Aprilia-tråden

2ono skrev:
20 maj hade dom tid och innan dess skall det vara fixat lidandet ska max ta en vecka , de e fel årstid att lämna in hojar eftersom alla SKA HA HJÄLP NU
men ja gett ig f...n att den skall åter mullra :Bugar inom 1v börjar med att byta relä sedan start motor sedan motor sedan byter jag ........
Men åf stigefält verkar vara sådär småländskt trevlig och juste så jag tror detta löser sig. :tummenupp

Mycket riktigt så la jag en skruvmejsel från claes ohlsson efter lite tips från pers med liknande problem rakt över relät och STARTMOTORN SNURRAR
man får inte ha :tummenupp i :arsele

Kul att det ordnade sej, jag klarade mej hem ifrån jobbet med hjälp av detta "universal verktyg) :rolleyes: Men du, precis som någon nämnt tidigare på tråden, anledningen till att solenoiden blir kass är pga dålig kräm i batteriet, om det inte är helt OK så byt :tummenupp

christer skrev:
Kul att det ordnade sej, jag klarade mej hem ifrån jobbet med hjälp av detta "universal verktyg) :rolleyes: Men du, precis som någon nämnt tidigare på tråden, anledningen till att solenoiden blir kass är pga dålig kräm i batteriet, om det inte är helt OK så byt :tummenupp

Precis hade aldrig detta problem med tidigare hojar men ändå märkligt att ny laddat batteri och "nästan"ny hoj lägger bara av så där :död .Men V 60 behöver nog friskt batteri eller laddas om? .
Batteriet ger nu bara 11,7V bör väl ge 12,4 .
Vis av erfarenhet kommer jag inhandla en laddare och ev ett
batteri 12V &12Ah.
Men tack i alla fall för alla tips :tummenupp

Last edited:
tjena på er, jag satt och funderade lite på en sak, när man åker twinn så är det ofrånkomligt att det vibrerar, kan man minska ner det på något sätt? typ tyngre styrändar eller liknande :va :va

Ska bultarna på bakdrevet sitta löst?? :va

Alla bultar satt löst märkte jag när jag tog av bakhjulet idag.. :skrämd

christer skrev:
Dra åt dom !

Har du fixat kopplingen än :7peta

Jajamensan...

Tack för hjälpen..

Men allvarligt... de bultarna var lösa allihop.. mn kunde dra runt dem med handen.. shit va skumt..

Jaja.. det e väl bara att dra åt dem när hjulet ska på igen...

DaLorD skrev:
Jajamensan...

Tack för hjälpen..

Men allvarligt... de bultarna var lösa allihop.. mn kunde dra runt dem med handen.. shit va skumt..

Jaja.. det e väl bara att dra åt dem när hjulet ska på igen...

Moment dra dom !är dom ojämnt dragna kan dom lossna!!

TERMINATOR skrev:
tjena på er, jag satt och funderade lite på en sak, när man åker twinn så är det ofrånkomligt att det vibrerar, kan man minska ner det på något sätt? typ tyngre styrändar eller liknande :va :va

På in ena hoj har jag i alu, lätta som fasen. På den andra satt det tyngre och större som ska minska vibbarna i styret. Kolla vilka du har. Är dom lätta så kan du ju dunka dit lite extra barlast i form av tyngre...

Någon som vet om man kan montera samma chip i falcon som i millen? En polare med falco som är sugen... (inte originalen då)

RSV_R skrev:
På in ena hoj har jag i alu, lätta som fasen. På den andra satt det tyngre och större som ska minska vibbarna i styret. Kolla vilka du har. Är dom lätta så kan du ju dunka dit lite extra barlast i form av tyngre...
mina är dom som sitter på orgnal

TERMINATOR skrev:
mina är dom som sitter på orgnal

Testa att skruva ur dom för att känna tyngden. Lite knepigt att få ut dom ibland. Men om du skruvar ur skruven så ska det bara vara att dra ut dom. Den gummi hylsan som synes på bilden fungerar som expander! Om den är pressad för hårt kan det vara lite jobbigt att få ur....

Bifogat

• styr.jpg
    styr.jpg
    8.7 KB · Visningar: 85
RSV_R skrev:
Testa att skruva ur dom för att känna tyngden. Lite knepigt att få ut dom ibland. Men om du skruvar ur skruven så ska det bara vara att dra ut dom. Den gummi hylsan som synes på bilden fungerar som expander! Om den är pressad för hårt kan det vara lite jobbigt att få ur....

dom va snygga på bilden, var har du hittat dom??

RSV_R skrev:

märker du skillnad på dom olika vikterna???

RSV_R skrev:
Någon som vet om man kan montera samma chip i falcon som i millen? En polare med falco som är sugen... (inte originalen då)

Ska gå, samma sensorer och insprutning. Om det ger ngt positivt är en annan sak.

Enligt reservdelslistan så är det endast topp och växelkam som skiljer de båda motorerna åt och enligt produktbladen samt markadsuppgifter har millen (11.4:1 och 11.8:1 fr o m 2001) högre kompression än falcon (10.8:1).
Enligt användarmanual och verkstadsmanual har millen å falcon lika hög kompression, dock så står det att båda motorerna har 116hk.

Testa å se vad det ger.

TERMINATOR skrev:
dom va snygga på bilden, var har du hittat dom??

På bikeshop, annonsör här till höger. Jag har inte hunnit pröva de olika än. Den ena hojen är fortfarande i molekyler....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman