Aprilia-tråden

Buster skrev:
Är intresserad men avvaktar lite med listan. Transport är trist. I så fall åker jag hellre dagen innan på roliga vägar eller bil om det är samma dag.

bil!! samma dag!!! yeeeeeeeeeeeeeeeeeees! :banana :banana
 
Åka Slang!!

Ni som åker Mille...

Slangar ni nåt???

Vilken teknik använder ni (typ kopplar upp osv.)??

Ska man dreva om???

Ge mig lite råd... det finns många trådar om detta på forumet men jag skulle vilja ha lite info från folk som kör samma hoj som jag... :Bugar



för övrigt går jag ut på semester igen idag..
 
Slanga O slanga vet jag inte, men det funkar fint att koppla upp den på 1:an och 2:an,se til hatt varva på ordentligt bara (dock inte på 1:an:)

Semester har man haft 3 veckor snart...bara tills januari kvar då:)
 
twinner skrev:
Slanga O slanga vet jag inte, men det funkar fint att koppla upp den på 1:an och 2:an,se til hatt varva på ordentligt bara (dock inte på 1:an:)

Semester har man haft 3 veckor snart...bara tills januari kvar då:)


Beskriv gärna hela förloppet.....


Jag är inte säker men jag tror jag fått nåra ofrivilliga... typ står vid rött i vänstersväng... blir grönt.. lägger i 1:an.. ökar hastigheten.. när jag kommer ut på rakan går rullen i bötten o då har det några ggr känts som den lyfter lite....LITE... men en mini wobbel som resultat...


semester till januari... hmm.. jaja ha det gött på banan i snön då!! :mad: (avundsjuk)
 
Startmotorkoppling

Är det någon på tråden som har en Sprag clutch och Sprag clutch housing liggandes och skräpa. Min har gått åt pipsvängen.... :huvet. Alla tips på beggade/nya delar tages emot med stor tacksamhet.. :Bugar ....ser min hojsesong försvinna...... :huvet
 
DaLorD skrev:
Beskriv gärna hela förloppet.....


Jag är inte säker men jag tror jag fått nåra ofrivilliga... typ står vid rött i vänstersväng... blir grönt.. lägger i 1:an.. ökar hastigheten.. när jag kommer ut på rakan går rullen i bötten o då har det några ggr känts som den lyfter lite....LITE... men en mini wobbel som resultat...


semester till januari... hmm.. jaja ha det gött på banan i snön då!! :mad: (avundsjuk)


Jo,jag är ju så långt ifrån slangdemon som man kan komma men ett tips är ju att hitta en lång uppförsbacke att öva i..Kör på 2:an, varva den skapligt och snärta till på kopplingen:)och vips så är du uppe och wheelar.Testa även på raksträcka,generellt sett så räcker det med att vrida skapligt på rullen när du kör på 1:an. Jag får upp min på bara gasen på 2:an när jag inte har så mycket soppa i dvs:) Testa att rusa upp i ca:35kmh och vrid sen fullt på 1:an
:banana
 
twinner skrev:
Jo,jag är ju så långt ifrån slangdemon som man kan komma men ett tips är ju att hitta en lång uppförsbacke att öva i..Kör på 2:an, varva den skapligt och snärta till på kopplingen:)och vips så är du uppe och wheelar.Testa även på raksträcka,generellt sett så räcker det med att vrida skapligt på rullen när du kör på 1:an. Jag får upp min på bara gasen på 2:an när jag inte har så mycket soppa i dvs:) Testa att rusa upp i ca:35kmh och vrid sen fullt på 1:an
:banana


men vad sysslar ni med???

asså... wheela med millen e juh simpelt... dvs att få upp den.

på 1:an = gasa och upp går den
på 2:an = gasa och upp går den
på 3:an = gasa upp till runt 6-7000 varv å slå av gas å snabbt på igen så går den upp....

man behöver aldrig använda kopplingen! :yoparty

sen twinner... jag har liiiiiite svårt att köra bil med ett stelgipsat högerben! dummer! :fatta!

