Aprilia SXV

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har hört talas om flera fall av detta, men i samtliga beror det på att man monterat ett silmoto/arrows utan att se till att bränsleslangen ligger emot bakre grenröret. När man monterar systemen måste man korta slangen och montera medföljande bygel som ska förhindra att slangen ligger emot avgassystemet vilket även är beskrivet i montageinstruktionen, iaf på Silmoto som jag själv monterat.

Jag kan tycka att det är ganska grundläggande att ha koll något så viktigt som bränsleslang och att den ligger bra samt inte skaver mot något, speciellt inte avgassystemet och om inte annat i ren självbevarelsedrift. Slangen får ju inte kunna hamna fel efter att man har fällt tanken heller.


Givetvis väldigt tråkigt att det hänt dig, men även för försäkringsbolaget och dess andra kunder som får stå för detta då bolaget sannolikt inte lär känna till grundorsaken.
 

JimmyPimmy

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10 Aprilia SXV -08 KTM smc-r -12
Köpte hojen med silmotosystemet monterat. Han jag köpte den av sa inget och han hade även kört med helsystemet. Långt innan mitt köp så har jag "pluggat" och läst massor om sxv:n då den är lite speciell. Detta har jag tydligen lyckats missa helt.. Olja/filter samt luftfilter och allmän genomgång gjordes av verkstad samma vecka jag hämtade hem den, just för att säkerställa att allt såg bra ut. De sa inget, allt va ok..

Jävligt surt känns det! Ny leksak och ett tag kvar på säsongen...suck.. Dyrt dekalkit, ny sadel och annat jag köpt o monterat e ju förstört :gråta:gråta
Tack så mycket för svaret! Återkommer när allt är igenomgånget och utrett.

Mvh
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Vad ska du ha för den och vad har hänt?
Jag vet inte riktigt, den har nypit/skurit på något sätt. Har inte tagit tag i den och börjat riva den än.
Såg en annons på en nyrenoverad motor i samband med att jag köpte den, men tyvärr så köpte jag inte den då. Den kostade omkring 11k, ungefär vad en renovering kostar med andra ord. Tror jag tar och river ner skönheten och renoverar den med nya delar om jag inte hittar en motor till ett bra pris igen. Eller så säljer jag den om jag får ett bra bud och köper enduro/cross istället eftersom jag skaffat mig en gård med lite mer sådana möjligheter :)
 

Jerka

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM950SE, APRILIA RXV5.5,Husqvarna 125
Om någon behöver en reservdelscykel så har jag en rxv550 -07. Cykeln står i delar, nya kolvar, kamaxel, och kamkedja inhandlat. 14000:- vill jag ha för den.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Om någon behöver en reservdelscykel så har jag en rxv550 -07. Cykeln står i delar, nya kolvar, kamaxel, och kamkedja inhandlat. 14000:- vill jag ha för den.
Synd att det inte är så mycket som är samma bara.
Transmission, sving, framgaffel, hjul och kamaxlar är några av sakerna som skiljer om jag har fattat det rätt.

-edit-
Idag lossade jag motorn och den ligger på bänken, hann inte längre än att lossa ena ventilkåpan, kamdrevet satt som berget. Ska haffa tag på en vettig avdragare. När jag tömde ut oljan kom det även ut lite metallflis :5sure
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ajaj! Ser inte bra ut, alls. Det där är första kolvgenerationen (märkta D.D.) som lär haft en viss tendens att haverera. Har för mig det berodde på att de sprack men är osäker då det var ett tag sen jag läste på om dem. De uppdaterade kolvarna fick längre serviceintervaller.

Har blocket klarat sig har du haft tur. Hur ser resten ut?

Jag har svänghjulsavdragare du kan låna om du kan möta upp mig i jkpng på K-rauta på fredag då jag har vägarna förbi, men du behöver lite andra verktyg också (har lås till vevdrevet också).

No offence, men ta inte till några B20-fasoner! Det är lätt att ha sönder både det ena och andra utan rätt verktyg och lite eftertanke på dessa motorer...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Ajaj! Ser inte bra ut, alls. Det där är första kolvgenerationen (märkta D.D.) som lär haft en viss tendens att haverera. Har för mig det berodde på att de sprack men är osäker då det var ett tag sen jag läste på om dem. De uppdaterade kolvarna fick längre serviceintervaller.

Har blocket klarat sig har du haft tur. Hur ser resten ut?

Jag har svänghjulsavdragare du kan låna om du kan möta upp mig i jkpng på K-rauta på fredag då jag har vägarna förbi, men du behöver lite andra verktyg också (har lås till vevdrevet också).

No offence, men ta inte till några B20-fasoner! Det är lätt att ha sönder både det ena och andra utan rätt verktyg och lite eftertanke på dessa motorer...
Cylinderfoder är ju rökt, så klart.

Toppen har nog fått sig en liten törn också, ska kolla ventiler och så mer noggrant sen.
Veven kan nog ha klarat sig med lite tur, ligger mycket skrot i vevhuset dock.

Du har PM.
 

Max99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Ljusterö
Hoj
Aprilia Sxv 550, Honda Crf 450
Cylinderfoder är ju rökt, så klart.

Toppen har nog fått sig en liten törn också, ska kolla ventiler och så mer noggrant sen.
Veven kan nog ha klarat sig med lite tur, ligger mycket skrot i vevhuset dock.

Du har PM.

Har en 550 motor liggandes i garaget, med nya kolvar, foder, vevlager mm.
Motorn har varit en reserv motor när jag åkte Aprilia i SM för några år sedan.

Skicka PM om intresse finns.
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Har läst att styrkrona och slirkoppling från Honda fram till 2008 passar på SXV stämmer det?
 

rogersalin

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2015
Ort
Härnösand
Hoj
Aprilia sxv 550 -08
Halloj! Tänkte se om man kunde få nån hjälp här:) har en aprilia sxv 550 -08 som gick klockrent efter startmotor byte. Sedan dan efter så starta den ej. Låter som tändningen står tidigt,när den tänder "motar" den,sen börja den bara om på startmotorn. Ha testa haft lite gas osv. Men ingen hjälper. Va tror ni? Behövs mappning å trottelsynkning? Är det nån i västernorrland som har tillgång till den utrustningen isf? :)

Mvh
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Hej.
Jag är numera ägare till en 550 sxv -09 och försöker läsa allt jag kan hitta.
Vilka forum är bäst att plöja igenom?
Någon som har en bra mekaniker att rekommendera i Sthlm och omnejd?
Någon som satt i litium batteri i sin?
Någon som har en XV Tuner Cable?


Med vänlig hälsning
Micke
 
Last edited:

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Händer inte mycket I den här tråden..
Har hittat svar på alla mina frågor nu!
 

Jeffie

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
1995, Cagiva Mito
Tjenare,
Var precis och hämtade mig en Aprilia SXV 550 08a.
Jag har ett litet missljud när jag står på tomgång. Men försvinner när jag trycker in kopplingen. Några ideer?
Killen jag köpte hojen sa att det sitter förgasare på den. Är det rätt?
Vilka oljer är bäst att köra i dem?
Var är dessa hojarna strypta om den är strypt?
Samt vad är det som slits på dem? Vad borde man hålla koll på?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top