Aprilia-tråden

Dom skivorna på bilden vi såg kallas fullflytande skivor ,, jag har det på min gamla Laverda som standard ,, dom anses vara bättre än våra semiflytande skivor efterssom dom i princip aldrig blir skeva,vilket några av oss kanske har råkat ut för ,,
det kan gå o rädda situationen genom att försöka spola rent runt niten o få bort allt bromsdamm som ligger där o ser till att skivan inte kan röra sig tillräckligt om ni märker att det börjar pulsa i handtaget,, använd brakleen eller motsvarande o spola med,,
// Jocke


2ono skrev:
Flytande skivor så att dom kan expandera vid värme utveckling utan att dom slår sig och bli skeva.

Vet att man kan byta ut niten och ersätta , bilden till höger m fjäder bricka kanske är sådan.
 
jocke i köping skrev:
Dom skivorna på bilden vi såg kallas fullflytande skivor ,, jag har det på min gamla Laverda som standard ,, dom anses vara bättre än våra semiflytande skivor efterssom dom i princip aldrig blir skeva,vilket några av oss kanske har råkat ut för ,,
// Jocke
Ja nåt var väl bättre på Laverda :rolleyes:
Moto GP :tungan lyckos
 
jocke i köping skrev:
Jag har ju föreslagit Kopparträffen i falun V-29 ,,
o det är väl vettigt för oss alla ,, // Jocke :tuttar
Koppar träffen vore skoj.
Det kan ju bli som på Masträffen i Borlänge i midsommras.
Ett läger med diverse italienare, Aprilia, Laverda, Bimota, Ducati även Triumph å BMW platsade.

Om vi inte ses så ha en trevlig sommar....
 
#Olsson# skrev:
Kul att du nämner. Har alltid undrat varför 7 av 10 varvar upp motorn vid absolut sämsta tillfälle. Det är precis som att de vill göra slut på sina egna ägodelar. Mycket konstigt.

Okunskap och gruppbeteende tror jag. Men lustigt är det.
 
Pc 3

Felix skrev:
Tack för hjälpen med PC3:an, fattar inte att instruktionerna för mille 04-05 var så gigantdåliga när det faktiskt nästan var vettiga instruktioner för de äldre hojarna.

Hur fäste ni era förresten, det finns ju inte en plan yta i "bagageluckan"...

att man måste plocka av sidokåpan för att blaska i olja... DS


/Felix

Jag fäste min PC 3a på batteriet. Fungerar perfekt. Du behöver ju ej ta loss hela kåpan för att blaska i olja. Lossa bara de övre skruvarna så kommer du åt oljepåfyllningen. Du måste självklart ha en tratt. Ska du byta olja så måste dock hela kåpan bort.
 
TERMINATOR skrev:
jag kör med castrol GPS 217 kr för 4 liter, byte var 500:e mil :tummenupp
hade hojen på service i veckan och meken sa att det finns inte tillstymelse till slitage på mina kammar :tummenupp :tummenupp

Får man fråga var du köper så billig olja? Måste byta på mina
2 nu.... och billigt är det ju inte.... Kostade 399/4 liter här i stan!
 
bikerwoman skrev:
Hörrni, när ska vi ta en Apriliaträff då? Jocke ,du hade ju lite olika förslag... Själv är jag usel på att samordna sånt här och ännu uslare på att hitta roliga vägar! Men hjälper gärna till om det är nån som har förslag på tid och plats! :squid

Ett förslag är 29/7 kinnekulle ring då flera kommer hoppas jag.
ELLer varför inte SMC Raceträff i smb med NM i RR karlskoga 29-31/7 då lite allt möjligt händer . :fyllisar
 
En liten fråga ...

Någon som vet varför kopplingsvätska är mörk , servade hojen när den va på 1800 mil nu har den gått 1850 mil och den är mörk, ,va sån mörk inann oxå men då hade jag kört ca 700 mil innan blev mörk/ nästan svart??
nån som vet något om detta ??

Tänkte även fråga vad är originaldrevning på en Mille?? Om någon vet ??

