Aprilia-tråden

Hej hej på er!
Ny Mille ägare här o nu startar den inte! Trodde de va batteriet men efter laddning så bara "klickar" den o de "surrar" i nånting!
Ny i Aprilia världen så ja har lite dålig koll på va de kan va!
Hörde nå om att ett relä kan pajja men vet ej!
NÅN som har lite koll o vet va de kan va??
Mille 02a är de ja VILL åka på OM den bara startar!
MVH Johan i Gävle

Hej hej på er!
Ny Mille ägare här o nu startar den inte! Trodde de va batteriet men efter laddning så bara "klickar" den o de "surrar" i nånting!
Ny i Aprilia världen så ja har lite dålig koll på va de kan va!
Hörde nå om att ett relä kan pajja men vet ej!
NÅN som har lite koll o vet va de kan va??
Mille 02a är de ja VILL åka på OM den bara startar!
MVH Johan i Gävle

Låter som att startreläet kastat in handduken. Plocka bort sadeln, därunder sitter reläet i en gummihållare. Du kan testa att tjuvkoppla förbi reläet genom att koppla ihop de två grövre kablarna som sitter där, om batteriet är fräsht och allt annat funkar som det ska så ska hojen starta när du gör det.

Låter som att startreläet kastat in handduken. Plocka bort sadeln, därunder sitter reläet i en gummihållare. Du kan testa att tjuvkoppla förbi reläet genom att koppla ihop de två grövre kablarna som sitter där, om batteriet är fräsht och allt annat funkar som det ska så ska hojen starta när du gör det.

Hej hej!
Hittat relät o de klickar i de!
Ska testa koppla förbi o hoppas de är de! Annars va kan de då va?
TACKAR för hjälpen! :D

Hej hej!
Hittat relät o de klickar i de!
Ska testa koppla förbi o hoppas de är de! Annars va kan de då va?
TACKAR för hjälpen! :D

Det kan vara batteriet ändå. Har just bytt på min, hade ström i batteriet för att köra och till lysen och allt, men det fanns inte tillräckligt för att dra runt starten. Laddade på med en Ctek, men det orkade ändå inte så det var bara att byta. Yuasa YTX14-BS ska du ha.

Just det, det var ni som hade er kärra bredvid vår? Kompisen har en 01 med kraschisar på.

Det var din polare som fick sopptorsk sista passet sista böj va? Väl avvägd soppamängd kan man säga:D

Har du sett några bilder från evenemanget? Det stod ju lite fotografer här och var och det vore kul och se om man fastnade på någon plåt. Försökte ju posera så gott det gick förbi dom:D

/R

Soppatorsk förnekas härmed bestämt. Väl avvägd bränslemängd är mera rätt. Jag kunde faktiskt köra tillbaka till släpet.

Det kan vara batteriet ändå. Har just bytt på min, hade ström i batteriet för att köra och till lysen och allt, men det fanns inte tillräckligt för att dra runt starten. Laddade på med en Ctek, men det orkade ändå inte så det var bara att byta. Yuasa YTX14-BS ska du ha.

OK jo batterier kan ju va förädiska dom!:gnissla
Lär ta en "test" kväll i garaget då! Ta me en kvarting utifall INGET funkar:yoparty

Soppatorsk förnekas härmed bestämt. Väl avvägd bränslemängd är mera rätt. Jag kunde faktiskt köra tillbaka till släpet.

Hahaha, ok du bara parkerade lite snyggt en liten bit ifrån uppställningsplatserna :D

Fan min måste vara snål, kompisen var tvungen och tanka sin men på min tändes inte ens lampan... Eller också gasar jag för dåligt...

/R

Just kommit upp i lägenheten igen, efter att tjejen väckte mig och sa att min hojj VÄLT :huvet :huvet
Vi sliter upp fanskapet, och konstaterar 0 repor. Vafan??? :va

Jo, den har sjunkit ner i marken, sen sakta lagt sig på ett stängselgaller med plastöverdrag. Alltså inte fallit, bara lagt sig o tryckt ner gallret. Nyvaxad som den var, va det bara att gnugga bort endel märken. Endast höger blinkers nuddade marken.

