Aprilia-tråden

Jag tog en liten minitur till V-ås för att hälsa på polare i helgen...

När jag kört ca: 15 mil kände jag att kopplingen var skum.. slapp liksom..och tog bara längst in.. + trögt att få i växlarna.. kände samma sak nån dag innan men det försvann lika fort som det kom.. hur som helst näjag stannat o tankat o skulle iväg igen så var problemet borta.. ett tag i alla fall...

Jag märkte att jag kunde "pumpa" upp trycket i kopplingen o sen gick det bra ett tag till... kan det vara luft i systemet eller?? hur uppför sig en koppling som e slut?? Killen som hade hojen innan hade bytt koppling på den så i så fall har den bara gått max 400 mil med den kopplingen...

Är det verkligen så att Aprilia inte ger ut sina färgkoder??? :confused: :mad: (källa: La Famiglia)

Det är bara att lufta. Jag har börjat få problem med det i år. Har luftat 4 ggr redan. Har inte kollat så noga men undrar om det kan vara någon packning som läcker. Någon annan som har samma problem?

Mille-R skrev:
Det är bara att lufta. Jag har börjat få problem med det i år. Har luftat 4 ggr redan. Har inte kollat så noga men undrar om det kan vara någon packning som läcker. Någon annan som har samma problem?

Vilken olja till kopplingen är bäst???

DaLorD skrev:
Jag tog en liten minitur till V-ås för att hälsa på polare i helgen...

När jag kört ca: 15 mil kände jag att kopplingen var skum.. slapp liksom..och tog bara längst in.. + trögt att få i växlarna.. kände samma sak nån dag innan men det försvann lika fort som det kom.. hur som helst näjag stannat o tankat o skulle iväg igen så var problemet borta.. ett tag i alla fall...

Jag märkte att jag kunde "pumpa" upp trycket i kopplingen o sen gick det bra ett tag till... kan det vara luft i systemet eller?? hur uppför sig en koppling som e slut?? Killen som hade hojen innan hade bytt koppling på den så i så fall har den bara gått max 400 mil med den kopplingen...

Är det verkligen så att Aprilia inte ger ut sina färgkoder??? :confused: :mad: (källa: La Famiglia)

Byt packningen i slavcylindern. Packningen löser tydligen upp sig av bromsvätskan med tiden och förmodligen kommer det in luft därav. Likadant på Ducati som har samma grejer. Det blir alldeles svart i behållaren till kopplingen va? Det är en del av packningen tro det eller ej! Bästa är förstås att byta slavcylindern t.ex. en Evoluzione som dessutom gör den mindre trög.

Jag försökte lufta min koppling på förra hojen nere vid nippeln på slavcylindern men det är svårt då slangen går en väldigt krokig väg. Fråga Kaz hur han luftade om du ska försöka lufta först. Han tryckte upp luften nerifrån istället. Föreslår att du luftar först och om det blir likadant efter ett tag, byt packningen.

Färgkoderna... Ingen aning men vad jag hört av dom som gör försäkringsjobb på Aprilia så får dom tag i färgkoder... Det är lite mysko att det ska va så svårt att få tag på färgkoderna.

HenkeHalén skrev:
Heja!! Här kommer en fråga till er alla... Vad kör ni med för olja i framgaffeln??
Jag har läst allt mellan 5-20w tjocklek.. tänkte byta nu i helgen och funderar på att slänga i 10w.. men det vore kul att höra vad andra kör med!?

Har aldrig bytt gaffeloljan själv. Boken säger 5W eller 20W och det är ju ytterligheter så 10W blir nog perfekt.

Försäkring

Dags att uppdatera försäkringen, nån som har någe tips innan man börjar ringa runt!?

Med risk för att bli idiotförklarad här i Apriliatråden vill jag bara meddela att jag bytt bort min Mille mot en radfyra. Millens körställning passade tyvärr inte min päronformade kropp. :rolleyes: Men det var kul så länge det varade!!!
Lycka till med era italienska skönheter!

mikcar skrev:
Det blir alldeles svart i behållaren till kopplingen va? Det är en del av packningen tro det eller ej! Bästa är förstås att byta slavcylindern t.ex. en Evoluzione som dessutom gör den mindre trög.

Fråga Kaz hur han luftade om du ska försöka lufta först. Han tryckte upp luften nerifrån istället. Föreslår att du luftar först och om det blir likadant efter ett tag, byt packningen.

Joo det e nog ganska svart... Var hittar man en Evoluzione o hur mkt Skr???

Kaz.... Kan du dra i detalj hur du gjorde??

tjoh!
Har plockat av min kylare osv o e lite rädd att det ska börja rosta eller så
i den nu när den är tom, är det nån direkt risk för det?
Ska jag fylla den med lite vatten och glykol medans jag har den av eller
är det lungt o ha den torrlagd nårra dagar?

tjena, nu är även jag en apriliaägare...köpte en rs 250 igår och mu gäller det bara att få tag på lite kläder...ingen som vet var det finns billiga och bra skinn/textilställ i sthlm?

sner0 skrev:
tjoh!
Har plockat av min kylare osv o e lite rädd att det ska börja rosta eller så
i den nu när den är tom, är det nån direkt risk för det?
Ska jag fylla den med lite vatten och glykol medans jag har den av eller
är det lungt o ha den torrlagd nårra dagar?

Om jag inte har helt fel så e väl kylaren gjord i aluminium?!?

finns det någon typ av gör det självbok till aprilia sl 1000 falco??
hur är det lättast att få bort oljefiltret?

99-00 Aprilia Titanium slip-on med chip säljes!

Nyligen ompackad med Aprilia original dämpull.

Vet ej om det passar 01-03. Ska försöka ta reda på det.

Pris 3.000:-

Bifogat

• Aprilia-RSV-Mille-#324.jpg
    Aprilia-RSV-Mille-#324.jpg
    98.2 KB · Visningar: 73
  • Picture-001.jpg
    Picture-001.jpg
    84.1 KB · Visningar: 73
  • Picture-008.jpg
    Picture-008.jpg
    86.4 KB · Visningar: 82
  • Picture-009.jpg