MVH San
 
Mr San skrev:
Någon som vet varför kopplingsvätska är mörk , servade hojen när den va på 1800 mil nu har den gått 1850 mil och den är mörk, ,va sån mörk inann oxå men då hade jag kört ca 700 mil innan blev mörk/ nästan svart??
nån som vet något om detta ??

Tänkte även fråga vad är originaldrevning på en Mille?? Om någon vet ??

MVH San

Min kopplingvätska är också svart trots byte, förklaringen är sannolikt den gummitätning i hydraliken som färgar av sig.

Orginal drevning på min är 17-42 vet att vissa USA modeller har 16-42.
Utväxlingen är väl hög :tummenupp
 
Mr San skrev:
Någon som vet varför kopplingsvätska är mörk , servade hojen när den va på 1800 mil nu har den gått 1850 mil och den är mörk, ,va sån mörk inann oxå men då hade jag kört ca 700 mil innan blev mörk/ nästan svart??
nån som vet något om detta ??

Tänkte även fråga vad är originaldrevning på en Mille?? Om någon vet ??

MVH San

Orginal är 17,42 = för högt drevad orginal(298km/h om den skulle orka till varv stopet)

17,46 = 270 max
17,44 = 284 max

Så minst 2 upp back rekomenderar jag eller ett ner fram och 1-2 upp bak.
 
2ono skrev:
Min kopplingvätska är också svart trots byte, förklaringen är sannolikt den gummitätning i hydraliken som färgar av sig.

Orginal drevning på min är 17-42 vet att vissa USA modeller har 16-42.
Utväxlingen är väl hög :tummenupp

Tackar fgör info..
 
Lam-Kaka skrev:
Orginal är 17,42 = för högt drevad orginal(298km/h om den skulle orka till varv stopet)

17,46 = 270 max
17,44 = 284 max

Så minst 2 upp back rekomenderar jag eller ett ner fram och 1-2 upp bak.

tack för info ..
kan gå ner alltså 2 i fram o 2 upp i bak då behöver jag väl inte korta av kedjan eller krångla nått..
Vet du nån som har begagnade drev kanske..
 
Mr San skrev:
tack för info ..
kan gå ner alltså 2 i fram o 2 upp i bak då behöver jag väl inte korta av kedjan eller krångla nått..
Vet du nån som har begagnade drev kanske..

2 ner o 2 upp blir nog lite för mycket drevat hmm..eller det beror på om du ska bygga om den till streetfighter så skulle det nog funka. Jag har 44,45,47,48,49,50 drev ligandes. 44.45.50 är ej till salu men de andra är det om någon har behov av dem. Ska på semester åland - gbg på torsdag. Bor du i närheten kanske jag kan trycka ner ett drev i pakningen.
 
Lam-Kaka skrev:
2 ner o 2 upp blir nog lite för mycket drevat hmm..eller det beror på om du ska bygga om den till streetfighter så skulle det nog funka. Jag har 44,45,47,48,49,50 drev ligandes. 44.45.50 är ej till salu men de andra är det om någon har behov av dem. Ska på semester åland - gbg på torsdag. Bor du i närheten kanske jag kan trycka ner ett drev i pakningen.

Vet du kanske vilken är den största man kan få på ibak utan att plocka isär kedjan??
O vad begär du för en drev ca:..

MVH San
 
Mr San skrev:
Vet du kanske vilken är den största man kan få på ibak utan att plocka isär kedjan??
O vad begär du för en drev ca:..

MVH San
Om du är orolig för kedjan så skaffa ett 16 fram så är det bara att spånna den lite mera. Det motsvarar ca 17/45. Drev köper du på vilken tillbehörs kedja som helst, ligger på ca 250:-
 
wasa skrev:
Om du är orolig för kedjan så skaffa ett 16 fram så är det bara att spånna den lite mera. Det motsvarar ca 17/45. Drev köper du på vilken tillbehörs kedja som helst, ligger på ca 250:-

Joo.. det går o mixa lite det.. måste dra upp den på koppling på bax på 2:a så som det är nu..
O den e lite hackig när man åker väldigt sakta .. så darför tänkte jag ändra lite i drrevarna..
MVH San & .. :)
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top