Aprilia-tråden

Greenblood skrev:
Första prognosen:

Endast 116 hk och 96 Nm på bakhjulet...

SAE-korrigerade hästar...

Nu börjar mappningen....hoppas på mirakel... :Bugar

Scanna in resultatet :Bugar , vad menas med SAE korrigerade :va .

fick du bort svackan vid 5-6K???
 
SAE är dom mest ärliga hästkrafterna...
Jämför man med DIN så brukar det skilja ca 5hk...
Svackan är helt borta...jag har tom en liten "puckel" mellan 5 och 6000 rpm...
Men jag hoppas på att kunna få klättra över 120 sträcket åtminstone... :tuttar
Men för mig är egentligen mellanregistret det viktigaste...jag ska ju bara wheela omkring...inte rejsa... :D

2ono skrev:
Scanna in resultatet :Bugar , vad menas med SAE korrigerade :va .

fick du bort svackan vid 5-6K???
 
Last edited:
du som e sörmlänning o bor i E-tuna åk till kenneth´s motor o prata med Jörgen ,, han kan det där med bromsning o Aprilia ,, ja ska om det går bra dit nästa fredag o mappa min Tourer ,, :banana

2ono skrev:
Scanna in resultatet :Bugar , vad menas med SAE korrigerade :va .

fick du bort svackan vid 5-6K???
 
Karlsson

Tokas ! det var länge sedan vi hörde något av dig här på forumet ,, inte har du gått i ide heller nu när säsongen dragit igång ? du kanske rent av ska till karlskoga o Gälleråsen på måndag ? jag ska nog dit men kommer inte loss förrän på E-M från jobbet ,, de e mycke nu ,, [/B]

Några flera som ska dit o köra på Gälleråsen härifrån ?
MvH: Jocke i köping :rofl
 
jocke i köping skrev:
Tokas ! det var länge sedan vi hörde något av dig här på forumet ,, inte har du gått i ide heller nu när säsongen dragit igång ? du kanske rent av ska till karlskoga o Gälleråsen på måndag ? jag ska nog dit men kommer inte loss förrän på E-M från jobbet ,, de e mycke nu ,, [/B]

Några flera som ska dit o köra på Gälleråsen härifrån ?
MvH: Jocke i köping :rofl

Jo jag räknar med vara aktiv men jag undra hur fan man kan arr en bandag på en måndag då 99.9% jobbar :va
Däremot kommer jag sikta på flera bandags event i sommar redan anmält arc 29/5 gotlandring 11-12/6 .
Räknar med kinnekulle i Juli med SDK och kommer köra en hel del till hade jag tänkt. :banana :banana
Har inte kört bana på 20 år så det ska bli kul som f*n. :Bugar
 
jocke i köping skrev:
Tokas ! det var länge sedan vi hörde något av dig här på forumet ,, inte har du gått i ide heller nu när säsongen dragit igång ? du kanske rent av ska till karlskoga o Gälleråsen på måndag ? jag ska nog dit men kommer inte loss förrän på E-M från jobbet ,, de e mycke nu ,, [/B]

Några flera som ska dit o köra på Gälleråsen härifrån ?
MvH: Jocke i köping :rofl

tänkte åka och titta i allafall, vilken tid börjar det??
 
wasa skrev:
Halloj.......
Försök att få tag på en mille dämpare i stället, för du får mycket mer dämpare fär pengarna.

Den är bara att bulta dit.


så du menar att dämparen från en mille passar på falcon utan att jag behöver byta sving???
 
TERMINATOR skrev:
tänkte åka och titta i allafall, vilken tid börjar det??
Har inte riktigt hängt med i tråden, men va ska du me blypung-tung mille dämpare till ? :confused: (antar att du ska ha en lättare burk som passar millen..)
 
Tider för er som inte vet det ännu ,,

Trackday/ Banåkning



Måndagen den 16 maj på Gelleråsen.





T.Anderssons Racing bjuder in Er till en heldag med aktiv motorcykelåkning under organiserade former på Gelleråsens roadracing bana i Karlskoga med instruktör och föråkare.



Vi kommer att använda oss av föråkare i samtliga klasser, flaggvakter runt banan samt ambulans om något trots allt skulle hända.



Plats & Tid – Gelleråsen, Karlskoga. Banåkning mellan kl. 09:00 – 18:00.



Information – Inskrivning och kontroll av MC från kl. 08:00 och information om dagens aktivitet kl. 08:30.



Indelning: Vi delar in er i olika grupper för att anpassa oss till varje persons förutsättning och förmåga. Rullande 20 minuters pass med lunch uppehåll mellan kl. 13 –14.



Grupp indelningen är följande: Vit - Nybörjare/långsam
Grön – Medel
Röd - Snabb
Licens
Det går bra att byta grupp om man känner att man åker i fel, både upp och ner.
Tänk på att Ni är där för att ha kul på hjul hela dagen.



Kostnad – Pris 800 :- inkl. lunch och entré biljett till valfri Scandinavian Open tävling.



Anmälan - Till tan.racing@telia.com . Ange namn, adress, datum samt vilken grupp ni vill börja åka i. I samband med svar på anmälan får ni kontonumret för inbetalningen.
OBS! Begränsat antal platser, anmälan är bindande.



OBS! All körning sker på egen risk !!!



Viktigt! Kolla upp era försäkringar både personliga & mc, så att ni vet under vilka förutsättningar som gäller.



