Aprilia-tråden

skitenkelt !
leta reda på en datorfläkt eller motdvarande som har metallvingar och sedan så lossar du på givaren vid bromsoket bak och vinklar ut den så att den istället för att indikerar på skruvskallarna som är till bromsskivan läser av fläktvingarna,och genast så har du en drivning till din hastighetsmätare,

Lycka till // jocke i köping

imaster skrev:
Hur funkar det? måste man ha nån särskilt fläkt, metall eller så eller vad är det för givare egentligen? :) Nu är jag inget mekaräss, har egentligen aldrig sysslat med motordrivet direkt aktivt men jag har ju inte tummen mitt i handen så det är väl bara att lära sig... Du får gärna beskriva lite hur du fick ihop det hela, jag ska minsann prova det här..!
Måste säga att 363 km/h i medelhastighet är rätt så bra faktiskt, jag får nog sätta på racingslip-on om jag ska komma dit... :hihi
 
ON_mille skrev:
Hej alla aprilia ägare

Nu får man väll anmäla sig som mille ägare här, handlade en -99 okörd för ett par veckor sen så det ska bli kul å provåka i vår, den va ju lite skrapad men nya blinkers mm är beställt så man har ju lite att pilla på innan första provturen.

/hare bra alla

ps. hörde av säkra källor att jocke från köping har div delar till salu... ds.



Va kul med ännu en Aprilia ägare.

Behöver du delar så har jag en hel del. Visse ligen från en Mille R, men många delar är ju samma och passar på en vanlig Mille med.

Bara att höra av dig om du behöver något.

Mvh
 
KaZ skrev:
Tänkte att eftersom det finns trådar för alla andra bikes så ska väl inte vi vara sämre...

Så här ser min lilla goding ut, hatar soptunnan till avgasrör... grrrr
ska ta egna bilder när den e klarmoddad och med arrow systemet på. Skall börja med att modda den lite bak... bort med skylten och allt kring den.. det ska vara rent där bak! :bow

Måste ju bara tacka för att du starta den här tråden :tummenupp , klart att en av de bästa/ om inte den bästa mc:n :Bugar ska ha en egen tråd. Bra initsiativ.Mvh
 
Last edited:
Framdrev 520...

Finns det någon i detta avlånga land som har ett 17 kuggars framdrev liggandes och skräpar?!?
Jag har lagt vantarna på en drevsats men det saknas framdrev och det verkar ju inte va så himla lätt att hitta löst.

Finns det någon här som vet vart jag kan få tag i ett löst framdrev för 520 kedja?

//TwinSucker
 
TwinSucker skrev:
Finns det någon i detta avlånga land som har ett 17 kuggars framdrev liggandes och skräpar?!?
Jag har lagt vantarna på en drevsats men det saknas framdrev och det verkar ju inte va så himla lätt att hitta löst.

Finns det någon här som vet vart jag kan få tag i ett löst framdrev för 520 kedja?

//TwinSucker

Hmm är det framdrev till 520 du behöver eller till 525?
 
twinsucker in da house:
Finns det någon här som vet vart jag kan få tag i ett löst framdrev för 520 kedja


Standard på Mille är 525 men jag tror att vilken Aprilia handlare som helst kan få fram ett sånt, TMP har DC drev och jag är nästan 100 på att dom har 17 för 520 kedja i lådorna där i Danmark...

DP says: Kolla med din favorit Aprilia dealer....
 
om du har ett drev som är 525 som är ok med rätt kuggantal så sätt upp det i en svarv o få det avsvarvat lite ,, det är bara tjockleken som skiljer 525 o 520 åt ,,
lycka till ,,,,

// Jocke

Lam-Kaka skrev:
Hmm är det framdrev till 520 du behöver eller till 525?
 
jocke i köping skrev:
om du har ett drev som är 525 som är ok med rätt kuggantal så sätt upp det i en svarv o få det avsvarvat lite ,, det är bara tjockleken som skiljer 525 o 520 åt ,,
lycka till ,,,,

// Jocke
Ahh okej.

Då ska jag kika på det. Jag trodde att det va skillnad på radierna (mellan kuggarna) mellan 525 och 520 men det kanske är så lite så att det inte spelar någon roll.
Vet du om det blir någon skillnad i offset mellan ett 525 bakdrev och ett 520 om det är något som behöver tas i beaktning vid svarvningen?

//Danny
 
TwinSucker skrev:
Finns det någon i detta avlånga land som har ett 17 kuggars framdrev liggandes och skräpar?!?
Jag har lagt vantarna på en drevsats men det saknas framdrev och det verkar ju inte va så himla lätt att hitta löst.

Finns det någon här som vet vart jag kan få tag i ett löst framdrev för 520 kedja?

//TwinSucker

Vad ska du köra med för drevning? 17 fram och ?? bak ? Vad är standard på Millen före -04?
 
det är bara bredden som skiljer på dreven ,, om du ska svarva så ta lika på båda sidorna,, det är ett hett tips,annars skapar du ett ofrivilligt off-set,

MvH Jocke

TwinSucker skrev:
Ahh okej.

Då ska jag kika på det. Jag trodde att det va skillnad på radierna (mellan kuggarna) mellan 525 och 520 men det kanske är så lite så att det inte spelar någon roll.
Vet du om det blir någon skillnad i offset mellan ett 525 bakdrev och ett 520 om det är något som behöver tas i beaktning vid svarvningen?

//Danny
 
jocke i köping skrev:
det är bara bredden som skiljer på dreven ,, om du ska svarva så ta lika på båda sidorna,, det är ett hett tips,annars skapar du ett ofrivilligt off-set,

MvH Jocke

Svarva framdrev är inte lätt tror jag.......jag mätte hårdheten på mitt gamla drev till Kawan och det var 61 HRC..!!!!! Går nog kanske med tålamod och en stadig uppsättning i svarven.
 
Kawa *asg* ,, det kan du ju inte mäta på ,,, *asg*
nä då ja bara skojjar , jodå det går fint o svarva bara du kan spänna fast det,både Seco och Iscar gör förträffliga skär som tar plättlätt i det matrealet. :banana

VR-8 skrev:
Svarva framdrev är inte lätt tror jag.......jag mätte hårdheten på mitt gamla drev till Kawan och det var 61 HRC..!!!!! Går nog kanske med tålamod och en stadig uppsättning i svarven.
 
jocke i köping skrev:
Kawa *asg* ,, det kan du ju inte mäta på ,,, *asg*
nä då ja bara skojjar , jodå det går fint o svarva bara du kan spänna fast det,både Seco och Iscar gör förträffliga skär som tar plättlätt i det matrealet. :banana


Jodå......Sandvik,Innotool osv osv gör oxå det men "svarva" låter enkelt i en okunnigs öron och sååå lätt är det inte men visst med rätt grejor så går det på 5 blankt
 
Avgassystem

Någon som är väldigt duktig på avgassystem till en Factory -05?

Har precis köpt en ny Factory och kommer köra in den med original system på.
Men sen vill jag ha ett slip on, eventuellt ett hel system.
Är det Acrapovik som är bäst? Har funderat lite på Remus med, men vet inte vilket som är bäst på den hojen.
Hade ett Remus på min bil tidigare, det va skit bra rent ut sagt.
Men på en hoj är det ju lite annorlunda.

Tacksam för svar.

Mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top