Hur många liv kan man ha som aprilia-ägare?

Just kommit upp i lägenheten igen, efter att tjejen väckte mig och sa att min hojj VÄLT :huvet :huvet
Vi sliter upp fanskapet, och konstaterar 0 repor. Vafan??? :va

Jo, den har sjunkit ner i marken, sen sakta lagt sig på ett stängselgaller med plastöverdrag. Alltså inte fallit, bara lagt sig o tryckt ner gallret. Nyvaxad som den var, va det bara att gnugga bort endel märken. Endast höger blinkers nuddade marken.

Hur många liv kan man ha som aprilia-ägare?
Dax att tjacka en bunt trisslotter !!:tummenupp :D

kolla vad du har för volt tal på batteriet obelastat o belastat,belastat är ju när du trycker på starten såklart,,

jag har ett batteri över som jag bytte ut bara för jag trodde det bar det som var kass när inte batteriet ville ta laddning ,, i mitt fall var det generatorn :huvet
kostade ca 2000:- sek och jag kan nog skaka fram flera generatorer om så behövs,
batteriet kan du ta för en billig peng ,, vet inte hur det ska fraktas bara ,, obs det är ett slutet batteri.

ett bra batteri ska hålle närmare 13 volt obelsatat o inte under 12 belastat.

OK jo batterier kan ju va förädiska dom!:gnissla
Lär ta en "test" kväll i garaget då! Ta me en kvarting utifall INGET funkar:yoparty

Behöver tips ang min nya RSV Mille

Tjena prillan-bröder & systrar,

Nu har jag ägt min RSV 1000 R 06:a en halv dag (störtskön hojj säger jag bara), och insett att jag har 2 st problem som innebär minskad trafiksäkerhet en aning, och jag vill gärna fixa detta - samt hoppas på er hjälp så klart :tummenupp

Problem 1:
Ser ingen bakåt i backspeglarna, då jag är för lång i överkroppen. Jag ser bara asfalten 3-5 meter bakom mig själv.

Hur kan jag lösa detta?

Problem 2:
Ser bara 50-60% av instrumenten & varvräknaren. De övriga 40-50% måste jag se genom vindkåpan så jag får vindkåpans skarv typ mitt i instrumenteringen, känns ju som om jag har vaselin i ögonen då jag ska läsa av instrumenteringen p.g.a detta :näsblod

Hur kan jag lösa detta? Blir det bättre om jag byter vindkåpan mot en s.k "DoubleBouble-kåpa", och vilken modell i så fall?

Tacksam för alla seriösa svar :)

Nu har jag ägt min RSV 1000 R 06:a en halv dag (störtskön hojj säger jag bara), och insett att jag har 2 st problem som innebär minskad trafiksäkerhet en aning, och jag vill gärna fixa detta - samt hoppas på er hjälp så klart :tummenupp

Problem 1:
Ser ingen bakåt i backspeglarna, då jag är för lång i överkroppen. Jag ser bara asfalten 3-5 meter bakom mig själv.

Hur kan jag lösa detta?

Problem 2:
Ser bara 50-60% av instrumenten & varvräknaren. De övriga 40-50% måste jag se genom vindkåpan så jag får vindkåpans skarv typ mitt i instrumenteringen, känns ju som om jag har vaselin i ögonen då jag ska läsa av instrumenteringen p.g.a detta :näsblod

Hur kan jag lösa detta? Blir det bättre om jag byter vindkåpan mot en s.k "DoubleBouble-kåpa", och vilken modell i så fall?

1. Jag vet att det finns klosar för att sätta bakspeglarna längre ut(man ser bättre), Det ska finnas någon tråd på www.apriliaforum.com/forums du får leta där eftersom jag inte har tråden m.m i huvudet.

