den som du säger och så ser den bara ugly ut :3freak
Ska man anv nån sorts vax på ramen då för att den inte ska oxidera eller??
 
jocke i köping skrev:
Hmm !
har du polerat bort anodiseringen ?
Grattis ,,,
du vet att aluminium oxiderar med blixtens fart ?

mvh: Jocke :fyllisar

Japp, det har jag. Och det va ett rent helvete också!! Ville för för att slippa omvård på bökiga ställen mm bara polera upp lättåtkomliga ytor. Därav va inte en av-anodisering aktuell. Sedan så är ju svetsarna som sammanbinder de gjutna och bockade delarna grymt snygga. Vilka skulle missta sin stil lite om man slätade ut och polerade upp dom!

Men det va inte det lättaste att maskera runt alla svetsar och sedan försöka slipa bort anodiseringen. (tejp slipas bort lättare än anodiseringen, som är som att slipa i crom)

Den bockade alun i ramen är blank som fan redan innan fabriks anodiseringen. Därav bara dumt att polera om ramen i en månad, anodisera, och få den precis som den va innan. (anodiseringen blir alltid lite matt)

Så nu får det bli att hålla knullputs på grejerna.... :)
 
E-prom

Jag har nu öppnat ECU å kikat där. Den var plomberad med röd märkning, fast det ser ut som den varit plomberad med vitt på en annan skruv. På mit e-prom sitter en gul lapp (dymo-typ) med märkning "A 36" ska försöka bifoga en suddig bild (kin kamera är kass). Någon som vet vad detta är för prom? Tror inte det är orginal då det sitter fastsatt med silicon, av annan typ än på övriga kretskortet.

Angående den blå kanbeln (http://www.geocities.com/sl_mille/derestrict.html) så finns det en som är klippt, fast det sitter samtidigt en blå kabel i sockeln, sitter det två där ska kika närmre på detta....
 

Bifogat

  • ECU.JPG
    ECU.JPG
    90.5 KB · Visningar: 101
Last edited:
Ante_tokrace skrev:
Jag har nu öppnat ECU å kikat där. Den var plomberad med röd märkning, fast det ser ut som den varit plomberad med vitt på en annan skruv. På mit e-prom sitter en gul lapp (dymo-typ) med märkning "A 36" ska försöka bifoga en suddig bild (kin kamera är kass). Någon som vet vad detta är för prom? Tror inte det är orginal då det sitter fastsatt med silicon, av annan typ än på övriga kretskortet.

Angående den blå kanbeln (http://www.geocities.com/sl_mille/derestrict.html) så finns det en som är klippt, fast det sitter samtidigt en blå kabel i sockeln, sitter det två där ska kika närmre på detta....

Ser ut som original-prom... vitt silikon är också original... Detta är ju ok när den bara är avstrypt. Med slip-on bör du ha ett annat chip eller PCIII.
Kolla att det är den rätta blå kabeln som är klippt. Nere i vänstra hörnet på den lilla sockeln enligt bilden.
 
Ante_tokrace skrev:
Plockade bort luftfiltret. Funderade på strypringen, det ser ut som på bilden http://www.geocities.com/sl_mille/derestrict.html rätt så? eller ska mer bort? ser ju ut att vara i sin ordning...

Rätt så ja om man nu inte mot förmodan skulle köra med originaldämparn för då ska en restriktor bort där också.
Duger bra till å börja med det där... Vill man ha lite bättre gasrespons och bättre effektregister (mer effekt i botten och mellan) så lönar det sig att ha en öppen luftburk - Renegade, Evoluzione eller Puretech. Nästa steg efter det kan vara helsystem, portning/planing eller högkompkolvar.... jihaaaa!
 
Trimma en twin

En trimfirma här i Byn sade att minimera viktskillnaden mellan cylindrarna skulle göra stor skillnad på effekten för en twin. Ngt som hört ngt liknande förut?
 
flugan skrev:
En trimfirma här i Byn sade att minimera viktskillnaden mellan cylindrarna skulle göra stor skillnad på effekten för en twin. Ngt som hört ngt liknande förut?

Kan tänkas att det skulle göra skillnad om de rörliga delarna såsom kolv, stake, kolvbult, lager väger exakt lika till de båda cyllarna. (aven tolleranserna på måtten)
En perfa vev, kammar mm till det sen och du har en "blueprintad" motor!

Det ger ju garanterat effekt, men frågan om det är värt det. Innom racingen där det är trim förbud kör dom blueprinting, (som inte räknas som trim) men tror att lite topp jobb och sådant skulle ge mer för pengarna....
 
Är det någon som hört eller vet om det har varit problem med sidostödet på Falco -00, tycker min lutar mer nu än förr :va
 
TERMINATOR skrev:
Är det någon som hört eller vet om det har varit problem med sidostödet på Falco -00, tycker min lutar mer nu än förr :va

Min e likadan, det är ett jävla skitstöd!! Man får alltid tänka efter var man parkerar så den inte välter! Det sitter helt enkelt för långt in under hojen och är för kort, millens stöd är likadant. Har funderat på om man kan modifiera det på nåt sätt.....

PS. Det är det enda som verkligen är skit på min älskade lilla italienare :kär
 
bikerwoman skrev:
Min e likadan, det är ett jävla skitstöd!! Man får alltid tänka efter var man parkerar så den inte välter! Det sitter helt enkelt för långt in under hojen och är för kort, millens stöd är likadant. Har funderat på om man kan modifiera det på nåt sätt.....

PS. Det är det enda som verkligen är skit på min älskade lilla italienare :kär

Inte nog med det... vid varma dagar så klämmer den lilla plattan längst ner på stödet sig genom asfalten och hojen välter... det hände mig. Annars är ju Falcon världens bästa hoj...

//D
 
Taz skrev:
Inte nog med det... vid varma dagar så klämmer den lilla plattan längst ner på stödet sig genom asfalten och hojen välter... det hände mig. Annars är ju Falcon världens bästa hoj...

//D



Det är därför jag tog en bit rostfri plåt typ 15x15 cm och limma dit gummi på bägge sidor o använder som "stödplatta"... sen får den plats perfekt i kutsen.. :tummenupp
 
Hur är det med KAZ,sysslar du med nåt hemligt eller har du lagt mc på hyllan?
Ha det.
/Ronny
 
TERMINATOR skrev:
Är det någon som hört eller vet om det har varit problem med sidostödet på Falco -00, tycker min lutar mer nu än förr :va
Hallo...
Kolla så inte stödet håller på att lossna det hade mitt gjort, då lutade den väldigt...
2st bultar M10 tror jag känn på dom.
Min lutar inte så mycket i allafall. Fast det är mille sving å isär skruvad dämpare nästan till max...............

Ha det
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top