För mer information, ta kontakt med:



T.Anderssons Racing

Torbjörn Andersson

Horsensgatan 33 D Tel: 070 – 54 22 0 99

654 59 Karlstad e-mail: tan.racing@telia.com



Not från PeterSöderlund:

Även folk på annat än mullrande Apriliatwinnar är välkomna om de intar en underdånig ooch ödmjuk inställning.

Anmäl er även här under "deltagare" så vet vi ungefär vilka som kommer.



Anmälan


Sista anmälningsdag: 2001-01-01

Anmälda deltagare:





TERMINATOR skrev:
tänkte åka och titta i allafall, vilken tid börjar det??
 
2ono skrev:
Scanna in resultatet :Bugar , vad menas med SAE korrigerade :va .

fick du bort svackan vid 5-6K???

Här är kurvorna.
122 (DIN) bakhjulshästar (118 SAE) och 100Nm...
Rak och fin kurva trots taskiga förhållanden med en luftfuktighet på låga 30%..
Hojen blev MYCKET trevligare att köra....lugn , stark och snabb... :D
Kan ju finnas ytterligare ett par hästar vid bättre förhållanden... :confused:
 

Bifogat

  • Tuono dyno.jpg
    Tuono dyno.jpg
    87.2 KB · Visningar: 122
Greenblood skrev:
Här är kurvorna.
122 (DIN) bakhjulshästar (118 SAE) och 100Nm...
Rak och fin kurva trots taskiga förhållanden med en luftfuktighet på låga 30%..
Hojen blev MYCKET trevligare att köra....lugn , stark och snabb... :D
Kan ju finnas ytterligare ett par hästar vid bättre förhållanden... :confused:
Påminner mycket om min orginal kurva, 117,89 hk, 101nm.
Säkert samma grund eprom i dem. ( touring å lek hoj med mycket vrid ).
 
wasa skrev:
Påminner mycket om min orginal kurva, 117,89 hk, 101nm.
Säkert samma grund eprom i dem. ( touring å lek hoj med mycket vrid ).

Jag ska köra en kurva till senare i sommar under lite bättre förutsättningar...
Det jag framförallt ville se var hur kurvan ser ut...inte höjden på den... :tuttar
 
Greenblood skrev:
Här är kurvorna.
122 (DIN) bakhjulshästar (118 SAE) och 100Nm...
Rak och fin kurva trots taskiga förhållanden med en luftfuktighet på låga 30%..
Hojen blev MYCKET trevligare att köra....lugn , stark och snabb... :D
Kan ju finnas ytterligare ett par hästar vid bättre förhållanden... :confused:

Fett och rakt moment 80nm från 4K det är grymt, borde väl gå få mer ut ur detta då du har värstingkittet.
Detta garanterar grymma whellies :tummenupp
 
2ono skrev:
Fett och rakt moment 80nm från 4K det är grymt, borde väl gå få mer ut ur detta då du har värstingkittet.
Detta garanterar grymma whellies :tummenupp

Han mappade den bara från 4k och uppåt då det är relativt meningslöst under 4k....därav svackan mellan 3-4....hojen hoppade väl till lite när han slog på gas...
 
jocke i köping skrev:
Tokas ! det var länge sedan vi hörde något av dig här på forumet ,, inte har du gått i ide heller nu när säsongen dragit igång ? du kanske rent av ska till karlskoga o Gälleråsen på måndag ? jag ska nog dit men kommer inte loss förrän på E-M från jobbet ,, de e mycke nu ,, [/B]

Några flera som ska dit o köra på Gälleråsen härifrån ?
MvH: Jocke i köping :rofl

Tack för omtanken, Jocke!

Nej, jag har inte gått i ide, men nästan lite i alla fall. Har bara kört 8 gånger i år varav nästan allt i april och inget på bana ännu. Dock beror detta mest på brist på både pengar och tid, där nya arbetet fått prioriteras.

Just nu kan jag inte köra alls då jag kört slut på bakdäcket och inte har mina depåstöd hos mig i Norrköping utan utlånade till brorsan i Växjö!
Finns det någon vänlig själ som har ett depåstöd till utlåning i Norrköpingstrakten och har ett tips på var man kan få däck bytta? (Däck har jag)

Försäljningen av Falcon går långsamt, jag vill rejsa RSV nu!

Tyvärr kan jag inte köra med TMP då jag (som vanligt) jobbar.
Kinnekulle fredagen 29 juli med bl.a. Duccekluben ska jag dock givetvis vara med på då jag håller i La famiglia Aprilia Svezias deltagande i denna aktivitet.
Nu får jag bara uppmana alla apriliaförare att anmäla sig till denna körning i vår egen klubbs namn och inte våra medarangerande klubbar! Läs mer om detta på http://www.famiglia-aprilia.se/
 
skrammel och knack!

Nu är det gjort!! Jag plockade isär kopplingen för att ev. hitta nåt fel.. men kopplingen var helsjysst däremot så har axeln som går in i växellådan ett spel på kanske 20grader.. man kan alltså vrida den +-10 grader cirka. så det ligger väl och spelar "knackar" lite där när man inte har nån belastning på utgående axel helt enkelt.. mitt skrammel försvinner vid 1600-1800 varv ungefär (vid friläge) och även när jag frikopplar. Jag tror inte det är nåt att bekymmra sig om men det är intressant att veta vad som skrammlar! Kanske någon annan har en annan åsikt!! låt höra!! mvh. Henke.

jocke i köping skrev:
Lycka till , men att demontera kopplin på Rotax motorn e väl bland det enklaste man kan göra ,,
hoppas det inte e något riktigt knas ,,
men det borde det inte vara tycker jag ,, dom motorerna e ju mer eller mindre skottsäkra.

Ha det gott // Jocke
:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top