2. Borde finnas bättre vindkåpa att köpa på apriliaforum.com/forums webshop (af1racing) , så du ser bättre :)

kolla vad du har för volt tal på batteriet obelastat o belastat,belastat är ju när du trycker på starten såklart,,

jag har ett batteri över som jag bytte ut bara för jag trodde det bar det som var kass när inte batteriet ville ta laddning ,, i mitt fall var det generatorn :huvet
kostade ca 2000:- sek och jag kan nog skaka fram flera generatorer om så behövs,
batteriet kan du ta för en billig peng ,, vet inte hur det ska fraktas bara ,, obs det är ett slutet batteri.

ett bra batteri ska hålle närmare 13 volt obelsatat o inte under 12 belastat.

Ja har inte hunnit kolla men batteri finns hemma hos handlarn för ca600:-.
Men är ditt OK så skulle de åxå funka! Tror på start relä ur funktion ja! Snackat me lite folk så troligtvis är de så! Men de brukar bli så med dåligt batteri så ett nytt sånt LÄR ja ju ha!
Har du vägarna förbi Gävle så hojta till så kan vi fixa batteri! :tummenupp
Hur långt är de till dej från Gävle?
Johan

Hej Johan !
det är 1 timme o 15 min till köping från gävle ,, he he
nja inte riktigt längre eftersom jag fegat ur lite men låt oss säga ca: 19 mil ,,

jag vet att det finns ett relä från Yamaha som ska passa ,, kolla på Af1 racing (se länk ovan från Lam-kaka)
och gå in på modell och elektronik så kommer du hitta ersättningsrelä som passar,och du har en laverans på ca:1 vecka.

tyvärr så har jag inte vägarna förbi Gävle så ofta längre ,, gjorde 10 mån på I14 för 100 år sedan och sedan dess mest sporadiskt besökt byn ,,

men du ,,, köp inte något "biltema batteri" till hojjen för dom håller tyvärr inte riktigt den kvalite som utlovas ,, det står lite tidigare i detta träd om vilket batteri som det ska vara ,, tyvärr kostar dom ca: 1000 spänn :huvet
men dom fungerar.

// Jocke

Ja har inte hunnit kolla men batteri finns hemma hos handlarn för ca600:-.
Men är ditt OK så skulle de åxå funka! Tror på start relä ur funktion ja! Snackat me lite folk så troligtvis är de så! Men de brukar bli så med dåligt batteri så ett nytt sånt LÄR ja ju ha!
Har du vägarna förbi Gävle så hojta till så kan vi fixa batteri! :tummenupp
Hur långt är de till dej från Gävle?
Johan

jag vet att det finns ett relä från Yamaha som ska passa ,, kolla på Af1 racing (se länk ovan från Lam-kaka)
och gå in på modell och elektronik så kommer du hitta ersättningsrelä som passar,och du har en laverans på ca:1 vecka.

// Jocke

Relät har Yamaha Part # 4KD-81-940-00 och kostar 678 spänn hos Yamaha återförsäljare i Nyköping. Kompisen kollade upp förra veckan.

Lelles har den listad för 500 spänn Länk till relä hos Lelles

/R

I min sitter ett begagnat startrelä från en Virago 535, tror det är samma relä som påtalas ovan. Tror jag pyntade 200 spänn för det på skroten. :banana

OK! Nu har ja hittat batteri så de är lugnt!
Ska kolla upp de där me rälä i morron så får vi se va de blir för typ!
Låter er alla få reda på om ja hittar ett som passar o är "prisvärt" !!

JK

Problem 1:

Hur kan jag lösa detta?

Problem 2:

På fråga 1 så ska du montera dit backspegelförlängare. Jag har några sådana ligger som jag aldrig använt. Skicka ett PM om du vill ha dem.

På fråga 2 ska du montera dit ett förhöjt kåpglas. Gärna mörkt för då syns instrumenten bättre

Problem 1:

Hur kan jag lösa detta?

Problem 2:

Problem 1 http://www.touring.se/touring/Servlet

75-4281 Breddningssats för Backspeglar Aprilia. Har ingen aning om dom funkar.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...