:banana
 
KaZ skrev:
men vad sysslar ni med???

asså... wheela med millen e juh simpelt... dvs att få upp den.

på 1:an = gasa och upp går den
på 2:an = gasa och upp går den
på 3:an = gasa upp till runt 6-7000 varv å slå av gas å snabbt på igen så går den upp....

man behöver aldrig använda kopplingen! :yoparty

sen twinner... jag har liiiiiite svårt att köra bil med ett stelgipsat högerben! dummer! :fatta!

:banana


Men hörru ditt lilla skenben,Du glömmer att du har aningen mer vrid i din hosk + annan drevning :gnissla Vi andra (dödliga) får snällt ta till dessa väl beprövade metoder:)

Finns dom som är lama och enbenta samt utan ben som kör bil :7peta Du kan få sitta på bönpallen om du vill,,hehe..skulle se kul ut :lol

På nåt sätt så löser det sig :tummenupp
 
Mr P skrev:
Är det någon på tråden som har en Sprag clutch och Sprag clutch housing liggandes och skräpa. Min har gått åt pipsvängen.... :huvet. Alla tips på beggade/nya delar tages emot med stor tacksamhet.. :Bugar ....ser min hojsesong försvinna...... :huvet


Hade frihjulshuset knasat oxå? Hade insexarna som håller huset släppt?
 
Jag ligger över tanken för att slippa slanga men jag kan inte dra full gas på ettan å tvåan ändå, fördå blir den så lätt om framhjulet.

EDIT: Om du tog kort för en månad sedan och inte har ngn annan bågeerfarenhet så är det självklart att du inte ska mer än ett gummi i backen. "At all times" :tummenupp
 
Last edited:
flugan skrev:
Jag ligger över tanken för att slippa slanga men jag kan inte dra full gas på ettan å tvåan ändå, fördå blir den så lätt om framhjulet.

EDIT: Om du tog kort för en månad sedan och inte har ngn annan bågeerfarenhet så är det självklart att du inte ska mer än ett gummi i backen. "At all times" :tummenupp

Skall allvarligt testa växlarna imorrn och se vart det reser sig :gnissla
Kanske tillochmed skiter på mig?
 
KaZ skrev:
men vad sysslar ni med???

asså... wheela med millen e juh simpelt... dvs att få upp den.

på 1:an = gasa och upp går den
på 2:an = gasa och upp går den
på 3:an = gasa upp till runt 6-7000 varv å slå av gas å snabbt på igen så går den upp....

man behöver aldrig använda kopplingen! :yoparty

sen twinner... jag har liiiiiite svårt att köra bil med ett stelgipsat högerben! dummer! :fatta!

:banana

Vilken drevning?

Med orginal så gör min så här..(renagde airkit+chip+slip-on)

på 1an reser den på gas vid 3500-4500 utan av och på slag eller ryck.
på 2an är den jävligt svår att få upp..

Lätt att köra på bakhjulet på ettan och växla till 2 köra på den en bit sen blir det svårare :) , men jag lär mig :), vill inte kvada hojen så jag tar det lungt och finnt. :tummenupp


Ska nog dreva om till 16,42

Sen lite tophastighets test m.m (jämförde med kompisens zx9+gsx1000r)

Millen = 261 på mätaren
Gsx1000r = 270 på mätaren
ZX9 = 280 på mätaren

Diffar alltså 20km mellan millens och zx9 mätare.

Och då låg vi lika långt från varandra hela tiden, zx9 går jämt med millen ingen åker ifrån varandra"de går lika bra på slutet ingen acc ifrån eller har högre top hastighet. gsx1000r åker ifrån zx9 och millen om man bara vill åka ifrån :)

Sen finns det risk att en liten ner drevning hjälper millen lite mot zx9an eftersom orginal så ska den gå 298km/h på 6an och det orkar den inte utan bra trimning.
 
Lam-Kaka skrev:
Vilken drevning?

16-44
perfekt drevning för millen...

ger en toppfart på runt 250-260... dvs går inte fortare då den varvar ur där på 6:an. Men det räcker så... man kör inte så ofta i dessa hastigheter. Tricket är att komma snabbt upp i hastighet, inte att sen ligga där å pressa!

Sällan man kan köra över 150-170 på en kurvig och rolig 70-väg, utan då kan man ligga å utnyttja ett fett mellanreg. å ha lite skoj åkning istället.
16-44 gör också att det blir en mer följsam åkning då man inte behöver växla lika mycke.

tjing
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top